Välkommen med på Ordföranderundan

Under Ordföranderundan vill vi träffa alla er som leder ett förbund eller en centralorganisation. Välj den träff som passar dig bäst och kom med och diskutera med andra ordföranden!

I januari och februari ordnar Svenska studieförbundet tillsammans med SFV tre regionala ordförandeträffar. Vi vill träffa alla er som leder ett förbund eller en centralorganisation, både för att höra om vad som är aktuellt inom era organisationer och för att få veta mer om era behov och önskemål när det gäller stödverksamhet. Vilka frågor är aktuella för dig som ordförande just nu? Hur ser det ut inom de finlandssvenska förbunden? Vilka utmaningar är aktuella, vilka saker har ni lyckats med och på vilka områden behövs det gemensamma satsningar? Förbunden och centralorganisationerna har både likheter och skillnader, och vi ser fram emot att höra från er alla.

Välj vilken träff som passar dig bäst och välkommen med för att träffa andra, få inspiration som ledare av våra inbjudna talare och för att diskutera aktuella frågor.

29.1 Helsingfors
Träffen är kl. 17.30-20.00 i Evy Björkmanrummet, SFV-huset G18, Georgsgatan 18 i Helsingfors. Agneta Eriksson, direktör på Sydkustens landskapsförbund, talar om ledarskap i förbundsvärlden.

Anmäl dig här till ordföranderundan i Helsingfors senast 26.1.

6.2 Åbo
Träffen är kl. 17.30-20.00 på SFV, Tavastgatan 30 D 33-34, Åbo. Jan-Erik Stenman, som varit bland annat vd på Veritas och finansdirektör på Nokia, talar om ledarskap.

Anmäl dig här till ordföranderundan i Åbo senast 2.2.

12.2 Vasa
Träffen är kl. 17.30-20.00 på SFV i Österbotten, Handelsesplanaden 23 B i Vasa. Anna Bertills, VD på Folkhälsan utbildning Ab, talar om ledarskap utgående från sin egen bakgrund inom organisationsvärlden.

Anmäl dig här till ordföranderundan i Vasa senast 9.2.

Träffarna är endast för förbundsordföranden och personliga inbjudningar har skickats ut per epost. Det kostar inget att delta. Vi bjuder på lite smått och gott att äta i början, så vänligen uppge allergier/specialdieter i samband med anmälan (skriv i meddelanderutan).

Stor nytta av Studieförbundets mentorskapsprogram

Från september 2017 till september 2018 pågick Svenska studieförbundets första mentorskapsprogram. Förbundsanställda fick en personlig mentor och utvärderingen visar att deltagarna överlag är nöjda och fick stöd i sitt arbete.

Valreglemente, styrelseval och nya medlemmar

Studieförbundets medlemmar samlas till höstmöte tisdagen den 27 november. Den nya strategin presenteras och medlemmarna får ta ställning till flera medlemsansökningar. Och så blir det förstås val.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 13 februari. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.