Välkommen med på Ordföranderundan

NYHET. Under Ordföranderundan vill vi träffa alla er som leder ett förbund eller en centralorganisation. Välj den träff som passar dig bäst och kom med och diskutera med andra ordföranden!

I januari och februari ordnar Svenska studieförbundet tillsammans med SFV tre regionala ordförandeträffar. Vi vill träffa alla er som leder ett förbund eller en centralorganisation, både för att höra om vad som är aktuellt inom era organisationer och för att få veta mer om era behov och önskemål när det gäller stödverksamhet. Vilka frågor är aktuella för dig som ordförande just nu? Hur ser det ut inom de finlandssvenska förbunden? Vilka utmaningar är aktuella, vilka saker har ni lyckats med och på vilka områden behövs det gemensamma satsningar? Förbunden och centralorganisationerna har både likheter och skillnader, och vi ser fram emot att höra från er alla.

Välj vilken träff som passar dig bäst och välkommen med för att träffa andra, få inspiration som ledare av våra inbjudna talare och för att diskutera aktuella frågor.

29.1 Helsingfors
Träffen är kl. 17.30-20.00 i Evy Björkmanrummet, SFV-huset G18, Georgsgatan 18 i Helsingfors. Agneta Eriksson, direktör på Sydkustens landskapsförbund, talar om ledarskap i förbundsvärlden.

Anmäl dig här till ordföranderundan i Helsingfors senast 26.1.

6.2 Åbo
Träffen är kl. 17.30-20.00 på SFV, Tavastgatan 30 D 33-34, Åbo. Jan-Erik Stenman, som varit bland annat vd på Veritas och finansdirektör på Nokia, talar om ledarskap.

Anmäl dig här till ordföranderundan i Åbo senast 2.2.

12.2 Vasa
Träffen är kl. 17.30-20.00 på SFV i Österbotten, Handelsesplanaden 23 B i Vasa. Anna Bertills, VD på Folkhälsan utbildning Ab, talar om ledarskap utgående från sin egen bakgrund inom organisationsvärlden.

Anmäl dig här till ordföranderundan i Vasa senast 9.2.

Träffarna är endast för förbundsordföranden och personliga inbjudningar har skickats ut per epost. Det kostar inget att delta. Vi bjuder på lite smått och gott att äta i början, så vänligen uppge allergier/specialdieter i samband med anmälan (skriv i meddelanderutan).

Rebecka Svedberg ny praktikant på Studieförbundet

Svenska studieförbundet har fått en ny praktikant. Under våren kommer Rebecka Svedberg att göra praktik hos oss.

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.

Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.