Barnavårdsföreningen är Årets förbund

NYHET. En kampanj för att se barnen vid skilsmässor och aktivt ställningstagande för barns välmående ger föreningen vandringspriset.

Foto: Joanna Lindén-Montes

Barnavårdsföreningen i Finland har utsetts till Årets förbund på Svenska studieförbundets vårmöte den 18 april.

Barnavårdsföreningen har under många år drivit mångsidig och målinriktad verksamhet för barn och familjer. Föreningen har visat sig vara en professionell organisation som aktivt vågar och tar ställning i aktuella frågor gällande barn och deras familjers välmående, till exempel den nya alkohollagstiftningen. Genom aktivt engagemang i samhällsdebatten har Barnavårdsföreningen möjliggjort större synlighet åt viktiga och aktuella frågor och bidragit till att barnens välmående i allt större grad beaktas.

År 2017 bedrev föreningen förtjänstfullt kampanjen ”Näe mut! Se mej!” där syftet var att lyfta upp barnens situation vid långt utdragna gräl och vårdnadstvister i samband med föräldrars skilsmässa. Genom att lyfta upp detta relevanta och aktuella tema har Barnavårdsföreningen lyckats väcka en diskussion om ämnet och på så sätt ökat medvetenheten om det.

Vandringspriset Årets förbund delades nu ut för tredje gången av Svenska studieförbundet för att lyfta upp det värdefulla arbete som görs i de finlandssvenska förbunden. Med priset Årets förbund vill Svenska studieförbundet stimulera dess medlemsförbund att aktivt verka enligt sina stadgar och lyfta fram sina bedrifter.

Rebecka Svedberg ny praktikant på Studieförbundet

Svenska studieförbundet har fått en ny praktikant. Under våren kommer Rebecka Svedberg att göra praktik hos oss.

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.

Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.