Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera!

Vid höstmötet den 27 november väljs Svenska studieförbundets ordförande för år 2019 och ordinarie ledamöter samt personliga ersättare för dessa för mandatperioden 2019-2020 i stället för dem som är i tur att avgå. Ordförandemandatet är ettårigt och styrelsemedlemmarnas mandat är tvåårigt.

Svenska studieförbundet är en dynamisk och växande plattform för medborgarsamhället i Svenskfinland. Studieförbundets uppgift är att främja förutsättningarna för samt stödja utvecklingen av medborgarsamhället i det svenska Finland, som bidrag till den demokratiska samhällsutvecklingen och den sociala välfärden.

Svenska studieförbundet har 61 medlemmar. Det är finlandssvenska förbund och centralorganisationer som tillsammans representerar över 400 000 personmedlemmar och kring 1200 andra medlemmar (föreningar, organisationer, kommuner, församlingar osv.)

Valberedningsutskottet uppmuntrar medlemsorganisationerna att föreslå kandidater till styrelsen och önskar nomineringar senast den 13 november via detta formulär. Utskottet gör ett förslag, som skickas till medlemmarna före mötet. Det slutliga valet sker på höstmötet.

Styrelsens sammansättning år 2018

Ordförande: Jonna Sahala (Finlands svenska scouter)

Mandatperiod 2017-2018 (i tur att avgå)

Mette Strauss (KRAN), ersättare Karin Pedersen (Föreningen Brage)

Sonja Londen (Svenska Hörselförbundet), ersättare Berit Dahlin (Svenska Pensionärsförbundet)

Kari Huhtala (Finlands svenska Andelsförbund), ersättare Bernt Nordman (Natur och Miljö)

Nina af Hällström (SAMS), erästtare Kalle Sällström (Församlingsförbundet)

Mandatperiod 2018-2019

Frans Cederlöf (Skolungdomsförbundet), ersättare Johan Aura (Svenska folkskolans vänner)

Jeanette Harf (Finlands svenska idrott), ersättare Regina Strandberg (Folkhälsans förbund)

Mia Wikström (SLC), ersättare Agneta Udd-Saarela (Kvinnoförbundet)

Pia Sundell (Barnavårdsföreningen),ersättare Henrik Lillhannus (FSSMF)

Frågor får gärna riktas till valberedningskommitténs ordförande Malin Lindholm, malin.lindholm@skolungdom.fi, 050-323 7418.

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Nedåtgående medlemssiffror är vardag inom många finlandssvenska förbund. Svenska pensionärsförbundet och Svensk Ungdom hör till dem som trotsar trenden och istället höjer sitt medlemsantal. De avslöjar hur de gjort.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.