Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera!

Vid höstmötet den 27 november väljs Svenska studieförbundets ordförande för år 2019 och ordinarie ledamöter samt personliga ersättare för dessa för mandatperioden 2019-2020 i stället för dem som är i tur att avgå. Ordförandemandatet är ettårigt och styrelsemedlemmarnas mandat är tvåårigt.

Svenska studieförbundet är en dynamisk och växande plattform för medborgarsamhället i Svenskfinland. Studieförbundets uppgift är att främja förutsättningarna för samt stödja utvecklingen av medborgarsamhället i det svenska Finland, som bidrag till den demokratiska samhällsutvecklingen och den sociala välfärden.

Svenska studieförbundet har 61 medlemmar. Det är finlandssvenska förbund och centralorganisationer som tillsammans representerar över 400 000 personmedlemmar och kring 1200 andra medlemmar (föreningar, organisationer, kommuner, församlingar osv.)

Valberedningsutskottet uppmuntrar medlemsorganisationerna att föreslå kandidater till styrelsen och önskar nomineringar senast den 13 november via detta formulär. Utskottet gör ett förslag, som skickas till medlemmarna före mötet. Det slutliga valet sker på höstmötet.

Styrelsens sammansättning år 2018

Ordförande: Jonna Sahala (Finlands svenska scouter)

Mandatperiod 2017-2018 (i tur att avgå)

Mette Strauss (KRAN), ersättare Karin Pedersen (Föreningen Brage)

Sonja Londen (Svenska Hörselförbundet), ersättare Berit Dahlin (Svenska Pensionärsförbundet)

Kari Huhtala (Finlands svenska Andelsförbund), ersättare Bernt Nordman (Natur och Miljö)

Nina af Hällström (SAMS), erästtare Kalle Sällström (Församlingsförbundet)

Mandatperiod 2018-2019

Frans Cederlöf (Skolungdomsförbundet), ersättare Johan Aura (Svenska folkskolans vänner)

Jeanette Harf (Finlands svenska idrott), ersättare Regina Strandberg (Folkhälsans förbund)

Mia Wikström (SLC), ersättare Agneta Udd-Saarela (Kvinnoförbundet)

Pia Sundell (Barnavårdsföreningen),ersättare Henrik Lillhannus (FSSMF)

Frågor får gärna riktas till valberedningskommitténs ordförande Malin Lindholm, malin.lindholm@skolungdom.fi, 050-323 7418.

Rebecka Svedberg ny praktikant på Studieförbundet

Svenska studieförbundet har fått en ny praktikant. Under våren kommer Rebecka Svedberg att göra praktik hos oss.

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.

Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.