Nominera till Studieförbundets styrelse

Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera!

Vid höstmötet den 27 november väljs Svenska studieförbundets ordförande för år 2019 och ordinarie ledamöter samt personliga ersättare för dessa för mandatperioden 2019-2020 i stället för dem som är i tur att avgå. Ordförandemandatet är ettårigt och styrelsemedlemmarnas mandat är tvåårigt.

Svenska studieförbundet är en dynamisk och växande plattform för medborgarsamhället i Svenskfinland. Studieförbundets uppgift är att främja förutsättningarna för samt stödja utvecklingen av medborgarsamhället i det svenska Finland, som bidrag till den demokratiska samhällsutvecklingen och den sociala välfärden.

Svenska studieförbundet har 61 medlemmar. Det är finlandssvenska förbund och centralorganisationer som tillsammans representerar över 400 000 personmedlemmar och kring 1200 andra medlemmar (föreningar, organisationer, kommuner, församlingar osv.)

Valberedningsutskottet uppmuntrar medlemsorganisationerna att föreslå kandidater till styrelsen och önskar nomineringar senast den 13 november via detta formulär. Utskottet gör ett förslag, som skickas till medlemmarna före mötet. Det slutliga valet sker på höstmötet.

Styrelsens sammansättning år 2018

Ordförande: Jonna Sahala (Finlands svenska scouter)

Mandatperiod 2017-2018 (i tur att avgå)

Mette Strauss (KRAN), ersättare Karin Pedersen (Föreningen Brage)

Sonja Londen (Svenska Hörselförbundet), ersättare Berit Dahlin (Svenska Pensionärsförbundet)

Kari Huhtala (Finlands svenska Andelsförbund), ersättare Bernt Nordman (Natur och Miljö)

Nina af Hällström (SAMS), erästtare Kalle Sällström (Församlingsförbundet)

Mandatperiod 2018-2019

Frans Cederlöf (Skolungdomsförbundet), ersättare Johan Aura (Svenska folkskolans vänner)

Jeanette Harf (Finlands svenska idrott), ersättare Regina Strandberg (Folkhälsans förbund)

Mia Wikström (SLC), ersättare Agneta Udd-Saarela (Kvinnoförbundet)

Pia Sundell (Barnavårdsföreningen),ersättare Henrik Lillhannus (FSSMF)

Frågor får gärna riktas till valberedningskommitténs ordförande Malin Lindholm, malin.lindholm@skolungdom.fi, 050-323 7418.

Stor nytta av Studieförbundets mentorskapsprogram

Från september 2017 till september 2018 pågick Svenska studieförbundets första mentorskapsprogram. Förbundsanställda fick en personlig mentor och utvärderingen visar att deltagarna överlag är nöjda och fick stöd i sitt arbete.

Valreglemente, styrelseval och nya medlemmar

Studieförbundets medlemmar samlas till höstmöte tisdagen den 27 november. Den nya strategin presenteras och medlemmarna får ta ställning till flera medlemsansökningar. Och så blir det förstås val.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 13 februari. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.