Kom med och fundera på gemensamt påverkansarbete

Vilka ärenden och frågor som är gemensamma för förbunden ska Studieförbundet ta tag i? Intressebevakningsutskott träffas första gången torsdagen den 20 september.

Svenska studieförbundet är en dynamisk och levande plattform för medborgarsamhället i Svenskfinland. Vi har en plats i delegationen för medborgarsamhällspolitik (Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta, KANE) och kommer nu att trappa upp arbetet kring de frågor som är aktuella där.

Svenska studieförbundets styrelse har beslutat om att tillsätta ett intressebevakningsutskott. Utskottet träffas i regel strax före KANE-mötena och fungerar både som ett stöd för verksamhetsledaren och som ett forum där aktuella frågor tas upp och diskuteras. Utskottet besluter om vilka frågor Studieförbundet ska ta tag i och på vilket sätt. Utskottet är öppet, dvs. intresserade har möjlighet att delta. Sammansättningen kan variera beroende på ärenden.

Utskottet träffas första gången torsdagen den 20 september kl. 10 i Evy Björkman-rummet, SFV-huset G18, Georgsgatan 18 i Helsingfors. Om du är intresserad av att delta, ta kontakt med verksamhetsledare Mari Pennanen (mari.pennanen@studieforbundet.fi, 040-703 0279) eller ordförande Jonna Sahala (jonna.sahala@scout.fi, 050-353 5037).

Stor nytta av Studieförbundets mentorskapsprogram

Från september 2017 till september 2018 pågick Svenska studieförbundets första mentorskapsprogram. Förbundsanställda fick en personlig mentor och utvärderingen visar att deltagarna överlag är nöjda och fick stöd i sitt arbete.

Valreglemente, styrelseval och nya medlemmar

Studieförbundets medlemmar samlas till höstmöte tisdagen den 27 november. Den nya strategin presenteras och medlemmarna får ta ställning till flera medlemsansökningar. Och så blir det förstås val.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 13 februari. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.