Kom med och fundera på gemensamt påverkansarbete

NYHET. Vilka ärenden och frågor som är gemensamma för förbunden ska Studieförbundet ta tag i? Intressebevakningsutskott träffas första gången torsdagen den 20 september.

Svenska studieförbundet är en dynamisk och levande plattform för medborgarsamhället i Svenskfinland. Vi har en plats i delegationen för medborgarsamhällspolitik (Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta, KANE) och kommer nu att trappa upp arbetet kring de frågor som är aktuella där.

Svenska studieförbundets styrelse har beslutat om att tillsätta ett intressebevakningsutskott. Utskottet träffas i regel strax före KANE-mötena och fungerar både som ett stöd för verksamhetsledaren och som ett forum där aktuella frågor tas upp och diskuteras. Utskottet besluter om vilka frågor Studieförbundet ska ta tag i och på vilket sätt. Utskottet är öppet, dvs. intresserade har möjlighet att delta. Sammansättningen kan variera beroende på ärenden.

Utskottet träffas första gången torsdagen den 20 september kl. 10 i Evy Björkman-rummet, SFV-huset G18, Georgsgatan 18 i Helsingfors. Om du är intresserad av att delta, ta kontakt med verksamhetsledare Mari Pennanen (mari.pennanen@studieforbundet.fi, 040-703 0279) eller ordförande Jonna Sahala (jonna.sahala@scout.fi, 050-353 5037).

DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.

Modig utveckling ger Marthaförbundet titeln Årets förbund

Finlands svenska Marthaförbund har utsetts till Årets förbund. Marthaförbundet har under år 2018 tagit modiga steg för att utveckla organisationen så att struktur, verksamhet och beslutsfattande motsvarar krav och behov i framtidens samhälle.

”Det är viktigt att arkivera”

Arkivering kan kännas jobbigt och tidskrävande men det behöver inte vara en svår grej. Svenska studieförbundet har beslutat att överlåta sitt arkivmaterial till Svenska centralarkivet och överlåtelseavtalet är nu undertecknat.