Christel Björkstrand invald i Finlands byars styrelse

NYHET. Vi gratulerar Christel Björkstrand som valts in i styrelsen för Suomen Kylät ry - Finlands byar som representant för Svenska studieförbundet.

Suomen kylät - Finlands byar samlar hela landets lokala utvecklare under ett paralply. Organisationen representerar ungefär 4000 byaföreningar och -utskott, 19 regionala byasammanslutningar, 54 regionala Leader-grupper och en växande andel sammanslutningar på bya- och kommunnivå samt stadsdelsföreningar. Svenska studieförbundet är också medlem i Finlands byar.

Finlands byar påverkar för det lokala och sammanför lokala aktörer till ett nationellt närverk, där man tillsammans drar nytta av kunnande och utvecklar nytt. Målsättningen är livskraftiga byar och boendesammanslutningar, där invånarna har möjlighet att påverka miljön där man lever och bor.

Christel Björkstrand är genersalsekreterare på  Finlands Svenska Idrott. Hon har bred erfarenhet av plitiskt påverkansarbete, bland annat är hon medlem i statens idrottsråd. Hon har erfarenhet av landsbygdsutveckling också från sitt tidigare arbete inom Finlands Svenska Marthaförbund. Vi är säkra på att Suomen kylät - Finlands byar kommer att ha nytta av Christels breda erfarenhet och kompetens.

Vi tackar också Mathias Högbacka som varit styrelsemedlem under många år och arbetat bland annat för svenska frågor inom Finlands byar.

DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.

Modig utveckling ger Marthaförbundet titeln Årets förbund

Finlands svenska Marthaförbund har utsetts till Årets förbund. Marthaförbundet har under år 2018 tagit modiga steg för att utveckla organisationen så att struktur, verksamhet och beslutsfattande motsvarar krav och behov i framtidens samhälle.

”Det är viktigt att arkivera”

Arkivering kan kännas jobbigt och tidskrävande men det behöver inte vara en svår grej. Svenska studieförbundet har beslutat att överlåta sitt arkivmaterial till Svenska centralarkivet och överlåtelseavtalet är nu undertecknat.