Christel Björkstrand invald i Finlands byars styrelse

NYHET. Vi gratulerar Christel Björkstrand som valts in i styrelsen för Suomen Kylät ry - Finlands byar som representant för Svenska studieförbundet.

Suomen kylät - Finlands byar samlar hela landets lokala utvecklare under ett paralply. Organisationen representerar ungefär 4000 byaföreningar och -utskott, 19 regionala byasammanslutningar, 54 regionala Leader-grupper och en växande andel sammanslutningar på bya- och kommunnivå samt stadsdelsföreningar. Svenska studieförbundet är också medlem i Finlands byar.

Finlands byar påverkar för det lokala och sammanför lokala aktörer till ett nationellt närverk, där man tillsammans drar nytta av kunnande och utvecklar nytt. Målsättningen är livskraftiga byar och boendesammanslutningar, där invånarna har möjlighet att påverka miljön där man lever och bor.

Christel Björkstrand är genersalsekreterare på  Finlands Svenska Idrott. Hon har bred erfarenhet av plitiskt påverkansarbete, bland annat är hon medlem i statens idrottsråd. Hon har erfarenhet av landsbygdsutveckling också från sitt tidigare arbete inom Finlands Svenska Marthaförbund. Vi är säkra på att Suomen kylät - Finlands byar kommer att ha nytta av Christels breda erfarenhet och kompetens.

Vi tackar också Mathias Högbacka som varit styrelsemedlem under många år och arbetat bland annat för svenska frågor inom Finlands byar.

Studieförbundet är de finlandssvenska förbunden

INGÅNGEN. Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan och beskrivs ofta som de finlandssvenska förbundens eget förbund. Nyttan och effekten av verksamheten syns i Svenskfinland bland annat genom stärkt yrkesidentitet, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

Svenska studieförbundet söker en koordinator på deltid

NYHET. Vill du vara med och stöda de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna? Svenska studieförbundet söker en koordinator som kan vara med och utveckla och genomföra verksamheten.

Svenska studieförbundet söker en praktikant

NYHET. Svenska studieförbundet söker en praktikant för hösten 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.