Christel Björkstrand invald i Finlands byars styrelse

NYHET. Vi gratulerar Christel Björkstrand som valts in i styrelsen för Suomen Kylät ry - Finlands byar som representant för Svenska studieförbundet.

Suomen kylät - Finlands byar samlar hela landets lokala utvecklare under ett paralply. Organisationen representerar ungefär 4000 byaföreningar och -utskott, 19 regionala byasammanslutningar, 54 regionala Leader-grupper och en växande andel sammanslutningar på bya- och kommunnivå samt stadsdelsföreningar. Svenska studieförbundet är också medlem i Finlands byar.

Finlands byar påverkar för det lokala och sammanför lokala aktörer till ett nationellt närverk, där man tillsammans drar nytta av kunnande och utvecklar nytt. Målsättningen är livskraftiga byar och boendesammanslutningar, där invånarna har möjlighet att påverka miljön där man lever och bor.

Christel Björkstrand är genersalsekreterare på  Finlands Svenska Idrott. Hon har bred erfarenhet av plitiskt påverkansarbete, bland annat är hon medlem i statens idrottsråd. Hon har erfarenhet av landsbygdsutveckling också från sitt tidigare arbete inom Finlands Svenska Marthaförbund. Vi är säkra på att Suomen kylät - Finlands byar kommer att ha nytta av Christels breda erfarenhet och kompetens.

Vi tackar också Mathias Högbacka som varit styrelsemedlem under många år och arbetat bland annat för svenska frågor inom Finlands byar.

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Nedåtgående medlemssiffror är vardag inom många finlandssvenska förbund. Svenska pensionärsförbundet och Svensk Ungdom hör till dem som trotsar trenden och istället höjer sitt medlemsantal. De avslöjar hur de gjort.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.