Tre nya medlemmar i Studieförbundet

NYHET. På höstmötet fick Studieförbundet tre nya medlemmar: Sjuksköterskeföreningen i Finland, Finlands Svenska Publicistförbund och Norr om Stan. Höstmötet omvalde ordförande Jonna Sahala.

Svenska studieförbundet har nu, med de tre nya medlemmarna, 64 medlemmar. Det är finlandssvenska förbund och centralorganisationer. Medlemmar representerar tillsammans över 400 000 personmedlemmar och 1200 andra medlemmar (föreningar, församlingar, kommuner osv).

Vi välkomnar våra nya medlemmar och ser fram emot gott samarbete!

På höstmötet omvaldes Jonna Sahala (Finlands Svenska Scouter) till ordförande för år 2019.

Till styrelsemedlemmar valdes Kari Huhtala från Finlands Svenska Andelsförbund (personlig suppleant Lena Höglund från Pohjola-Nordens Ungdomsförbund), Harriet Sundholm från Svenska lantbrukssällskapens förbund (suppl. Kim Österman från Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU), Lisbeth Hemgård från FDUV (suppl. Matthias Jakobsson från Förbundet Finlands Svenska Synskadade) och Bernt Nordman från Natur och Miljö (suppl. Annika Jansson från Finlands Svenska Marthaförbund).

Styrelsemedlemmars mandatperiod är två år och de som fortsätter i styrelsen är Frans Cederlöf från Finlands Svenska Skolungdomsförbund (suppl. Johan Aura från Svenska Folkskolans Vännner), Jeanette Harf från Finlands Svenska Idrott (suppl. Regina Strandberg från Folkhälsans förbund), Mia Wikström från SLC (suppl. Agneta Udd-Saarela från Svenska kvinnoförbundet) och Pia Sundell från Barnavårdsföreningen i Finland (suppl. Henrik Lillhannus från Finlands Svenska Sång- och Musikförbund).

Vi gratulerar de nyvalda!

Höstmötet fick även ta del av den nya strategi som styrelsen tagit fram och godkände verksamhetsplanen för år 2019. Också ett valreglemente godkändes på höstmötet.

DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.

Modig utveckling ger Marthaförbundet titeln Årets förbund

Finlands svenska Marthaförbund har utsetts till Årets förbund. Marthaförbundet har under år 2018 tagit modiga steg för att utveckla organisationen så att struktur, verksamhet och beslutsfattande motsvarar krav och behov i framtidens samhälle.

”Det är viktigt att arkivera”

Arkivering kan kännas jobbigt och tidskrävande men det behöver inte vara en svår grej. Svenska studieförbundet har beslutat att överlåta sitt arkivmaterial till Svenska centralarkivet och överlåtelseavtalet är nu undertecknat.