Tre nya medlemmar i Studieförbundet

NYHET. På höstmötet fick Studieförbundet tre nya medlemmar: Sjuksköterskeföreningen i Finland, Finlands Svenska Publicistförbund och Norr om Stan. Höstmötet omvalde ordförande Jonna Sahala.

Svenska studieförbundet har nu, med de tre nya medlemmarna, 64 medlemmar. Det är finlandssvenska förbund och centralorganisationer. Medlemmar representerar tillsammans över 400 000 personmedlemmar och 1200 andra medlemmar (föreningar, församlingar, kommuner osv).

Vi välkomnar våra nya medlemmar och ser fram emot gott samarbete!

På höstmötet omvaldes Jonna Sahala (Finlands Svenska Scouter) till ordförande för år 2019.

Till styrelsemedlemmar valdes Kari Huhtala från Finlands Svenska Andelsförbund (personlig suppleant Lena Höglund från Pohjola-Nordens Ungdomsförbund), Harriet Sundholm från Svenska lantbrukssällskapens förbund (suppl. Kim Österman från Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU), Lisbeth Hemgård från FDUV (suppl. Matthias Jakobsson från Förbundet Finlands Svenska Synskadade) och Bernt Nordman från Natur och Miljö (suppl. Annika Jansson från Finlands Svenska Marthaförbund).

Styrelsemedlemmars mandatperiod är två år och de som fortsätter i styrelsen är Frans Cederlöf från Finlands Svenska Skolungdomsförbund (suppl. Johan Aura från Svenska Folkskolans Vännner), Jeanette Harf från Finlands Svenska Idrott (suppl. Regina Strandberg från Folkhälsans förbund), Mia Wikström från SLC (suppl. Agneta Udd-Saarela från Svenska kvinnoförbundet) och Pia Sundell från Barnavårdsföreningen i Finland (suppl. Henrik Lillhannus från Finlands Svenska Sång- och Musikförbund).

Vi gratulerar de nyvalda!

Höstmötet fick även ta del av den nya strategi som styrelsen tagit fram och godkände verksamhetsplanen för år 2019. Också ett valreglemente godkändes på höstmötet.

Rebecka Svedberg ny praktikant på Studieförbundet

Svenska studieförbundet har fått en ny praktikant. Under våren kommer Rebecka Svedberg att göra praktik hos oss.

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.

Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.