Tre nya medlemmar i Studieförbundet

NYHET. På höstmötet fick Studieförbundet tre nya medlemmar: Sjuksköterskeföreningen i Finland, Finlands Svenska Publicistförbund och Norr om Stan. Höstmötet omvalde ordförande Jonna Sahala.

Svenska studieförbundet har nu, med de tre nya medlemmarna, 64 medlemmar. Det är finlandssvenska förbund och centralorganisationer. Medlemmar representerar tillsammans över 400 000 personmedlemmar och 1200 andra medlemmar (föreningar, församlingar, kommuner osv).

Vi välkomnar våra nya medlemmar och ser fram emot gott samarbete!

På höstmötet omvaldes Jonna Sahala (Finlands Svenska Scouter) till ordförande för år 2019.

Till styrelsemedlemmar valdes Kari Huhtala från Finlands Svenska Andelsförbund (personlig suppleant Lena Höglund från Pohjola-Nordens Ungdomsförbund), Harriet Sundholm från Svenska lantbrukssällskapens förbund (suppl. Kim Österman från Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU), Lisbeth Hemgård från FDUV (suppl. Matthias Jakobsson från Förbundet Finlands Svenska Synskadade) och Bernt Nordman från Natur och Miljö (suppl. Annika Jansson från Finlands Svenska Marthaförbund).

Styrelsemedlemmars mandatperiod är två år och de som fortsätter i styrelsen är Frans Cederlöf från Finlands Svenska Skolungdomsförbund (suppl. Johan Aura från Svenska Folkskolans Vännner), Jeanette Harf från Finlands Svenska Idrott (suppl. Regina Strandberg från Folkhälsans förbund), Mia Wikström från SLC (suppl. Agneta Udd-Saarela från Svenska kvinnoförbundet) och Pia Sundell från Barnavårdsföreningen i Finland (suppl. Henrik Lillhannus från Finlands Svenska Sång- och Musikförbund).

Vi gratulerar de nyvalda!

Höstmötet fick även ta del av den nya strategi som styrelsen tagit fram och godkände verksamhetsplanen för år 2019. Också ett valreglemente godkändes på höstmötet.

Studieförbundet är de finlandssvenska förbunden

INGÅNGEN. Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan och beskrivs ofta som de finlandssvenska förbundens eget förbund. Nyttan och effekten av verksamheten syns i Svenskfinland bland annat genom stärkt yrkesidentitet, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

Svenska studieförbundet söker en koordinator på deltid

NYHET. Vill du vara med och stöda de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna? Svenska studieförbundet söker en koordinator som kan vara med och utveckla och genomföra verksamheten.

Svenska studieförbundet söker en praktikant

NYHET. Svenska studieförbundet söker en praktikant för hösten 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.