Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.

Nu är det dags att nominera Årets förbund. Vandringspriset har instiftats för att stimulera Studieförbundets medlemmat att aktivt verka enligt sina stagdar och lyfta fram sina bedrifter. Ifjol var det Barnavårdsföreningen i Finland som fick priset.

Priset tillfaller ett förbund som under föregående år gjort något bra eller som på annat sätt utmärkt sig under året.

Samtliga medlemmar i Svenska studieförbundet äger rätt att vara med och tävla om titeln Årets förbund. Medlemmar i Studieförbundet får skicka in förslag och motivera varför just ett visst förbund ska utses till Årets förbund. Det är enlgt statuterna icke förbjudet, utan snarare önskvärt, att föreslå sig själv.

Nomineringstiden pågår till fredagen den 27 mars. Skicka in fritt formulerade nomineringar till verksamhetsledare Mari Pennanen, mari.pennanen@studieforbundet.fi

Priset delas ut på Studieförbundets vårmöte den 16 april i Helsingfors.

Statuterna för vandringspriset

Lista på tidigare vinnare av titeln Årets förbund

DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.

Modig utveckling ger Marthaförbundet titeln Årets förbund

Finlands svenska Marthaförbund har utsetts till Årets förbund. Marthaförbundet har under år 2018 tagit modiga steg för att utveckla organisationen så att struktur, verksamhet och beslutsfattande motsvarar krav och behov i framtidens samhälle.

”Det är viktigt att arkivera”

Arkivering kan kännas jobbigt och tidskrävande men det behöver inte vara en svår grej. Svenska studieförbundet har beslutat att överlåta sitt arkivmaterial till Svenska centralarkivet och överlåtelseavtalet är nu undertecknat.