Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.

Nu är det dags att nominera Årets förbund. Vandringspriset har instiftats för att stimulera Studieförbundets medlemmat att aktivt verka enligt sina stagdar och lyfta fram sina bedrifter. Ifjol var det Barnavårdsföreningen i Finland som fick priset.

Priset tillfaller ett förbund som under föregående år gjort något bra eller som på annat sätt utmärkt sig under året.

Samtliga medlemmar i Svenska studieförbundet äger rätt att vara med och tävla om titeln Årets förbund. Medlemmar i Studieförbundet får skicka in förslag och motivera varför just ett visst förbund ska utses till Årets förbund. Det är enlgt statuterna icke förbjudet, utan snarare önskvärt, att föreslå sig själv.

Nomineringstiden pågår till fredagen den 27 mars. Skicka in fritt formulerade nomineringar till verksamhetsledare Mari Pennanen, mari.pennanen@studieforbundet.fi

Priset delas ut på Studieförbundets vårmöte den 16 april i Helsingfors.

Statuterna för vandringspriset

Lista på tidigare vinnare av titeln Årets förbund

Bred betydelse- brett engagemang

Svenska studieförbundet byter namn till Förbundsarenan. I samband med namnbytet har våra förbundsmedlemmar visat stort engagemang och uppskattning. Tack - vi är starkare tillsammans!

''Att bygga upp förbundens förbund känns meningsfullt"

PROFILEN. Avgående ordförande Jonna Sahala är både stolt och tacksam då hon blickar tillbaka på det arbete som gjorts inom Svenska studieförbundet under de senaste åren. Hon är speciellt nöjd med den ökade gemenskapen mellan de finlandssvenska förbunden.

Webbkurs: Förtroendevalda i civilsamhället

NYHET. Svenska folkskolans vänner och Svenska studieförbundet erbjuder förbundens styrelser och anställda en unik webbkurs om civilsamhället och dess betydelse.