Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.

Nu är det dags att nominera Årets förbund. Vandringspriset har instiftats för att stimulera Studieförbundets medlemmat att aktivt verka enligt sina stagdar och lyfta fram sina bedrifter. Ifjol var det Barnavårdsföreningen i Finland som fick priset.

Priset tillfaller ett förbund som under föregående år gjort något bra eller som på annat sätt utmärkt sig under året.

Samtliga medlemmar i Svenska studieförbundet äger rätt att vara med och tävla om titeln Årets förbund. Medlemmar i Studieförbundet får skicka in förslag och motivera varför just ett visst förbund ska utses till Årets förbund. Det är enlgt statuterna icke förbjudet, utan snarare önskvärt, att föreslå sig själv.

Nomineringstiden pågår till fredagen den 27 mars. Skicka in fritt formulerade nomineringar till verksamhetsledare Mari Pennanen, mari.pennanen@studieforbundet.fi

Priset delas ut på Studieförbundets vårmöte den 16 april i Helsingfors.

Statuterna för vandringspriset

Lista på tidigare vinnare av titeln Årets förbund

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Nedåtgående medlemssiffror är vardag inom många finlandssvenska förbund. Svenska pensionärsförbundet och Svensk Ungdom hör till dem som trotsar trenden och istället höjer sitt medlemsantal. De avslöjar hur de gjort.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.