Publicistförbundet värnar om yttrandefrihet

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemsorganisationer upplever ett uppsving i verksamheten eftersom syftet är minst lika aktuellt nu som tidigare. Finlands Svenska Publicistförbund värnar om yttrandefriheten och pressfriheten.

Text och foto: Mari Pennanen

Finlands svenska publicistförbund är en förening för finlandssvenska journalister och andra publicister.

- Vi har kring 560 medlemmar och det är främst journalister, men även redaktörer och manusförfattare är företrädda i vår medlemskår, berättar Mikael Sjövall som är ordförande.

Föreningen grundades år 1907, och har liksom många andra en spännande historia.

- Embryot till det som idag är Publicistförbundet fanns i Finska tidningsmannaföreningen, som grundades år 1889 och som hade svenska som mötesspråk. År 1907 kom den nya föreningen till på grund av språkkonflikten. Samtidigt var det politiska oroligheter i Ryssland och föreningen förkastades tre gånger av ryska myndigheter då den skulle registreras. När Publicistförbundet sedan grundades var det SFP:s partiordförande som var ordförande, berättar Mikael.

Idag ordnar föreningen fortbildning för sina medlemmar, bland annat Hangöseminariet. Publicistförbundet delar tillsammans med Svenska folkskolans vänner ut Topeliuspriset, som i år gick till Annvi Gardberg och som delades ut på Mediespråk-seminariet.

- Vi är en intresseorganisation för våra medlemmar. Till exempel frågan om presstöd är viktig för oss och vi lobbar för att i Finland i likhet med i Sverige få presstöd. Vårt mål är att värna om yttrandefriheten och en levande debatt på svenska i Finland. Vi vill främja medlemskårens yrkeskunskap och ett kollegialt förhållande mellan förbundets medlemmar, säger Mikael.

Föreningen äger Estholmen i Esbo skärgård. Medlemmar och andra får använda holmen och de byggnader som finns där och på Estholmen ordnas bland annat seminarier och fester.

- Också inom förbunden finns det publicister som är välkomna som våra medlemmar. Och vi samarbetar gärna kring teman som berör yttrande- och pressfrihet, säger Mikael, som varit ordförande i knappt ett år och som har stora planer för förbundets verksamhet.

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. ”Vad är skillnaden på ett förbund och förening?”. Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.