”Det är viktigt att arkivera”

Arkivering kan kännas jobbigt och tidskrävande men det behöver inte vara en svår grej. Svenska studieförbundet har beslutat att överlåta sitt arkivmaterial till Svenska centralarkivet och överlåtelseavtalet är nu undertecknat.

Text och foto: Rebecka Svedberg

Mappar med gammalt material har länge fyllt skåpen hos Studieförbundet. För att bevara och ta tillvara detta material har Svenska studieförbundets styrelse beslutat att överlåta materialet till Svenska centralarkivet för slutarkivering. I mapparna finns exempelvis gamla styrelse- och medlemsmötesprotokoll. Dessa kommer nu att finnas i tryggt förvar på Svenska centralarkivet.

Studieförbundets ordförande Jonna Sahala och arkivchef Lena Karhu undertecknade i veckan ett arkivavtal för att offentliggöra detta samarbete. Centralarkivet bevarar det finlandssvenska arvet och samarbetar med många organisationer, varav många är Studieförbundets medlemmar. Karhu är glad att även Studieförbundets material nu kommer att finnas under samma tak.

- Studieförbundets material kommer att stöda de andra organisationerna bra. I framtiden kommer forskare att hitta ett brett material från förbundsvärlden. Det är historiskt väldigt värdefullt. Vi bevarar det finlandssvenska arvet.

Ordförande Jonna är också nöjd att arkiveringen har kommit igång.

- Det är bra och viktigt att vårt material tas hand om. Vi vill även uppmuntra andra att se till att arkiveringen sköts bra.

Karhu berättar att centralarkivet ibland för att påminna organisationer om att det är viktigt att arkivera. Det är viktigt för demokratin och historien att även små föreningar arkiverar sitt material.

Att arkivera behöver inte heller vara en svår grej. Studieförbundet har gjort upp en arkivplan där det framkommer vad som ska arkiveras, när det ska arkiveras och hur det ska arkiveras. Genom att ha en plan kan man hålla på med processen kontinuerligt och på så sätt underlätta arkiveringen.

- Det är fint att få en arkivplan. En arkivplan underlättar arbetet på långsikt och möjliggör även att nya i organisationen kan fortsätta med arkiveringen och föra det vidare. Jag skulle gärna se fler arkivplaner i andra organisationer, berättar Lena Karhu.

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Nedåtgående medlemssiffror är vardag inom många finlandssvenska förbund. Svenska pensionärsförbundet och Svensk Ungdom hör till dem som trotsar trenden och istället höjer sitt medlemsantal. De avslöjar hur de gjort.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.