Modig utveckling ger Marthaförbundet titeln Årets förbund

Finlands svenska Marthaförbund har utsetts till Årets förbund. Marthaförbundet har under år 2018 tagit modiga steg för att utveckla organisationen så att struktur, verksamhet och beslutsfattande motsvarar krav och behov i framtidens samhälle.

På bilden: Annika Jansson, verksamhetsledare på Finlands svenska Marthaförbund. Foto: Rebecka Svedberg

Marthaförbundet har under sina 120 år jobbat aktivt för att lyfta fram olika frågor och driver en mångsidig verksamhet. Förbundet har lyckats förmedla sina budskap väl, når ut till många och genom sin verksamhet delar värdefull kunskap till personer i alla åldrar.

- De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna är tillsammans en stark och modig vägvisare för medborgarsamhället i Finland. Tredje sektorn får hela tiden en allt viktigare roll och det känns fint att premiera ett förbund som både när det gäller verksamheten och strukturerna visar vägen mot en hållbar framtid, säger Mari Pennanen, verksamhetsledare på Svenska studieförbundet.

Svenska studieförbundet utdelar i år för fjärde gången vandringspriset Årets förbund. Vandringspriset delas ut till en av Svenska studieförbundets medlemsorganisationer för att lyfta den värdefulla verksamhet som bedrivs inom tredje sektorn.

Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan. Studieförbundet är en takorganisation för 64 finlandssvenska förbund och föreningar. Studieförbundets uppgift är att stöda medlemsförbunden i deras strävan att utvecklas och verka enligt sina egna syften.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.