Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.

Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan. Vi samlar de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna. Våra 65 medlemmar har tillsammans över 400 000 personmedlemmar och dessutom 1200 föreningar, kommuner, församlingar med mera. Utvecklingen av vår verksamhet de senaste åren visar på samma saker som Susanna Landor pekar på i HBL (24.4), att det finns djupa veck i mångas pannor över den ena larmrapporten efter den andra. Inom förbunden ser vi ändå fortsatt starkt engagemang i gemensamma frågor och en tro på ett starkt Svenskfinland även i framtiden.

De finlandssvenska förbunden karakteriseras av genomtänkt verksamhet som utgår från ett ideellt syfte, där det svenska ofta är centralt. Då man kombinerar verksamheten och effekten av dessa 65 organisationer så inser man snabbt att det är här styrkan finns i det vi kallar Svenskfinland. Civilsamhället vill vara och är en stark och modig vägvisare.

Det pågår just nu diskussioner på bred front. Vi ser redan nu att visionen bör innehålla svar på frågor kring hur strukturerna bör utvecklas, så att strukturerna stöder verksamheten och fångar det engagemang för det svenska som fortsättningsvis finns och kan stärkas.

Inom förbunden finns engagemang och kompetens. Vi är redo att tillsammans med våra medlemmar och andra centrala aktörer anta utmaningen som Landor framförde. En vision för Svenskfinland 2030 ska smidas med målet att bättre och modigare ta i de frågor vi står inför – tillsammans kan vi se till att det även i framtiden är tryggt och bra att leva på svenska i Finland.

Jonna Sahala ordförande, Svenska studieförbundet Mari Pennanen verksamhetsledare, Svenska studieförbundet

Länk till insändaren i Hufvudstadsbladet

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Nedåtgående medlemssiffror är vardag inom många finlandssvenska förbund. Svenska pensionärsförbundet och Svensk Ungdom hör till dem som trotsar trenden och istället höjer sitt medlemsantal. De avslöjar hur de gjort.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.