Nytt namn och ny ordförande

NYHET. Verksamheten inom Svenska studieförbundet har de senaste åren blomstrat och nu byter organisationen namn till Förbundsarenan. Organisationen leds år 2020 av ordförande Bernt Nordman.

Text: Elsa Rinne, foto: Joanna Lindén-Montes

Under Svenska studieförbundets höstmöte 2019 fattade medlemsförbunden beslut om nytt namn. Svenska studieförbundet ändrar namn till Förbundsarenan. Med det nya namnet vill de finlandssvenska förbunden lyfta fram betydelsen av en gemensam arena där förbunden kan diskutera, lära sig av varandra och samarbeta.

Förbundsarenans nya logo visades på höstmötet och vinnaren i logotävlingen, Ida Dimic, gratulerades och prissumman på 1000 euro delades ut.

På höstmötet valdes Bernt Nordman (Natur och Miljö) till ordförande för år 2020.

Till styrelsemedlemmar valdes Regina Strandberg från Folkhälsans förbund (suppl. Sandra Alldén från Sjuksköterskeföreningen i Finland), Patrick Ragnäs från Svenska pensionärsförbundet (suppl. Oskar Storbacka från Skolungdomsförbundet), Anita Westerholm från Svenska kvinnoförbundet (suppl. Emilia Blomqvist från Finlands Svenska Scouter) och Kalle Sällström från Församlingsförbundet (suppl. Maarit Westerén från Förbundet Hem och Skola i Finland).

Styrelsemedlemmars mandatperiod är två år och de som fortsätter i styrelsen är Kari Huhtala från Finlands Svenska Andelsförbund (suppl. Lena Höglund från Pohjola-Nordens Ungdomsförbund), Harriet Sundholm från Svenska lantbrukssällskapens förbund (suppl. Kim Österman från Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU) och Lisbeth Hemgård från FDUV (suppl. Matthias Jakobsson från Förbundet Finlands Svenska Synskadade).

Pia Gästrin från Svenska bildningsförbundet (suppl. Annika Jansson, Finlands Svenska Marthaförbund) valdes genom fyllnadsval till den lediga styrelseposten (efter Bernt Nordman som valdes till ordförande).

Vi gratulerar de nyvalda!

Höstmötet, som den 27 november samlade 22 medlemsförbund, godkände verksamhetsplan och budget för år 2020.

Studieförbundet fick även en ny medlem, då VVS Föreningen i Finland antogs som medlem. Vi välkomnar VVS Föreningen och ser fram emot gott samarbete.

Bred betydelse- brett engagemang

Svenska studieförbundet byter namn till Förbundsarenan. I samband med namnbytet har våra förbundsmedlemmar visat stort engagemang och uppskattning. Tack - vi är starkare tillsammans!

''Att bygga upp förbundens förbund känns meningsfullt"

PROFILEN. Avgående ordförande Jonna Sahala är både stolt och tacksam då hon blickar tillbaka på det arbete som gjorts inom Svenska studieförbundet under de senaste åren. Hon är speciellt nöjd med den ökade gemenskapen mellan de finlandssvenska förbunden.

Webbkurs: Förtroendevalda i civilsamhället

NYHET. Svenska folkskolans vänner och Svenska studieförbundet erbjuder förbundens styrelser och anställda en unik webbkurs om civilsamhället och dess betydelse.