Barnavårdsföreningen är Årets förbund

16.04.2018 kl. 15:32
NYHET. En kampanj för att se barnen vid skilsmässor och aktivt ställningstagande för barns välmående ger föreningen vandringspriset.

Foto: Joanna Lindén-Montes

Barnavårdsföreningen i Finland har utsetts till Årets förbund på Svenska studieförbundets vårmöte den 18 april.

Barnavårdsföreningen har under många år drivit mångsidig och målinriktad verksamhet för barn och familjer. Föreningen har visat sig vara en professionell organisation som aktivt vågar och tar ställning i aktuella frågor gällande barn och deras familjers välmående, till exempel den nya alkohollagstiftningen. Genom aktivt engagemang i samhällsdebatten har Barnavårdsföreningen möjliggjort större synlighet åt viktiga och aktuella frågor och bidragit till att barnens välmående i allt större grad beaktas.

År 2017 bedrev föreningen förtjänstfullt kampanjen ”Näe mut! Se mej!” där syftet var att lyfta upp barnens situation vid långt utdragna gräl och vårdnadstvister i samband med föräldrars skilsmässa. Genom att lyfta upp detta relevanta och aktuella tema har Barnavårdsföreningen lyckats väcka en diskussion om ämnet och på så sätt ökat medvetenheten om det.

Vandringspriset Årets förbund delades nu ut för tredje gången av Svenska studieförbundet för att lyfta upp det värdefulla arbete som görs i de finlandssvenska förbunden. Med priset Årets förbund vill Svenska studieförbundet stimulera dess medlemsförbund att aktivt verka enligt sina stadgar och lyfta fram sina bedrifter.

Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.

Gemenskap och bidrag via Sjuksköterskeföreningen

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemmar är Sjuksköterskeföreningen i Finland. Där samlas sjukskötare, hälsovårdare, barnmorskor och akutvårdare till studiedagar, träffar och utbildningar.

Praktisk hjälp till föreningar Norr om Stan

Norr om Stan erbjuder tjugo föreningar i norra Helsingfors och Vanda konkret stöd och hjälp med bland annat löneutbetalningar. Föreningen koordinerar och sprider också information som enskilda föreningar skulle ha svårt att nå ut med.

Frans Cederlöf återvald till vice ordförande

NYHET. Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska skolungdomsförbund, valdes under styrelsens konstituerande möte till vice ordförande för Svenska studieförbundet.

Finlands svenska 4H – en lärande organisation med blicken framåt

PÅ BORDET. 4H-verksamheten fostrar till företagsamhet och aktivt medborgarskap. Finlands svenska 4H fyller i år 90 år och utbildnings- och utvecklingsansvariga Harriet Sundholm skriver om vad som är på bordet hos dem.

Funderingar och förslag kring Studieförbundets verksamhet?

NYHET. Svenska studieförbundet är den gemensamma plattformen för förbunden att agera tillsammans. Medlemsförbunden kan nu skicka in motioner till vårmötet.

Lustigkurrar och arbetsvälmående under praktiken

PÅ BORDET. Trots mycket tid framför datorn har arbetsdagarna under praktiken varit varierande. Svenska studieförbundet har under hösten 2018 haft hjälp av studerande Zaida Sjölund, som gjort sin praktik på kansliet.

Nu kan du få en mentor via Mentorix

NYHET. Är du förbundsordförande eller styrelsemedlem i ett förbund eller i en centralorganisation? Vill du utvecklas i ditt styrelseuppdrag? Ansök om en plats i mentorskapsprogrammet Mentorix.

Save the date: Styrelsedagarna 2019

NYHET. Du som är förbundsstyrelsemedlem - Välkommen med på ett veckoslut späckat med information och möjligheter att nätverka. Den 5 – 6 oktober kommer det att ordnas styrelsedagar med temat förändrat engagemang.