Info och stöd åt hbtqia-personer

09.05.2018 kl. 10:01
PÅ TAPETEN. Studieförbundets nya medlem Regnbågsankan vill skapa ett jämlikt samhälle för alla och erbjuda stöd åt personer som bryter mot normer.

Text: Laura Oksanen

Regnbågsankan är en organisation som arbetar med frågor som berör sexuell läggning och könsidentitet. Föreningen fick sin början i Ekenäs som en förening för gay-män, men utvecklades så småningom till att gälla alla hbtqia+-personer med huvudstadsregionen som sitt främsta verksamhetsområde.

- Vårt huvudsyfte idag är att hjälpa och stöda sådana personer som på ett eller annat sätt bryter mot samhällets normer och därför kanske känner sig utanför. Till exempel så är risken att hbtqia+-personer lider av psykisk ohälsa eller begår självmord mycket större jämfört med resten av befolkningens. Dessutom blir hbtqia+-ungdomar oftare mobbade än övriga. Vi vill motarbeta det här och stöda dessa personer att må bra och att bli du med sig själv, helt enkelt arbeta för ett jämställt samhälle, berättar verksamhetskoordinator Fredrika Biström (på bilden).

Regnbågsankan verksamhet är därför mångsidig och består bland annat av att sprida information på olika mässor och evenemang, att planera och genomföra skolbesök för att utbilda elever och personal om hbtqia+ frågor och att ordna olika nätverksträffar för unga, familjer och seniorer.

- Vi samarbetar ofta med andra aktörer för att nå ut så bra som möjligt, till exempel så ordnar vi seniorträffarna i samarbete med Seta, takorganisationen för hbtqia+organisationer. Förra året samarbetade vi också med andra finlandssvenska organisationer kring Svenska hörnan under Pride-veckan, något som var både roligt och lyckat, säger Biström.

För tillfället har Regnbågsankan över 250 personmedlemmar och en anställd på halvtid.

- Därför är alla frivilliga som är med otroligt viktiga för Regnbågsankan. Då jag jobbar deltid så innebär det att en hel del av vår verksamhet inte skulle finnas om det inte vore för de frivilliga som engagerar sig. Därför funderar jag för tillfället på ändamålsenliga sätt att stöda dem och få dem att trivas ännu bättre i föreningen.

Enligt Biström har Regnbågsankan mycket bra verksamhet på gång just nu, men det finns också mycket som skulle kunna utvecklas.

- En av våra största utmaningar är hur vi bättre skulle kunna nå ut till hela Svenskfinland, till exempel Österbotten. Just nu är verksamheten väldigt koncentrerad till huvudstadsregionen och vi har för tillfället inte resurser att starta upp verksamhet där. Det skulle behövas engagerade frivilliga där för det ändamålet.

Biström visionerar ändå framåt och drömmer bland annat om en heltidsanställning och en kollega.

- Just nu tar våra skolbesök väldigt mycket av våra resurser, så det skulle nästan behövas en till person för att planera och genomföra dem. Dessutom skulle vi vilja utveckla vår stödverksamhet, genom stödgrupper för olika målgrupper och hjälpa Seta att förbättra sin verksamhet på svenska. Så arbete finns det nog, konstaterar Biström.

Läs också

Känner du till alla förbund? Här finns samlat presentationer av andra förbund. Passa på att bekanta dig med något förbund du inte känner till ännu!

Zaida Sjölund är Studieförbundets nya praktikant

NYHET. Denna höst har Svenska studieförbundet fått en ny praktikant, nämligen sociologistuderande Zaida Sjölund, som ser fram emot att bekanta sig med förbundsvärlden.

Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera!

Studieförbundets kansli har flyttat

NYHET. Svenska studieförbundets kansli har flyttat. Flyttlasset gick ändå inte särskilt långt, endast till rummet bredvid. Adressen är fortfarande SFV-huset G18 i Helsingfors.

Hur gör ett förbund utan resurser?

PÅ BORDET. Stora frågor gällande resurser för verksamheten är på bordet hos Finlands Svenska Socialförbund, skriver ordförande Anna Lena Karlsson-Finne.

Resultat om arbetsvälmående i november

NYHET. Tack till alla som svarat på enkäten om arbetsvälmående inom finlandssvenska förbund och centralorganisationer. Den 27 november publiceras resultaten.

Var står Studieförbundet nu?

INGÅNGEN. Aktiva nätverk, frågor kring arbetsvälmående och spännande strategidiskussioner. Det är lite av vad som är på gång inom Svenska studieförbundet, tre år efter att verksamhetsledare Mari Pennanen gladde sig över att förbundet fått en egen postlåda.

Delta i enkät om arbetsvälmående

NYHET. Jobbar du inom ett finlandssvenskt förbund eller en centralorganisation? Delta i en utredning om arbetsvälmåendet bland förbundsanställda i Svenskfinland.

Hur mår anställda inom de finlandssvenska förbunden?

NYHET. Det finns många positiva aspekter i att jobba för ett ideellt syfte, men också särskilda utmaningar. Svenska studieförbundet och Psykosociala förbundet kartlägger hur anställda inom de finlandssvenska organisationerna mår.

Både yrkes- och hobbyodlare i Trädgårdsförbundet

Svenska Trädgårdsförbundet lyfter fram trädgårdskulturen i Finland. I juli bjuder de tillsammans med Puutarhaliitto in till Öppna trädgårdar, ett populärt evenemang då även du kan kika in i spännande trädgårdar.