Varför är ni med i Studieförbundet?

09.05.2018 kl. 13:25
I SOFFAN. Vi frågade tre förbundsrepresentanter hur just deras förbund har nytta av att vara med - läs deras tankar om Studieförbundets betydelse.

Text: Laura Oksanen

Foto: Joanna Lindén-Montes

"Både jag och min kollega Johanni Larjanko deltar aktivt i nätverksträffarna, han i informatörsgruppen och jag i verksamhetsledargruppen. Jag tycker det är ett konkret och bra forum där man kan ta upp olika saker man vill diskutera. Dessutom är det är ett utmärkt sätt att träffa andra och utbyta erfarenheter.

Studieförbundet är en sammanbindande länk mellan de nationella förbunden. Det lätt att träffas och hitta nya samarbetspartners utan att man själv behöver vara väldigt aktiv eftersom Studieförbundet erbjuder forum och platser för förbunden att träffas.

För oss är Studieförbundet också en viktig samarbetspartner inom kompetensutveckling och jag tycker det har fungerat bra."

Henrika Nordin (bilden ovan) är verksamhetsledare på Bildningsalliansen, som är den nationella samarbetsorganisationen för fri bildning i Svenskfinland.

"Det som mest gynnar vårt förbund är nätverken och utbildningarna som Studieförbundet ordnar, det är kul att få träffa människor från olika slags förbund och organisationer för att utbyta idéer och tankar.

Det är en stor tillgång till de finlandssvenska förbunden att utbildningarna för anställda koordineras av en instans, så att alla förbund inte behöver ordna egna. Det här hjälper vårt förbund att i stället sätta mer resurser på vår egen verksamhet."

Matilda Hemnell arbetar som informatör för FDUV, som är intresseorganisationen för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning i Finland. FDUV arbetar för frihet, delaktighet, utveckling och valmöjligheter för alla – också för dem som behöver stöd i vardagen.

"Studieförbundet bidrar med nya intryck och inspiration, vilket gör det lättare att tänka utanför de gamla vanliga tankebanorna och istället komma på nya lösningar till saker och ting.

Jag tycker också att Studieförbundets nyhetsbrev är en väldigt bra sammanställning på vad som händer i Svenskfinland och det hjälper vårt förbund att hålla koll på allt.

Dessutom får vi på FSS nya kontakter till anställda inom olika förbund via Studieförbundet. Vi får veta vad de håller på med och kan få hjälp och stöd av dem om det behövs."

Malin Lindholm är förbundssekreterare på Finlands Svenska Skolungdomsförbund, som fungerar som svenskspråkiga elevers och studerandes intressebevakare i Finland.

Läs också

Svenska studieförbundet - i medborgarsamhällets mitt eller marginal?

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

NYHET. Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 13 februari. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Syns vi inte så finns vi inte

INGÅNGEN. En ödesfråga för varje förbund är synligheten. Tävlingen om synlighet är orättvis då vi står på samma startstreck som till exempel företag med större resurser att satsa på synlighet. Ett sätt att synas är på Wikipedia, där det ännu finns luckor då det gäller finlandssvenska förbund.

Intressebevaknings-utskottet hade möte

NYHET. Studieförbundets styrelse har tillsatt ett öppet intressebevakningsutskott. På sitt första möte diskuterade utskottet bland annat hur de finlandssvenska organisationernas möjlighet att få sin röst hörd kan stärkas genom samarbete.

Vem vill vara förtroendevald?

PÅ BORDET. Vilka förväntningar har vi på förtroendevalda och vilket stöd får de i sitt uppdrag? Det funderar man på inom Församlingsförbundet då församlingsvalet står för dörren, skriver verksamhetsledare Kalle Sällström.

GDPR – och sen då?

I maj trädde EU:s nya dataskyddsförordring i kraft och under våren jobbade många förbund med att få allting i skick till den stora domedagen. Vad har hänt sedan dess? Två av Svenskfinlands främsta GDPR-experter reflekterar kring frågan.

Kom med och fundera på gemensamt påverkansarbete

NYHET. Vilka ärenden och frågor som är gemensamma för förbunden ska Studieförbundet ta tag i? Intressebevakningsutskott träffas första gången torsdagen den 20 september.

Zaida Sjölund är Studieförbundets nya praktikant

NYHET. Denna höst har Svenska studieförbundet fått en ny praktikant, nämligen sociologistuderande Zaida Sjölund, som ser fram emot att bekanta sig med förbundsvärlden.

Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera!

Studieförbundets kansli har flyttat

NYHET. Svenska studieförbundets kansli har flyttat. Flyttlasset gick ändå inte särskilt långt, endast till rummet bredvid. Adressen är fortfarande SFV-huset G18 i Helsingfors.