Kom med och fundera på gemensamt påverkansarbete

10.09.2018 kl. 10:47
NYHET. Vilka ärenden och frågor som är gemensamma för förbunden ska Studieförbundet ta tag i? Intressebevakningsutskott träffas första gången torsdagen den 20 september.

Svenska studieförbundet är en dynamisk och levande plattform för medborgarsamhället i Svenskfinland. Vi har en plats i delegationen för medborgarsamhällspolitik (Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta, KANE) och kommer nu att trappa upp arbetet kring de frågor som är aktuella där.

Svenska studieförbundets styrelse har beslutat om att tillsätta ett intressebevakningsutskott. Utskottet träffas i regel strax före KANE-mötena och fungerar både som ett stöd för verksamhetsledaren och som ett forum där aktuella frågor tas upp och diskuteras. Utskottet besluter om vilka frågor Studieförbundet ska ta tag i och på vilket sätt. Utskottet är öppet, dvs. intresserade har möjlighet att delta. Sammansättningen kan variera beroende på ärenden.

Utskottet träffas första gången torsdagen den 20 september kl. 10 i Evy Björkman-rummet, SFV-huset G18, Georgsgatan 18 i Helsingfors. Om du är intresserad av att delta, ta kontakt med verksamhetsledare Mari Pennanen (mari.pennanen@studieforbundet.fi, 040-703 0279) eller ordförande Jonna Sahala (jonna.sahala@scout.fi, 050-353 5037).

Rebecka Svedberg ny praktikant på Studieförbundet

Svenska studieförbundet har fått en ny praktikant. Under våren kommer Rebecka Svedberg att göra praktik hos oss.

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.

Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.

Gemenskap och bidrag via Sjuksköterskeföreningen

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemmar är Sjuksköterskeföreningen i Finland. Där samlas sjukskötare, hälsovårdare, barnmorskor och akutvårdare till studiedagar, träffar och utbildningar.

Praktisk hjälp till föreningar Norr om Stan

Norr om Stan erbjuder tjugo föreningar i norra Helsingfors och Vanda konkret stöd och hjälp med bland annat löneutbetalningar. Föreningen koordinerar och sprider också information som enskilda föreningar skulle ha svårt att nå ut med.

Frans Cederlöf återvald till vice ordförande

NYHET. Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska skolungdomsförbund, valdes under styrelsens konstituerande möte till vice ordförande för Svenska studieförbundet.

Finlands svenska 4H – en lärande organisation med blicken framåt

PÅ BORDET. 4H-verksamheten fostrar till företagsamhet och aktivt medborgarskap. Finlands svenska 4H fyller i år 90 år och utbildnings- och utvecklingsansvariga Harriet Sundholm skriver om vad som är på bordet hos dem.

Funderingar och förslag kring Studieförbundets verksamhet?

NYHET. Svenska studieförbundet är den gemensamma plattformen för förbunden att agera tillsammans. Medlemsförbunden kan nu skicka in motioner till vårmötet.

Lustigkurrar och arbetsvälmående under praktiken

PÅ BORDET. Trots mycket tid framför datorn har arbetsdagarna under praktiken varit varierande. Svenska studieförbundet har under hösten 2018 haft hjälp av studerande Zaida Sjölund, som gjort sin praktik på kansliet.