Intressebevaknings-utskottet hade möte

05.10.2018 kl. 09:53
NYHET. Studieförbundets styrelse har tillsatt ett öppet intressebevakningsutskott. På sitt första möte diskuterade utskottet bland annat hur de finlandssvenska organisationernas möjlighet att få sin röst hörd kan stärkas genom samarbete.

Styrelsen beslöt i augusti att ett intressebevakningsutskott tillsätts. Utskottet träffas i regel strax före KANE-mötena och fungerar både som ett stöd för verksamhetsledaren och som det ställe där aktuella frågor tas upp och diskuteras. Utskottet besluter om vilka frågor Studieförbundet ska ta tag i och på vilket sätt. Utskottet är öppet, dvs. intresserade har möjlighet att delta. Sammansättningen kan variera beroende på ärenden. Nästa möte är den 16 november.

KANE, delegationen för medborgarsamhällspolitik, är utgångsläget för utskottsarbetet. Svenska studieförbundet har en plats i KANE i och med att verksamhetsledare Mari Pennanen sitter där. I KANE:s verksamhetsplan beskrivs medborgarsamhället och de mål KANE jobbar med under perioden.

På utskottsmötet diskuterades i vilka olika organ och sammanslutningar det redan finns eller skulle behövas svensk representation. Det finns många förbundsrepresentanter som innehar viktiga poster. Vi kunde tillsammans arbeta för att allt fler ser sitt uppdrag som inte enbart representation för den egna organisationen utan för ett bredare fält. Samtidigt kunde olika personers arbete på olika poster synliggöras och flera kunde stödas i sitt uppdrag genom stöd från andra. Gemensamt kan vi få större tyngd i olika ärenden.

Vidare diskuterades landskapsreformen. Ett konkret förslag var att vi borde kartlägga vilka vi känner på landskapsförbunden som kunde ge oss information i god tid när någon grupp ska tillsättas.

Temat på KANE-mötet, som var den 26 september, var EU:s framtidsdiskussioner och Finlands EU-ordförandeperiod. Utskottet diskuterade temat och även KANE:s mål för regeringsprogrammet: Med regeringsprogrammet mot ett autonomt, livskraftigt och jämlikt civilt samhälle.

Nästa möte för intressebevakningsutskottet är 16.11 kl. 13. Intresserade får gärna anmäla sig i god tid, så får man information om vad som finns på KANE:s agenda före mötet.

Frans Cederlöf återvald till vice ordförande

NYHET. Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska skolungdomsförbund, valdes under styrelsens konstituerande möte till vice ordförande för Svenska studieförbundet.

Finlands svenska 4H – en lärande organisation med blicken framåt

PÅ BORDET. 4H-verksamheten fostrar till företagsamhet och aktivt medborgarskap. Finlands svenska 4H fyller i år 90 år och utbildnings- och utvecklingsansvariga Harriet Sundholm skriver om vad som är på bordet hos dem.

Funderingar och förslag kring Studieförbundets verksamhet?

NYHET. Svenska studieförbundet är den gemensamma plattformen för förbunden att agera tillsammans. Medlemsförbunden kan nu skicka in motioner till vårmötet.

Lustigkurrar och arbetsvälmående under praktiken

PÅ BORDET. Trots mycket tid framför datorn har arbetsdagarna under praktiken varit varierande. Svenska studieförbundet har under hösten 2018 haft hjälp av studerande Zaida Sjölund, som gjort sin praktik på kansliet.

Nu kan du få en mentor via Mentorix

NYHET. Är du förbundsordförande eller styrelsemedlem i ett förbund eller i en centralorganisation? Vill du utvecklas i ditt styrelseuppdrag? Ansök om en plats i mentorskapsprogrammet Mentorix.

Save the date: Styrelsedagarna 2019

NYHET. Du som är förbundsstyrelsemedlem - Välkommen med på ett veckoslut späckat med information och möjligheter att nätverka. Den 5 – 6 oktober kommer det att ordnas styrelsedagar med temat förändrat engagemang.

Är det du som är vår praktikant våren 2019?

NYHET. Svenska studieförbundet söker en praktikant för våren 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.

Organisationerna har en framtid

PÅ BORDET. Trots att orosmoln svävar i luften vill jag fortsätta att tro på organisationernas framtid. Det är Ulrika Krooks känsla efter Studieförbundets och SOSTE:s seminarium Organisationernas roll i framtiden på G18 22.11.

En plattform för samverkan

NYHET. Svenska studieförbundets styrelse har stakat ut riktningen för de närmaste åren i en ny strategi. Fokus ligger på tre strategiska mål: starkare tillsammans, slipade förbund och förändrat engagemang.