Stor nytta av Studieförbundets mentorskapsprogram

05.11.2018 kl. 09:00
NYHET. Från september 2017 till september 2018 pågick Svenska studieförbundets första mentorskapsprogram. Förbundsanställda fick en personlig mentor och utvärderingen visar att deltagarna överlag är nöjda och fick stöd i sitt arbete.

Text: Mari Pennanen

Syftet med mentorskapsprogrammet var att stöda anställda inom förbunden, och därigenom stöda förbunden. Målsättningen var att adepten skulle utvecklas i sitt arbete och som människa.

Mentorskap är en metod där erfarenheter och kunnande genom dialog överförs från en mera erfaren person, mentorn, till en mindre erfaren person, adepten. Programmets uppbyggnad kopierades ganska långt från Åbo Akademis alumners Karriärkontakt, även om programmet sedan anpassades till förbundsvärlden.

I programmet erbjöds förbundsanställda att anmäla sig och ansöka om att få en mentor. Alla adepter intervjuades. Utgående från deras behov och önskemål handplockades mentorer. Studieförbundets roll som plattform för samverkan kom tydligt fram då det bland våra medlemsförbund var relativt lätt att hitta kompetenta mentorer som passade adepterna.

Programmet startade med en gemensam träff i september 2017 och avslutades i september 2018. Under vintern ordnades också en gemensam träff för alla paren. Men det stora arbetet gjordes av adepterna och mentorerna, som träffades ungefär en gång i månaden, enligt överenskommelse. Adepterna och mentorerna har tillsammans skapat innehållet i programmet, som sett olika ut för varje par.

Av de sju par som startade inom programmet var det fem par som fullgjorde programmet. Två par avbröt av olika orsaker. Utvärderingen visar att de adepter som fullgjorde programmet upplevde mentorskapet som nyttigt, men att den egna insatsen var avgörande. Också mentorerna upplevde det som nyttigt att fungera som bollplank och att diskutera och ventilera olika teman.

Några kommentarer från utvärderingen:

• Förväntningar: ”Att utvecklas i min yrkesroll och bli bättre på det jag gör, dvs ökad yrkesskicklighet. Hade även lagt upp målet att fundera på min framtida karriär och har kommit en bit även på den vägen.”
  • Stöd genom mentorskapsprogrammet: ”Fått träffa och lufta tankar och funderingar kring yrkeslivet med en mentor, som inte känner mig sedan tidigare och därmed kan ha nya infallsvinklar.”
  • Nytta för min organisation: ” Indirekt nytta. Som verksamhetsledare har diskussionerna fungerat utvecklande och fortbildande. Det har handlat om ledarskap, organisationsfrågor, ansvar, integritet, etiska, praktiska och juridiska spörsmål och avväganden.” ”Inte egentligen så mycket. En chans att spegla sitt eget ledarskap mot en neutral yta är kanske den största behållningen.” ”Min nuvarande arbetsgivare har dragit nytta av det bredare perspektiv som jag har fått via programmet och vissa fokusområden som jag har hittat.”

Studieförbundet planerar ett mentorskapsprogram för förtroendevalda, och i långtidsplanen finns också ett nytt program för anställda på förbund och centralorganisationer. Ta gärna kontakt med verksamhetsledare Mari Pennanen om du är intresserad av att få en mentor eller ställa upp som mentor i kommande program.

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. ”Vad är skillnaden på ett förbund och förening?”. Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Spelmän till havs och på torra land

PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.

Anmälan till Styrelsedagarna 2019 är nu öppen

Den 5–6 oktober är det dags för Styrelsedagarna på G18 i Helsingfors. Helgen kommer att bjuda på fortbildning, information, inspiration och nya kontakter i ditt förtroendeuppdrag. Ta med din styrelse och kom för att delta i en lärorik helg!

DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.

Modig utveckling ger Marthaförbundet titeln Årets förbund

Finlands svenska Marthaförbund har utsetts till Årets förbund. Marthaförbundet har under år 2018 tagit modiga steg för att utveckla organisationen så att struktur, verksamhet och beslutsfattande motsvarar krav och behov i framtidens samhälle.