Stor nytta av Studieförbundets mentorskapsprogram

05.11.2018 kl. 09:00
NYHET. Från september 2017 till september 2018 pågick Svenska studieförbundets första mentorskapsprogram. Förbundsanställda fick en personlig mentor och utvärderingen visar att deltagarna överlag är nöjda och fick stöd i sitt arbete.

Text: Mari Pennanen

Syftet med mentorskapsprogrammet var att stöda anställda inom förbunden, och därigenom stöda förbunden. Målsättningen var att adepten skulle utvecklas i sitt arbete och som människa.

Mentorskap är en metod där erfarenheter och kunnande genom dialog överförs från en mera erfaren person, mentorn, till en mindre erfaren person, adepten. Programmets uppbyggnad kopierades ganska långt från Åbo Akademis alumners Karriärkontakt, även om programmet sedan anpassades till förbundsvärlden.

I programmet erbjöds förbundsanställda att anmäla sig och ansöka om att få en mentor. Alla adepter intervjuades. Utgående från deras behov och önskemål handplockades mentorer. Studieförbundets roll som plattform för samverkan kom tydligt fram då det bland våra medlemsförbund var relativt lätt att hitta kompetenta mentorer som passade adepterna.

Programmet startade med en gemensam träff i september 2017 och avslutades i september 2018. Under vintern ordnades också en gemensam träff för alla paren. Men det stora arbetet gjordes av adepterna och mentorerna, som träffades ungefär en gång i månaden, enligt överenskommelse. Adepterna och mentorerna har tillsammans skapat innehållet i programmet, som sett olika ut för varje par.

Av de sju par som startade inom programmet var det fem par som fullgjorde programmet. Två par avbröt av olika orsaker. Utvärderingen visar att de adepter som fullgjorde programmet upplevde mentorskapet som nyttigt, men att den egna insatsen var avgörande. Också mentorerna upplevde det som nyttigt att fungera som bollplank och att diskutera och ventilera olika teman.

Några kommentarer från utvärderingen:

• Förväntningar: ”Att utvecklas i min yrkesroll och bli bättre på det jag gör, dvs ökad yrkesskicklighet. Hade även lagt upp målet att fundera på min framtida karriär och har kommit en bit även på den vägen.”
  • Stöd genom mentorskapsprogrammet: ”Fått träffa och lufta tankar och funderingar kring yrkeslivet med en mentor, som inte känner mig sedan tidigare och därmed kan ha nya infallsvinklar.”
  • Nytta för min organisation: ” Indirekt nytta. Som verksamhetsledare har diskussionerna fungerat utvecklande och fortbildande. Det har handlat om ledarskap, organisationsfrågor, ansvar, integritet, etiska, praktiska och juridiska spörsmål och avväganden.” ”Inte egentligen så mycket. En chans att spegla sitt eget ledarskap mot en neutral yta är kanske den största behållningen.” ”Min nuvarande arbetsgivare har dragit nytta av det bredare perspektiv som jag har fått via programmet och vissa fokusområden som jag har hittat.”

Studieförbundet planerar ett mentorskapsprogram för förtroendevalda, och i långtidsplanen finns också ett nytt program för anställda på förbund och centralorganisationer. Ta gärna kontakt med verksamhetsledare Mari Pennanen om du är intresserad av att få en mentor eller ställa upp som mentor i kommande program.

Rebecka Svedberg ny praktikant på Studieförbundet

Svenska studieförbundet har fått en ny praktikant. Under våren kommer Rebecka Svedberg att göra praktik hos oss.

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.

Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.

Gemenskap och bidrag via Sjuksköterskeföreningen

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemmar är Sjuksköterskeföreningen i Finland. Där samlas sjukskötare, hälsovårdare, barnmorskor och akutvårdare till studiedagar, träffar och utbildningar.

Praktisk hjälp till föreningar Norr om Stan

Norr om Stan erbjuder tjugo föreningar i norra Helsingfors och Vanda konkret stöd och hjälp med bland annat löneutbetalningar. Föreningen koordinerar och sprider också information som enskilda föreningar skulle ha svårt att nå ut med.

Frans Cederlöf återvald till vice ordförande

NYHET. Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska skolungdomsförbund, valdes under styrelsens konstituerande möte till vice ordförande för Svenska studieförbundet.

Finlands svenska 4H – en lärande organisation med blicken framåt

PÅ BORDET. 4H-verksamheten fostrar till företagsamhet och aktivt medborgarskap. Finlands svenska 4H fyller i år 90 år och utbildnings- och utvecklingsansvariga Harriet Sundholm skriver om vad som är på bordet hos dem.

Funderingar och förslag kring Studieförbundets verksamhet?

NYHET. Svenska studieförbundet är den gemensamma plattformen för förbunden att agera tillsammans. Medlemsförbunden kan nu skicka in motioner till vårmötet.

Lustigkurrar och arbetsvälmående under praktiken

PÅ BORDET. Trots mycket tid framför datorn har arbetsdagarna under praktiken varit varierande. Svenska studieförbundet har under hösten 2018 haft hjälp av studerande Zaida Sjölund, som gjort sin praktik på kansliet.