Christel Björkstrand invald i Finlands byars styrelse

28.11.2018 kl. 10:44
Vi gratulerar Christel Björkstrand som valts in i styrelsen för Suomen Kylät ry - Finlands byar som representant för Svenska studieförbundet.

Suomen kylät - Finlands byar samlar hela landets lokala utvecklare under ett paralply. Organisationen representerar ungefär 4000 byaföreningar och -utskott, 19 regionala byasammanslutningar, 54 regionala Leader-grupper och en växande andel sammanslutningar på bya- och kommunnivå samt stadsdelsföreningar. Svenska studieförbundet är också medlem i Finlands byar.

Finlands byar påverkar för det lokala och sammanför lokala aktörer till ett nationellt närverk, där man tillsammans drar nytta av kunnande och utvecklar nytt. Målsättningen är livskraftiga byar och boendesammanslutningar, där invånarna har möjlighet att påverka miljön där man lever och bor.

Christel Björkstrand är genersalsekreterare på  Finlands Svenska Idrott. Hon har bred erfarenhet av plitiskt påverkansarbete, bland annat är hon medlem i statens idrottsråd. Hon har erfarenhet av landsbygdsutveckling också från sitt tidigare arbete inom Finlands Svenska Marthaförbund. Vi är säkra på att Suomen kylät - Finlands byar kommer att ha nytta av Christels breda erfarenhet och kompetens.

Vi tackar också Mathias Högbacka som varit styrelsemedlem under många år och arbetat bland annat för svenska frågor inom Finlands byar.

Är det du som är vår praktikant våren 2019?

Svenska studieförbundet söker en praktikant för våren 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.

En plattform för samverkan

Svenska studieförbundets styrelse har stakat ut riktningen för de närmaste åren i en ny strategi. Fokus ligger på tre strategiska mål: starkare tillsammans, slipade förbund och förändrat engagemang.

Tre nya medlemmar i Studieförbundet

På höstmötet fick Studieförbundet tre nya medlemmar: Sjuksköterskeföreningen i Finland, Finlands Svenska Publicistförbund och Norr om Stan. Höstmötet omvalde ordförande Jonna Sahala.

Förbundens anställda går gärna till jobbet

Anställda inom de finlandssvenska förbunden upplever att det arbete de gör är samhälleligt viktigt och intressant. Vår kartläggning visar att förbundsanställda finner arbetet meningsfullt och engagerande, trots belastningar på grund av tidspress och högre redovisningskrav.

Stor nytta av Studieförbundets mentorskapsprogram

Från september 2017 till september 2018 pågick Svenska studieförbundets första mentorskapsprogram. Förbundsanställda fick en personlig mentor och utvärderingen visar att deltagarna överlag är nöjda och fick stöd i sitt arbete.

Valreglemente, styrelseval och nya medlemmar

Studieförbundets medlemmar samlas till höstmöte tisdagen den 27 november. Den nya strategin presenteras och medlemmarna får ta ställning till flera medlemsansökningar. Och så blir det förstås val.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 13 februari. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Intressebevaknings-utskottet hade möte

Studieförbundets styrelse har tillsatt ett öppet intressebevakningsutskott. På sitt första möte diskuterade utskottet bland annat hur de finlandssvenska organisationernas möjlighet att få sin röst hörd kan stärkas genom samarbete.