Tre nya medlemmar i Studieförbundet

28.11.2018 kl. 15:28
På höstmötet fick Studieförbundet tre nya medlemmar: Sjuksköterskeföreningen i Finland, Finlands Svenska Publicistförbund och Norr om Stan. Höstmötet omvalde ordförande Jonna Sahala.

Svenska studieförbundet har nu, med de tre nya medlemmarna, 64 medlemmar. Det är finlandssvenska förbund och centralorganisationer. Medlemmar representerar tillsammans över 400 000 personmedlemmar och 1200 andra medlemmar (föreningar, församlingar, kommuner osv).

Vi välkomnar våra nya medlemmar och ser fram emot gott samarbete!

På höstmötet omvaldes Jonna Sahala (Finlands Svenska Scouter) till ordförande för år 2019.

Till styrelsemedlemmar valdes Kari Huhtala från Finlands Svenska Andelsförbund (personlig suppleant Lena Höglund från Pohjola-Nordens Ungdomsförbund), Harriet Sundholm från Svenska lantbrukssällskapens förbund (suppl. Kim Österman från Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU), Lisbeth Hemgård från FDUV (suppl. Matthias Jakobsson från Förbundet Finlands Svenska Synskadade) och Bernt Nordman från Natur och Miljö (suppl. Annika Jansson från Finlands Svenska Marthaförbund).

Styrelsemedlemmars mandatperiod är två år och de som fortsätter i styrelsen är Frans Cederlöf från Finlands Svenska Skolungdomsförbund (suppl. Johan Aura från Svenska Folkskolans Vännner), Jeanette Harf från Finlands Svenska Idrott (suppl. Regina Strandberg från Folkhälsans förbund), Mia Wikström från SLC (suppl. Agneta Udd-Saarela från Svenska kvinnoförbundet) och Pia Sundell från Barnavårdsföreningen i Finland (suppl. Henrik Lillhannus från Finlands Svenska Sång- och Musikförbund).

Vi gratulerar de nyvalda!

Höstmötet fick även ta del av den nya strategi som styrelsen tagit fram och godkände verksamhetsplanen för år 2019. Också ett valreglemente godkändes på höstmötet.

Är det du som är vår praktikant våren 2019?

Svenska studieförbundet söker en praktikant för våren 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.

En plattform för samverkan

Svenska studieförbundets styrelse har stakat ut riktningen för de närmaste åren i en ny strategi. Fokus ligger på tre strategiska mål: starkare tillsammans, slipade förbund och förändrat engagemang.

Christel Björkstrand invald i Finlands byars styrelse

Vi gratulerar Christel Björkstrand som valts in i styrelsen för Suomen Kylät ry - Finlands byar som representant för Svenska studieförbundet.

Förbundens anställda går gärna till jobbet

Anställda inom de finlandssvenska förbunden upplever att det arbete de gör är samhälleligt viktigt och intressant. Vår kartläggning visar att förbundsanställda finner arbetet meningsfullt och engagerande, trots belastningar på grund av tidspress och högre redovisningskrav.

Stor nytta av Studieförbundets mentorskapsprogram

Från september 2017 till september 2018 pågick Svenska studieförbundets första mentorskapsprogram. Förbundsanställda fick en personlig mentor och utvärderingen visar att deltagarna överlag är nöjda och fick stöd i sitt arbete.

Valreglemente, styrelseval och nya medlemmar

Studieförbundets medlemmar samlas till höstmöte tisdagen den 27 november. Den nya strategin presenteras och medlemmarna får ta ställning till flera medlemsansökningar. Och så blir det förstås val.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 13 februari. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Intressebevaknings-utskottet hade möte

Studieförbundets styrelse har tillsatt ett öppet intressebevakningsutskott. På sitt första möte diskuterade utskottet bland annat hur de finlandssvenska organisationernas möjlighet att få sin röst hörd kan stärkas genom samarbete.