Glad ända ner i magen efter givande höstmöte

03.12.2018 kl. 10:08
INGÅNGEN. En lång föredragningslista, ordförandes mötesklubba och noggranna procedurer på ett formellt och stadgeenligt höstmöte. Stunden då Svenska studieförbundets höstmöte avslutades var verksamhetsledare Mari Pennanen lättad, men framförallt glad.

Text: Mari Pennanen

För verksamhetsledare och många andra betyder det en hel del jobb att förbereda ett medlemsmöte. I föreningslagen och i stadgarna finns det noggrant formulerat hur procedurerna kring föreningsmöten ska gå till. Enligt Studieförbundets stadgar ska det vara vår- och höstmöte, där stadgeenliga ärenden tas upp.

Efter att jag fått protokollet renskrivet och undertecknat av först mötesordförande och sedan de två protokolljusterarna finns det en bunt papper att arkivera, protokoll och bilagor. En bit av Studieförbundets historia är skriven, igen en gång. Men det jag främst tar med mig från mötet är ändå människorna på plats, det som sades och vad det betyder.

Det var nämligen några saker på detta höstmöte som gav mig bekräftelse på att även andra tänker som jag om den unika organisation som Svenska studieförbundet är. På plats var tre organisationer som ansökt om medlemskap, de vill också vara med (starkare tillsammans). På plats var även alla de nio personer som ställde upp i val av ordförande, styrelsemedlem samt personliga suppleanter. Då de presenterade sig var det flera som lyfte fram nätverksverksamheten som ett konkret stöd i arbetet för förbundsanställda (slipade förbund) och flera lyfte också fram varför de vill jobba för Studieförbundet i en tid då samhället förändras i snabb takt (förändrat engagemang).

Det här kopplar direkt till det som kommit fram i den omfattande strategiprocessen under året. Vi är många och vi blir fler, som ser nytta av Svenska studieförbundet. Och det gör mig varm och glad ända ner i magen.

Lite oroande tycker jag bristen på diskussion kring verksamhetsplanen var. Men jag ser fram emot att den nya styrelsen tuggar sönder det som står på de fyra tätskrivna sidorna och styr upp konkret, nyttig verksamhet med och för de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna. En plattform för samverkan.

Mari Pennanen är verksamhetsledare på Svenska studieförbundet.

Läs också

Ingången: Syns vi inte så finns vi inte

Ingången: Var står Studieförbundet nu?

Kortsiktigt gå förbi förbunden

INGÅNGEN. Ibland verkar det anses att ”mannen på gatan” är en bättre representant för en grupp än någon som representerar en etablerad organisation. Kortsiktigt att nonchalera förbundens samlade erfarenhet, tycker Studieförbundets verksamhetsledare Mari Pennanen.

Publicistförbundet värnar om yttrandefrihet

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemsorganisationer upplever ett uppsving i verksamheten eftersom syftet är minst lika aktuellt nu som tidigare. Finlands Svenska Publicistförbund värnar om yttrandefriheten och pressfriheten.

Frivilligt engagemang - nyckeln till att ordna evenemang

PÅ BORDET. För att kunna ordna många evenemang behövs ofta frivilligt engagemang. Edny Fors på Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland berättar hur de gör för att ordna familjelägret, ett av deras största evenemang.

Rebecka Svedberg ny praktikant på Studieförbundet

NYHET. Svenska studieförbundet har fått en ny praktikant. Under våren kommer Rebecka Svedberg att göra praktik hos oss.

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.

Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.

Gemenskap och bidrag via Sjuksköterskeföreningen

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemmar är Sjuksköterskeföreningen i Finland. Där samlas sjukskötare, hälsovårdare, barnmorskor och akutvårdare till studiedagar, träffar och utbildningar.

Praktisk hjälp till föreningar Norr om Stan

Norr om Stan erbjuder tjugo föreningar i norra Helsingfors och Vanda konkret stöd och hjälp med bland annat löneutbetalningar. Föreningen koordinerar och sprider också information som enskilda föreningar skulle ha svårt att nå ut med.

Frans Cederlöf återvald till vice ordförande

NYHET. Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska skolungdomsförbund, valdes under styrelsens konstituerande möte till vice ordförande för Svenska studieförbundet.