En plattform för samverkan

03.12.2018 kl. 11:22
NYHET. Svenska studieförbundets styrelse har stakat ut riktningen för de närmaste åren i en ny strategi. Fokus ligger på tre strategiska mål: starkare tillsammans, slipade förbund och förändrat engagemang.

Text: Mari Pennanen

- Vi vill att Svenska studieförbundet ska vara en stark, gemensam röst, och då fungerar det inte bara om vi ber att Studieförbundet fixar, utan alla vi medlemsförbund måste också bidra med våra kompetenser. Det är ett arbetssätt som behövs annars också, och en pusselbit som en tid saknats i förbundsvärlden, säger ordförande Jonna Sahala om den nya strategin som presenterades för medlemmarna på höstmötet.

Styrelsen har under året arbetat med att ta fram en ny strategi och processen har varit omfattande. Styrelsen tillsatte i början av året en arbetsgrupp, som arbetat intensivt med att i samråd med styrelsen ta fram en ny strategi.

- Inom arbetsgruppen funderade vi mycket på om vi skulle ta fram en ny strategi eller finslipa strategin. VI kom till att det som behövdes var en kristallisering, att utkristallisera strategin och dess innehåll, berättar styrelsemedlem Kari Huhtala, som också var med i strategiarbetsgruppen.

Han fungerade som länk mellan styrelsen och arbetsgruppen:

- Växelverkan var väldigt givande. Arbetsgruppen kastade upp idéer som styrelsen sedan fick fundera på och diskutera. I arbetsgruppen, som var mindre, gick det bra att diskutera. Det var också fint att se hur processen utvecklades i styrelsen, berättar Kari Huhtala.

- Lärdomar från den här processen är bland annan att strategiarbete tar tid. Man ska boka tillräckligt med tid för det. Vi kommer inte heller att sätta strategin i en pärm, utan styrelsen kommer kontinuerligt att följa med om och se om vi är på rätt kurs, säger Kari Huhtala.

Strategin är sammanfattad på en sida och verksamhetsplanen för år 2019 bygger på strategin.

- Vi har nu tre år bakom oss med verksamhet inom Svenska studieförbundet och strategin visar vart vi är på väg de kommande åren. Vi har arbetat med att tar fram fokusområden som inte utesluter någon i vårt bredda medlemsfält, utan identifierat områden där vi kan hitta gemensamma nämnare och där vi tillsammans kan arbetar för att stärka hela tredje sektorn i Svenskfinland, säger ordförande Jonna Sahala.

Läs strategin här.

DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.

Modig utveckling ger Marthaförbundet titeln Årets förbund

Finlands svenska Marthaförbund har utsetts till Årets förbund. Marthaförbundet har under år 2018 tagit modiga steg för att utveckla organisationen så att struktur, verksamhet och beslutsfattande motsvarar krav och behov i framtidens samhälle.

”Det är viktigt att arkivera”

Arkivering kan kännas jobbigt och tidskrävande men det behöver inte vara en svår grej. Svenska studieförbundet har beslutat att överlåta sitt arkivmaterial till Svenska centralarkivet och överlåtelseavtalet är nu undertecknat.

Slipade förbund blir starkare tillsammans

INGÅNGEN. Visst känner du ju ”alla” som jobbar inom de andra förbunden? Du vet redan vem du ska ringa till för kollegialt stöd i olika frågor? På förbundsfrukostarna i Vasa och i Åbo blev Svenska studieförbundets verksamhetsledare Mari Pennanen igen påmind om att nej, vi känner inte alla varandra.

Nytta i att göra gemensamt

Är ditt förbund intresserat av evenemangshanteringssystemet Lyyti? Eller har ni idéer på annat där det finns fördelar av att fler förbund går samman?

Civilsamhällets målsättningar för regeringsprogrammet

Riksdagsvalet närmar sig och därmed även tankar kring det nya regeringsprogrammet. Svenska studieförbundet står bakom de målsättningar som KANE och Medborgararenan har valt att lyft fram.

Kom ihåg att ha roligt tillsammans

Arbetsvälmående har varit ett aktuellt tema inom Svenska studieförbundet under det senaste året i och med Förbundsbarometern. På förbundsfrukosten i Vasa gjorde vi en gallup bland förbundsanställda där vi bad dem om tips för arbetsvälmående.

Kortsiktigt gå förbi förbunden

INGÅNGEN. Ibland verkar det anses att ”mannen på gatan” är en bättre representant för en grupp än någon som representerar en etablerad organisation. Kortsiktigt att nonchalera förbundens samlade erfarenhet, tycker Studieförbundets verksamhetsledare Mari Pennanen.

Publicistförbundet värnar om yttrandefrihet

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemsorganisationer upplever ett uppsving i verksamheten eftersom syftet är minst lika aktuellt nu som tidigare. Finlands Svenska Publicistförbund värnar om yttrandefriheten och pressfriheten.