En plattform för samverkan

03.12.2018 kl. 11:22
Svenska studieförbundets styrelse har stakat ut riktningen för de närmaste åren i en ny strategi. Fokus ligger på tre strategiska mål: starkare tillsammans, slipade förbund och förändrat engagemang.

Text: Mari Pennanen

- Vi vill att Svenska studieförbundet ska vara en stark, gemensam röst, och då fungerar det inte bara om vi ber att Studieförbundet fixar, utan alla vi medlemsförbund måste också bidra med våra kompetenser. Det är ett arbetssätt som behövs annars också, och en pusselbit som en tid saknats i förbundsvärlden, säger ordförande Jonna Sahala om den nya strategin som presenterades för medlemmarna på höstmötet.

Styrelsen har under året arbetat med att ta fram en ny strategi och processen har varit omfattande. Styrelsen tillsatte i början av året en arbetsgrupp, som arbetat intensivt med att i samråd med styrelsen ta fram en ny strategi.

- Inom arbetsgruppen funderade vi mycket på om vi skulle ta fram en ny strategi eller finslipa strategin. VI kom till att det som behövdes var en kristallisering, att utkristallisera strategin och dess innehåll, berättar styrelsemedlem Kari Huhtala, som också var med i strategiarbetsgruppen.

Han fungerade som länk mellan styrelsen och arbetsgruppen:

- Växelverkan var väldigt givande. Arbetsgruppen kastade upp idéer som styrelsen sedan fick fundera på och diskutera. I arbetsgruppen, som var mindre, gick det bra att diskutera. Det var också fint att se hur processen utvecklades i styrelsen, berättar Kari Huhtala.

- Lärdomar från den här processen är bland annan att strategiarbete tar tid. Man ska boka tillräckligt med tid för det. Vi kommer inte heller att sätta strategin i en pärm, utan styrelsen kommer kontinuerligt att följa med om och se om vi är på rätt kurs, säger Kari Huhtala.

Strategin är sammanfattad på en sida och verksamhetsplanen för år 2019 bygger på strategin.

- Vi har nu tre år bakom oss med verksamhet inom Svenska studieförbundet och strategin visar vart vi är på väg de kommande åren. Vi har arbetat med att tar fram fokusområden som inte utesluter någon i vårt bredda medlemsfält, utan identifierat områden där vi kan hitta gemensamma nämnare och där vi tillsammans kan arbetar för att stärka hela tredje sektorn i Svenskfinland, säger ordförande Jonna Sahala.

Läs strategin här.

Är det du som är vår praktikant våren 2019?

Svenska studieförbundet söker en praktikant för våren 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.

Tre nya medlemmar i Studieförbundet

På höstmötet fick Studieförbundet tre nya medlemmar: Sjuksköterskeföreningen i Finland, Finlands Svenska Publicistförbund och Norr om Stan. Höstmötet omvalde ordförande Jonna Sahala.

Christel Björkstrand invald i Finlands byars styrelse

Vi gratulerar Christel Björkstrand som valts in i styrelsen för Suomen Kylät ry - Finlands byar som representant för Svenska studieförbundet.

Förbundens anställda går gärna till jobbet

Anställda inom de finlandssvenska förbunden upplever att det arbete de gör är samhälleligt viktigt och intressant. Vår kartläggning visar att förbundsanställda finner arbetet meningsfullt och engagerande, trots belastningar på grund av tidspress och högre redovisningskrav.

Stor nytta av Studieförbundets mentorskapsprogram

Från september 2017 till september 2018 pågick Svenska studieförbundets första mentorskapsprogram. Förbundsanställda fick en personlig mentor och utvärderingen visar att deltagarna överlag är nöjda och fick stöd i sitt arbete.

Valreglemente, styrelseval och nya medlemmar

Studieförbundets medlemmar samlas till höstmöte tisdagen den 27 november. Den nya strategin presenteras och medlemmarna får ta ställning till flera medlemsansökningar. Och så blir det förstås val.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 13 februari. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Intressebevaknings-utskottet hade möte

Studieförbundets styrelse har tillsatt ett öppet intressebevakningsutskott. På sitt första möte diskuterade utskottet bland annat hur de finlandssvenska organisationernas möjlighet att få sin röst hörd kan stärkas genom samarbete.