Save the date: Styrelsedagarna 2019

19.12.2018 kl. 10:25
NYHET. Du som är förbundsstyrelsemedlem - Välkommen med på ett veckoslut späckat med information och möjligheter att nätverka. Den 5 – 6 oktober kommer det att ordnas styrelsedagar med temat förändrat engagemang.

Hur fångar vi engagemanget och utvecklar våra organisationer mot en hållbar framtid?

Styrelsedagarna ordandes för första gången år 2016 och nu är det dags igen. Senast deltog över hälften av Studieförbundets medlemsorganisationer och många upplevde evenemanget som givande.

”Båda dagarna gav mycket inspiration, men också nödvändig kunskap för en som är förtroendevald. Jag bara önskar att hela styrelsen hade varit på plats. Och flera förbund! Och också störra förbund som ”står mera stadigt”.” (respons från Styrelsedagarna 2016)

Temat för Styrelsedagarna 2019 är förändrat engagemang och det kommer att ordnas föreläsningar, workshops och möjligheter att diskutera. Styrelserna i Svenska studieförbundets medlemsorganisationer kommer att bjudas in och evenemanget riktar sig således enbart till förbundens förtroendevalda.

Obs! Styrelsedagarna inleds med lunch på lördag och slutar med lunch på söndag. Förbunden kan passa på att hålla styrelsemöte då styrelsen ändå samlas. På lördag förmiddag och på söndag eftermiddag finns det möjlighet att ordna styrelsemöte. Vi ordnar mötesutrymmen så långt det går här i huset och i närheten (i anmälningsordning), så boka in ett styrelsemöte om det passar er och ta kontakt med verksamhetsledare Mari Pennanen för att boka mötesutrymme.

Styrelsedagarna ordnas i samarbete med Svenska kulturfonden och Svenska folkskolans vänner.

Mera information kommer under våren.

Frans Cederlöf återvald till vice ordförande

NYHET. Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska skolungdomsförbund, valdes under styrelsens konstituerande möte till vice ordförande för Svenska studieförbundet.

Finlands svenska 4H – en lärande organisation med blicken framåt

PÅ BORDET. 4H-verksamheten fostrar till företagsamhet och aktivt medborgarskap. Finlands svenska 4H fyller i år 90 år och utbildnings- och utvecklingsansvariga Harriet Sundholm skriver om vad som är på bordet hos dem.

Funderingar och förslag kring Studieförbundets verksamhet?

NYHET. Svenska studieförbundet är den gemensamma plattformen för förbunden att agera tillsammans. Medlemsförbunden kan nu skicka in motioner till vårmötet.

Lustigkurrar och arbetsvälmående under praktiken

PÅ BORDET. Trots mycket tid framför datorn har arbetsdagarna under praktiken varit varierande. Svenska studieförbundet har under hösten 2018 haft hjälp av studerande Zaida Sjölund, som gjort sin praktik på kansliet.

Nu kan du få en mentor via Mentorix

NYHET. Är du förbundsordförande eller styrelsemedlem i ett förbund eller i en centralorganisation? Vill du utvecklas i ditt styrelseuppdrag? Ansök om en plats i mentorskapsprogrammet Mentorix.

Är det du som är vår praktikant våren 2019?

NYHET. Svenska studieförbundet söker en praktikant för våren 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.

Organisationerna har en framtid

PÅ BORDET. Trots att orosmoln svävar i luften vill jag fortsätta att tro på organisationernas framtid. Det är Ulrika Krooks känsla efter Studieförbundets och SOSTE:s seminarium Organisationernas roll i framtiden på G18 22.11.

En plattform för samverkan

NYHET. Svenska studieförbundets styrelse har stakat ut riktningen för de närmaste åren i en ny strategi. Fokus ligger på tre strategiska mål: starkare tillsammans, slipade förbund och förändrat engagemang.