Save the date: Styrelsedagarna 2019

19.12.2018 kl. 10:25
NYHET. Du som är förbundsstyrelsemedlem - Välkommen med på ett veckoslut späckat med information och möjligheter att nätverka. Den 5 – 6 oktober kommer det att ordnas styrelsedagar med temat förändrat engagemang.

Hur fångar vi engagemanget och utvecklar våra organisationer mot en hållbar framtid?

Styrelsedagarna ordandes för första gången år 2016 och nu är det dags igen. Senast deltog över hälften av Studieförbundets medlemsorganisationer och många upplevde evenemanget som givande.

”Båda dagarna gav mycket inspiration, men också nödvändig kunskap för en som är förtroendevald. Jag bara önskar att hela styrelsen hade varit på plats. Och flera förbund! Och också störra förbund som ”står mera stadigt”.” (respons från Styrelsedagarna 2016)

Temat för Styrelsedagarna 2019 är förändrat engagemang och det kommer att ordnas föreläsningar, workshops och möjligheter att diskutera. Styrelserna i Svenska studieförbundets medlemsorganisationer kommer att bjudas in och evenemanget riktar sig således enbart till förbundens förtroendevalda.

Obs! Styrelsedagarna inleds med lunch på lördag och slutar med lunch på söndag. Förbunden kan passa på att hålla styrelsemöte då styrelsen ändå samlas. På lördag förmiddag och på söndag eftermiddag finns det möjlighet att ordna styrelsemöte. Vi ordnar mötesutrymmen så långt det går här i huset och i närheten (i anmälningsordning), så boka in ett styrelsemöte om det passar er och ta kontakt med verksamhetsledare Mari Pennanen för att boka mötesutrymme.

Styrelsedagarna ordnas i samarbete med Svenska kulturfonden och Svenska folkskolans vänner.

Mera information kommer under våren.

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Nedåtgående medlemssiffror är vardag inom många finlandssvenska förbund. Svenska pensionärsförbundet och Svensk Ungdom hör till dem som trotsar trenden och istället höjer sitt medlemsantal. De avslöjar hur de gjort.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Spelmän till havs och på torra land

PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.

Anmälan till Styrelsedagarna 2019 är nu öppen

Den 5–6 oktober är det dags för Styrelsedagarna på G18 i Helsingfors. Helgen kommer att bjuda på fortbildning, information, inspiration och nya kontakter i ditt förtroendeuppdrag. Ta med din styrelse och kom för att delta i en lärorik helg!

DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.