Nu kan du få en mentor via Mentorix

19.12.2018 kl. 11:06
NYHET. Är du förbundsordförande eller styrelsemedlem i ett förbund eller i en centralorganisation? Vill du utvecklas i ditt styrelseuppdrag? Ansök om en plats i mentorskapsprogrammet Mentorix.

Att vara förtroendevald inom ett förbund eller en centralorganisation i Svenskfinland är väldigt givande och roligt, men kan också på olika sätt vara utmanande. Förbundens ordförande och styrelsemedlemmar är de som driver och utvecklar sina organisationer. Uppdraget är ansvarsfyllt och brett och genom ett mentorprogram vill vi ge de förtroendevalda en möjlighet att utvecklas i sitt uppdrag.

Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan. Vår uppgift är att stöda medlemsförbunden i deras strävanden och att fungera som förbundens förbund. Genom mentorprogrammet vill vi stöda förtroendevalda inom förbunden och centralorganisationerna. Tillsammans med en mentor har du chans att utvecklas i ditt styrelsearbete, diskutera utmaningar och sätta upp nya mål.

I början av programmet ordnas ett gemensamt utbildningstillfälle för alla adepter och mentorer. Träffen är torsdagen den 28 mars kl. 18-19.30 i Evy Björkman-rummet, SFV-huset G18 i Helsingfors (med möjlighet att delta på distans) och träffen är obligatorisk för dem som deltar i programmet. Paren gör ett avtal och en plan och träffas sedan regelbundet.

Under programmet ordnas en gemensam träff kring ett tema enligt önskemål från deltagarna, och i mars 2019 ett avslutningsseminarium. Paren rekommenderas att träffas ungefär en gång i månaden, men bestämmer själva när och var utgående från individuella behov och möjligheter.

Närmare information samt anmälningslänk hittas här.

Frans Cederlöf återvald till vice ordförande

NYHET. Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska skolungdomsförbund, valdes under styrelsens konstituerande möte till vice ordförande för Svenska studieförbundet.

Finlands svenska 4H – en lärande organisation med blicken framåt

PÅ BORDET. 4H-verksamheten fostrar till företagsamhet och aktivt medborgarskap. Finlands svenska 4H fyller i år 90 år och utbildnings- och utvecklingsansvariga Harriet Sundholm skriver om vad som är på bordet hos dem.

Funderingar och förslag kring Studieförbundets verksamhet?

NYHET. Svenska studieförbundet är den gemensamma plattformen för förbunden att agera tillsammans. Medlemsförbunden kan nu skicka in motioner till vårmötet.

Lustigkurrar och arbetsvälmående under praktiken

PÅ BORDET. Trots mycket tid framför datorn har arbetsdagarna under praktiken varit varierande. Svenska studieförbundet har under hösten 2018 haft hjälp av studerande Zaida Sjölund, som gjort sin praktik på kansliet.

Save the date: Styrelsedagarna 2019

NYHET. Du som är förbundsstyrelsemedlem - Välkommen med på ett veckoslut späckat med information och möjligheter att nätverka. Den 5 – 6 oktober kommer det att ordnas styrelsedagar med temat förändrat engagemang.

Är det du som är vår praktikant våren 2019?

NYHET. Svenska studieförbundet söker en praktikant för våren 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.

Organisationerna har en framtid

PÅ BORDET. Trots att orosmoln svävar i luften vill jag fortsätta att tro på organisationernas framtid. Det är Ulrika Krooks känsla efter Studieförbundets och SOSTE:s seminarium Organisationernas roll i framtiden på G18 22.11.

En plattform för samverkan

NYHET. Svenska studieförbundets styrelse har stakat ut riktningen för de närmaste åren i en ny strategi. Fokus ligger på tre strategiska mål: starkare tillsammans, slipade förbund och förändrat engagemang.