Gemenskap och bidrag via Sjuksköterskeföreningen

01.02.2019 kl. 07:54
En av Svenska studieförbundets nyaste medlemmar är Sjuksköterskeföreningen i Finland. Där samlas sjukskötare, hälsovårdare, barnmorskor och akutvårdare till studiedagar, träffar och utbildningar.

Text och foto: Mari Pennanen

- Vi erbjuder främst ”det lilla extra” för våra medlemmar. Medlemmarna söker sig till oss för gemenskap, för att träffa andra finlandssvenska sjukskötare och för att nätverka. De flesta hör till ett fackförbund som sköter intressebevakningen för sjukskötare, berättar Sandra Alldén, verksamhetsledare på Sjuksköterskeföreningen i Finland.

Föreningen har knappt 4000 medlemmar i åtta regionala föreningar och når en stor del av de svenskspråkiga vårdarna.

- Man kan bli medlem om man studerar till eller har en examen som sjukskötare, hälsovårdare, barnmorska och akutvårdare. En utmaning är att många som har en examen inte jobbar inom branschen, men jag påstår nog att vi når en stor del av vår målgrupp, säger Sandra.

Sjuksköterskeföreningen grundades år 1898. Sjuksköterskeutbildningen i Finland hade pågått i Helsingfors i närmare tio års tid och på landsorten i cirka fem år då tanken på en egen förening föddes. Sjukskötarna var underställda läkarna, och föreningen fick stöd även från läkarna då det gällde att organisera sig och arbeta för lönefrågor, arbetstidsfrågor och liknande fackfrågor.

- Först hörde både finskspråkiga och svenskspråkiga till samma förening, men 1925 bröt sig de finska sjukskötarna ur föreningen för att grunda en egen förening eftersom man inte kunde tänka sig att höra till samma förening under språkstriden. Före TEHY grundades på 1980-talet sköttes fackfrågor av dessa föreningar, berättar Sandra.

Föreningens medlemmar uppmuntras till kontinuerlig utveckling och fortbildning bland annat genom möjligheten att ansöka om stipendier för forskning i vård och utveckling av vårdarbete, samt stipendier för att delta i kongresser, studieresor och seminarier.

- Vi har märkt att takten i samhället ökar och även trycket på våra medlemmar när vi ser på ansökningarna för rekreationsstipendier. Det märks också att arbetsgivarna inte längre på samma sätt bekostar våra medlemmars utbildningar och deltagande i seminarier, så allt fler vänder sig till oss med ansökningar, säger Sandra.

Hon tillägger att en annan orsak till det ökande antalet stipendieansökningar säkert är att föreningen de senaste åren informerat aktivare om möjligheten att söka stipendier.

- Vi märker också att sjukskötare har svårare att delta i till exempel våra studiedagar, då arbetsgivarna inte längre står för deltagaravgift eller tillåter att sjukskötarna deltar under arbetstid. Det är en utmaning för oss, säger Sandra.

Hon är glad att föreningen blivit medlem i Svenska studieförbundet.

- Jag har jobbat här i sex år och ofta känt mig ensam med olika frågor. Via Studieförbundet hoppas jag bredda mitt nätverk och få kontakt med andra som jobbar med liknande frågor, säger Sandra, som arbetar tillsammans med verksamhetskoordinator Anne Nylund och en aktiv styrelse som består av ordförande samt en representant från varje regionalförening.

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Nedåtgående medlemssiffror är vardag inom många finlandssvenska förbund. Svenska pensionärsförbundet och Svensk Ungdom hör till dem som trotsar trenden och istället höjer sitt medlemsantal. De avslöjar hur de gjort.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Spelmän till havs och på torra land

PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.

Anmälan till Styrelsedagarna 2019 är nu öppen

Den 5–6 oktober är det dags för Styrelsedagarna på G18 i Helsingfors. Helgen kommer att bjuda på fortbildning, information, inspiration och nya kontakter i ditt förtroendeuppdrag. Ta med din styrelse och kom för att delta i en lärorik helg!

DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.