Nu kan du nominera Årets förbund

01.02.2019 kl. 08:03
NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.

Nu är det dags att nominera Årets förbund. Vandringspriset har instiftats för att stimulera Studieförbundets medlemmat att aktivt verka enligt sina stagdar och lyfta fram sina bedrifter. Ifjol var det Barnavårdsföreningen i Finland som fick priset.

Priset tillfaller ett förbund som under föregående år gjort något bra eller som på annat sätt utmärkt sig under året.

Samtliga medlemmar i Svenska studieförbundet äger rätt att vara med och tävla om titeln Årets förbund. Medlemmar i Studieförbundet får skicka in förslag och motivera varför just ett visst förbund ska utses till Årets förbund. Det är enlgt statuterna icke förbjudet, utan snarare önskvärt, att föreslå sig själv.

Nomineringstiden pågår till fredagen den 27 mars. Skicka in fritt formulerade nomineringar till verksamhetsledare Mari Pennanen, mari.pennanen@studieforbundet.fi

Priset delas ut på Studieförbundets vårmöte den 16 april i Helsingfors.

Statuterna för vandringspriset

Lista på tidigare vinnare av titeln Årets förbund

Rebecka Svedberg ny praktikant på Studieförbundet

Svenska studieförbundet har fått en ny praktikant. Under våren kommer Rebecka Svedberg att göra praktik hos oss.

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.

Gemenskap och bidrag via Sjuksköterskeföreningen

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemmar är Sjuksköterskeföreningen i Finland. Där samlas sjukskötare, hälsovårdare, barnmorskor och akutvårdare till studiedagar, träffar och utbildningar.

Praktisk hjälp till föreningar Norr om Stan

Norr om Stan erbjuder tjugo föreningar i norra Helsingfors och Vanda konkret stöd och hjälp med bland annat löneutbetalningar. Föreningen koordinerar och sprider också information som enskilda föreningar skulle ha svårt att nå ut med.

Frans Cederlöf återvald till vice ordförande

NYHET. Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska skolungdomsförbund, valdes under styrelsens konstituerande möte till vice ordförande för Svenska studieförbundet.

Finlands svenska 4H – en lärande organisation med blicken framåt

PÅ BORDET. 4H-verksamheten fostrar till företagsamhet och aktivt medborgarskap. Finlands svenska 4H fyller i år 90 år och utbildnings- och utvecklingsansvariga Harriet Sundholm skriver om vad som är på bordet hos dem.

Funderingar och förslag kring Studieförbundets verksamhet?

NYHET. Svenska studieförbundet är den gemensamma plattformen för förbunden att agera tillsammans. Medlemsförbunden kan nu skicka in motioner till vårmötet.

Lustigkurrar och arbetsvälmående under praktiken

PÅ BORDET. Trots mycket tid framför datorn har arbetsdagarna under praktiken varit varierande. Svenska studieförbundet har under hösten 2018 haft hjälp av studerande Zaida Sjölund, som gjort sin praktik på kansliet.