Rebecka Svedberg ny praktikant på Studieförbundet

18.02.2019 kl. 08:58
NYHET. Svenska studieförbundet har fått en ny praktikant. Under våren kommer Rebecka Svedberg att göra praktik hos oss.

Rebeckas intresse för föreningslivet tog fart under studietiden och fördjupades speciellt då hon skrev sin kandidatavhandling som tangerade temat. Nu är Rebecka inne på sitt femte studieår vid Åbo Akademi, med huvudämnet offentlig förvaltning. Rebecka ser framemot våren och att få arbeta inom en organisation som samlar ihop hela det finlandssvenska förbundsfältet.

- Jag hoppas att jag ska få en mer fördjupad inblick i förbundsvärlden och att praktiken ger mig många nya erfarenheter och utmaningar att jobba på, berättar Rebecka.

Studieförbundet är de finlandssvenska förbunden

INGÅNGEN. Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan och beskrivs ofta som de finlandssvenska förbundens eget förbund. Nyttan och effekten av verksamheten syns i Svenskfinland bland annat genom stärkt yrkesidentitet, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

Svenska studieförbundet söker en koordinator på deltid

NYHET. Vill du vara med och stöda de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna? Svenska studieförbundet söker en koordinator som kan vara med och utveckla och genomföra verksamheten.

Svenska studieförbundet söker en praktikant

NYHET. Svenska studieförbundet söker en praktikant för hösten 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.

Biblioteksföreningen vill ha anställd verksamhetsledare

PÅ BORDET. Vad är på gång inom Finlands svenska biblioteksförening? Ordförande Karolina Zilliacus skriver att föreningen inom kort ska anställa sin första verksamhetsledare och hon efterlyser matnyttiga tips.

Nätverk och kompetenshöjning på Styrelsedagarna 2019

NYHET. Den 5–6 oktober är det dags för Styrelsedagarna på G18 i Helsingfors. Helgen kommer att bjuda på fortbildning, information, inspiration och nya kontakter i ditt förtroendeuppdrag. Ta med din styrelse och kom för att delta i en lärorik helg!

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

ARTIKEL. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

ARTIKEL. Nedåtgående medlemssiffror är vardag inom många finlandssvenska förbund. Svenska pensionärsförbundet och Svensk Ungdom hör till dem som trotsar trenden och istället höjer sitt medlemsantal. De avslöjar hur de gjort.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.