Frivilligt engagemang - nyckeln till att ordna evenemang

01.03.2019 kl. 13:18
PÅ BORDET. För att kunna ordna många evenemang behövs ofta frivilligt engagemang. Edny Fors på Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland berättar hur de gör för att ordna familjelägret, ett av deras största evenemang.

Text: Edny Fors

Den här tiden på året är en mycket aktiv tid i vår organisation. Nu planeras programmet för alla sommarens fester, evenemang och läger för att vara klart i god tid före sommaren. Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland (SLEF) är en inomkyrklig väckelserörelse och vi ordnar årligen ett trettiotal flerdagsevenemang av olika slag, allt från barnläger och vildmarksutflykter för ungdomar till den fyra dagar långa årsfesten som ordnas på olika orter varje sommar.

SLEF är en organisation där större delen av verksamheten vilar på frivilligt engagemang. Vi har ett tiotal anställda i hemlandet, men utöver det är det hundratals människor som är engagerade i olika råd, kommittér och lokala styrelser. Utan dessa frivilliga, så skulle det arbete vi anställda gör vara förgäves. De frivilligas insats är stor och ovärderlig.

Ett av de största evenemangen under året är familjelägret på lägerområdet Klippan i Munsala, som går av stapeln i mitten av juli. Familjelägret samlar varje år kring 500 deltagare i alla åldrar, familjer, unga par, singlar och pensionärer. Alla är välkomna och tillsammans bildar vi en enda stor familj. Också familjelägret har en kommitté som planerar och genomför hela arrangemanget.

Planeringen börjar redan under hösten och fortsätter under våren för att sedan kulminera i en talkovecka på lägerområdet dagarna innan lägerdeltagarna anländer. I planeringsskedet ska programstrukturen slås fast, medverkande vidtalas, barn- och tonårsprogrammet tänkas igenom och praktiska arrangemang granskas.

Marknadsföringen av lägret är också en viktig del av förarbetet. Under talkoveckan ställs lägerområdet i ordning. Tält sätts upp, kökpersonalen förbereder sig, barnledarna planerar det sista för sitt program, pynt och dekorationer sätts upp och husvagnar anländer från alla Österbottens hörn.

Utöver lägerkommittén är många fler på plats som vill vara med och hjälpa till. Under själva lägret är frivilliga i alla åldrar engagerade i köket, i musiken, inom första hjälpen, som seminariehållare, grillmästare, parkeringsvakter, hjälpledare vid barnprogrammet, kioskförsäljare med mera. Det är ett myller av aktivitet under dessa dagar, och förväntan inför en av årets höjdpunkter hänger i luften. Hoppas bara det inte börjar regna!

Under de senaste åren har fler och fler sökt sig till familjelägret. Man kan fråga sig vad de är som gör att folk trivs, att de kommer år efter år och också lockar med sig sina vänner. Jag tror det är gemenskapen på lägret, att känna att man är del av en stor familj, att träffa gamla vänner och knyta band till nya bekantskaper. Att både barn och vuxna får ta del av program riktat just till dem är också en viktig del av lägrets identitet, liksom det natursköna området med den långgrunda sandstranden säkert gör sitt till för trivselfaktorn.

Det kanske inte finns så många platser idag där människor i olika åldrar och livssituationer kan mötas och känna att här är vi välkomna och del av gemenskapen, precis som den stökiga familj vi är. Isåfall hoppas jag att SLEF:s familjeläger skulle få vara en sådan plats.

Edny Fors är utbildad special- och klasslärare och jobbar som ungdomssekreterare i Svenska Lutherska Evangeliföreningen. Hon tycker om att umgås med människor, vistas ute i naturen på skidor och i kajak, och att sy kläder och sticka.

Läs också

På bordet: Ett mångkulturellt Finland skapas tillsammans

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Spelmän till havs och på torra land

PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.

Anmälan till Styrelsedagarna 2019 är nu öppen

Den 5–6 oktober är det dags för Styrelsedagarna på G18 i Helsingfors. Helgen kommer att bjuda på fortbildning, information, inspiration och nya kontakter i ditt förtroendeuppdrag. Ta med din styrelse och kom för att delta i en lärorik helg!

DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.

Modig utveckling ger Marthaförbundet titeln Årets förbund

Finlands svenska Marthaförbund har utsetts till Årets förbund. Marthaförbundet har under år 2018 tagit modiga steg för att utveckla organisationen så att struktur, verksamhet och beslutsfattande motsvarar krav och behov i framtidens samhälle.

”Det är viktigt att arkivera”

Arkivering kan kännas jobbigt och tidskrävande men det behöver inte vara en svår grej. Svenska studieförbundet har beslutat att överlåta sitt arkivmaterial till Svenska centralarkivet och överlåtelseavtalet är nu undertecknat.