Publicistförbundet värnar om yttrandefrihet

04.03.2019 kl. 11:19
En av Svenska studieförbundets nyaste medlemsorganisationer upplever ett uppsving i verksamheten eftersom syftet är minst lika aktuellt nu som tidigare. Finlands Svenska Publicistförbund värnar om yttrandefriheten och pressfriheten.

Text och foto: Mari Pennanen

Finlands svenska publicistförbund är en förening för finlandssvenska journalister och andra publicister.

- Vi har kring 560 medlemmar och det är främst journalister, men även redaktörer och manusförfattare är företrädda i vår medlemskår, berättar Mikael Sjövall som är ordförande.

Föreningen grundades år 1907, och har liksom många andra en spännande historia.

- Embryot till det som idag är Publicistförbundet fanns i Finska tidningsmannaföreningen, som grundades år 1889 och som hade svenska som mötesspråk. År 1907 kom den nya föreningen till på grund av språkkonflikten. Samtidigt var det politiska oroligheter i Ryssland och föreningen förkastades tre gånger av ryska myndigheter då den skulle registreras. När Publicistförbundet sedan grundades var det SFP:s partiordförande som var ordförande, berättar Mikael.

Idag ordnar föreningen fortbildning för sina medlemmar, bland annat Hangöseminariet. Publicistförbundet delar tillsammans med Svenska folkskolans vänner ut Topeliuspriset, som i år gick till Annvi Gardberg och som delades ut på Mediespråk-seminariet.

- Vi är en intresseorganisation för våra medlemmar. Till exempel frågan om presstöd är viktig för oss och vi lobbar för att i Finland i likhet med i Sverige få presstöd. Vårt mål är att värna om yttrandefriheten och en levande debatt på svenska i Finland. Vi vill främja medlemskårens yrkeskunskap och ett kollegialt förhållande mellan förbundets medlemmar, säger Mikael.

Föreningen äger Estholmen i Esbo skärgård. Medlemmar och andra får använda holmen och de byggnader som finns där och på Estholmen ordnas bland annat seminarier och fester.

- Också inom förbunden finns det publicister som är välkomna som våra medlemmar. Och vi samarbetar gärna kring teman som berör yttrande- och pressfrihet, säger Mikael, som varit ordförande i knappt ett år och som har stora planer för förbundets verksamhet.

Elsa Rinne praktikant på Studieförbundet

NYHET. Den här hösten är Elsa Rinne praktikant på Svenska studieförbundet. Elsa kommer under hösten att arbeta bland annat med kommunikation, evenemang, administration och ordna upp Studieförbundets fotoarkiv.

Kursplanering – från idé till verklighet

ARTIKEL. Kurser och utbildningar är en väsentlig del av många förbunds verksamhet. Trots att kursinnehållet varierar stort är det mycket gällande kursadministrationen som är väldigt lika och fungerade rutiner krävs för aktuella och intressanta kurser.

Julia Hemgård koordinator på Studieförbundet

NYHET. Julia Hemgård har inlett sitt arbete som koordinator på Svenska studieförbundet. Hon kommer bland annat att vara med och utveckla verksamheten till stöd för förbunden och arbeta med Studieförbundets kommunikation.

Styrelsen föreslår namnbyte

NYHET. Styrelsen för Svenska studieförbundet föreslår att organisationen byter namn. Namnet Svenska studieförbundet motsvarar inte längre dagens verksamhet. Nu hör styrelsen gärna åsikter om namnförslaget.

Logotävling för Svenska studieförbundets nya namn

NYHET. Svenska studieförbundet planerar nu att byta namn till ett namn som bättre motsvarar dagens verksamhet. Nu söker vi en logo och en grafisk profil för det nya namnet.

Studieförbundet är de finlandssvenska förbunden

INGÅNGEN. Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan och beskrivs ofta som de finlandssvenska förbundens eget förbund. Nyttan och effekten av verksamheten syns i Svenskfinland bland annat genom stärkt yrkesidentitet, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

Svenska studieförbundet söker en koordinator på deltid

NYHET. Vill du vara med och stöda de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna? Svenska studieförbundet söker en koordinator som kan vara med och utveckla och genomföra verksamheten.

Svenska studieförbundet söker en praktikant

NYHET. Svenska studieförbundet söker en praktikant för hösten 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.

Biblioteksföreningen vill ha anställd verksamhetsledare

PÅ BORDET. Vad är på gång inom Finlands svenska biblioteksförening? Ordförande Karolina Zilliacus skriver att föreningen inom kort ska anställa sin första verksamhetsledare och hon efterlyser matnyttiga tips.