”Det är viktigt att arkivera”

04.04.2019 kl. 12:39
Arkivering kan kännas jobbigt och tidskrävande men det behöver inte vara en svår grej. Svenska studieförbundet har beslutat att överlåta sitt arkivmaterial till Svenska centralarkivet och överlåtelseavtalet är nu undertecknat.

Text och foto: Rebecka Svedberg

Mappar med gammalt material har länge fyllt skåpen hos Studieförbundet. För att bevara och ta tillvara detta material har Svenska studieförbundets styrelse beslutat att överlåta materialet till Svenska centralarkivet för slutarkivering. I mapparna finns exempelvis gamla styrelse- och medlemsmötesprotokoll. Dessa kommer nu att finnas i tryggt förvar på Svenska centralarkivet.

Studieförbundets ordförande Jonna Sahala och arkivchef Lena Karhu undertecknade i veckan ett arkivavtal för att offentliggöra detta samarbete. Centralarkivet bevarar det finlandssvenska arvet och samarbetar med många organisationer, varav många är Studieförbundets medlemmar. Karhu är glad att även Studieförbundets material nu kommer att finnas under samma tak.

- Studieförbundets material kommer att stöda de andra organisationerna bra. I framtiden kommer forskare att hitta ett brett material från förbundsvärlden. Det är historiskt väldigt värdefullt. Vi bevarar det finlandssvenska arvet.

Ordförande Jonna är också nöjd att arkiveringen har kommit igång.

- Det är bra och viktigt att vårt material tas hand om. Vi vill även uppmuntra andra att se till att arkiveringen sköts bra.

Karhu berättar att centralarkivet ibland för att påminna organisationer om att det är viktigt att arkivera. Det är viktigt för demokratin och historien att även små föreningar arkiverar sitt material.

Att arkivera behöver inte heller vara en svår grej. Studieförbundet har gjort upp en arkivplan där det framkommer vad som ska arkiveras, när det ska arkiveras och hur det ska arkiveras. Genom att ha en plan kan man hålla på med processen kontinuerligt och på så sätt underlätta arkiveringen.

- Det är fint att få en arkivplan. En arkivplan underlättar arbetet på långsikt och möjliggör även att nya i organisationen kan fortsätta med arkiveringen och föra det vidare. Jag skulle gärna se fler arkivplaner i andra organisationer, berättar Lena Karhu.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Spelmän till havs och på torra land

PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.

Anmälan till Styrelsedagarna 2019 är nu öppen

Den 5–6 oktober är det dags för Styrelsedagarna på G18 i Helsingfors. Helgen kommer att bjuda på fortbildning, information, inspiration och nya kontakter i ditt förtroendeuppdrag. Ta med din styrelse och kom för att delta i en lärorik helg!

DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.

Modig utveckling ger Marthaförbundet titeln Årets förbund

Finlands svenska Marthaförbund har utsetts till Årets förbund. Marthaförbundet har under år 2018 tagit modiga steg för att utveckla organisationen så att struktur, verksamhet och beslutsfattande motsvarar krav och behov i framtidens samhälle.