Slipade förbund blir starkare tillsammans

04.04.2019 kl. 12:38
INGÅNGEN. Visst känner du ju ”alla” som jobbar inom de andra förbunden? Du vet redan vem du ska ringa till för kollegialt stöd i olika frågor? På förbundsfrukostarna i Vasa och i Åbo blev Svenska studieförbundets verksamhetsledare Mari Pennanen igen påmind om att nej, vi känner inte alla varandra.

Text: Mari Pennanen

I mars ordnade Svenska studieförbundet tillsammans med SFV och Psykosociala förbundet förbundsfrukostar i Vasa och i Åbo. Majoriteten av förbundens anställda finns i huvudstadsregionen, men för att också få träffa förbundsanställda som jobbar på annan ort ordnades nätverksträffar i Österbotten och Åboland. De flesta arrangörer funderar väl i något skede om det kommer att komma någon, men gällande Förbundsfrukostarna fick vi snarare fundera på om alla kommer att rymmas in, vilket i sig är ett alldeles ljuvligt positivt problem.

Temat på träffarna var arbetsvälmående och Nonni Mäkikärki berättade om kartläggningen av arbetsvälmående hos förbundens anställda som gjordes förra hösten. Resultaten presenteras i Förbundsbarometern och ledde också på dessa Förbundsfrukostar till mycket diskussion. Vad kan vi alla göra för att förbättra vårt eget och andras arbetsvälmående? Mycket, och det kom många fina exempel på vad som redan görs.

Samtidigt var det tydligt att dylika möjligheter att träffas behövs. Under presentationsrundorna var det några saker jag speciellt fastnade vid. Många berättade om hur länge de arbetat inom samma organisation, och några kopplade det till förvåning över att det trots många år i förbundsvärlden fanns flera nya ansikten på plats.

De som varit med ett tag känner många andra, speciellt i samma region, men det finns också både nya ansikten och organisationer man inte tidigare stött på. Svenska studieförbundet har trots allt 64 medlemsorganisationer, och jag tror det är väldigt få som känner någon från varje organisation. Det kan vara väldigt nyttigt att få upp ögonen för vilka fler det finns, som man också har många gemensamma nämnare med, även om organisationerna är väldigt olika.

En annan sak jag fastnade vid var den omedelbara hjälp som erbjöds från olika håll när någon ventilerade en fundering eller en utmaning. En gemensam nämnare är att de flesta kämpar med relativt små resurser och anställda har många saker på sitt bord. Då är det ganska klart att man inte kan var bäst på allt och känna till allting. Så det behöver inte vara svårare än att prata om det man behöver hjälp med eller funderar på. Vi är många, och troligen har redan någon annan funderat på samma fråga. Lyft luren. Även andra förbund har kaffestund.

Mari Pennanen är verksamhetsledare på Svenska studieförbundet.

Läs också

Studieförbundet är de finlandssvenska förbunden

INGÅNGEN. Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan och beskrivs ofta som de finlandssvenska förbundens eget förbund. Nyttan och effekten av verksamheten syns i Svenskfinland bland annat genom stärkt yrkesidentitet, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

Svenska studieförbundet söker en koordinator på deltid

NYHET. Vill du vara med och stöda de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna? Svenska studieförbundet söker en koordinator som kan vara med och utveckla och genomföra verksamheten.

Svenska studieförbundet söker en praktikant

NYHET. Svenska studieförbundet söker en praktikant för hösten 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.

Biblioteksföreningen vill ha anställd verksamhetsledare

PÅ BORDET. Vad är på gång inom Finlands svenska biblioteksförening? Ordförande Karolina Zilliacus skriver att föreningen inom kort ska anställa sin första verksamhetsledare och hon efterlyser matnyttiga tips.

Nätverk och kompetenshöjning på Styrelsedagarna 2019

NYHET. Den 5–6 oktober är det dags för Styrelsedagarna på G18 i Helsingfors. Helgen kommer att bjuda på fortbildning, information, inspiration och nya kontakter i ditt förtroendeuppdrag. Ta med din styrelse och kom för att delta i en lärorik helg!

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

ARTIKEL. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

ARTIKEL. Nedåtgående medlemssiffror är vardag inom många finlandssvenska förbund. Svenska pensionärsförbundet och Svensk Ungdom hör till dem som trotsar trenden och istället höjer sitt medlemsantal. De avslöjar hur de gjort.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.