DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

16.04.2019 kl. 15:03
Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.

På bilden: Kenneth Jönsson, verksamhetsledare på DIFF- Ingenjörerna i Finland. Foto: Rebecka Svedberg.

Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan. På vårmötet den 16 april antogs DIFF – Ingenjörerna i Finland som ny medlem, vilket betyder att Studieförbundet nu samlar 65 finlandssvenska förbund och centralorganisationer. Studieförbundets uppgift är att stöda medlemsförbunden i deras strävanden och att fungera som förbundens förbund.

DIFF är ett fackförbund för svenskspråkiga ingenjörer eller ingenjörsstuderande i Finland.

- Vi ser fram emot samverkan med andra förbund och centralorganisationer, säger Kenneth Jönsson, verksamhetsledare på DIFF - Ingenjörerna i Finland.

På vårmötet godkändes Årsberättelsen och bokslutet för år 2018.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 11 februari 2020. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Bli en dörröppnare på 60 minuter över en kopp kaffe

Är du intresserad av att få träffa någon från din egen bransch med utländsk bakgrund? Med hjälp av "Dörren" kan personer, som är etablerade i Finland och utlandsfödda, mötas och utbyta kunskaper och erfarenheter med varandra.

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.

Alltid aktuellt med arbetsvälmående

ARTIKEL. Välmående på arbetsplatsen är ständigt ett aktuellt tema och bör på ett eller annat sätt kontinuerligt synas i arbetsbilden. Men vilka är faktorerna som påverkar välmåendet på arbetsplatsen inom förbundsvärlden?

Helhetsbild av civilsamhället på Styrelsedagarna 2019

”Om vi vill göra mera konkret tillsammans måste vi känna till och lära känna varandra och varandras verksamheter och strukturer bättre”. Styrelsedagarna 2019 lockade drygt 60 ordföranden och styrelsemedlemmar från finlandssvenska förbund till ett veckoslut med stora frågor och nya kontakter.

Den spännande jakten på nya medlemmar

PÅ BORDET. Varför måste en förening alltid ha ett växande medlemsantal? Den frågan ställer många föreningsaktiva när Patrick Ragnäs besöker deras förening i egenskap av ombudsman på Svenska pensionärsförbundet.

Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera.

Styrelsearbete - mer än bara mötesprotokoll

ARTIKEL. Vad innebär det egentligen att sitta med i Studieförbundets styrelse, annat än möten och mötesprotokoll? Styrelsemedlemmarna Harriet Sundholm och Kari Huhtala delar med sig av sina erfarenheter och varför de valt att sitta med i styrelsen.

Medlemsförmån på Svenska Studieförbundet

NYHET. Utnyttja den fina möjlighet SFV har gett åt Svenska studieförbundets medlemmar: att få använda festsalen i SFV-huset G18 kostnadsfritt. Bokningar kan nu smidigt utföras via nätet.