DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

16.04.2019 kl. 15:03
Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.

På bilden: Kenneth Jönsson, verksamhetsledare på DIFF- Ingenjörerna i Finland. Foto: Rebecka Svedberg.

Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan. På vårmötet den 16 april antogs DIFF – Ingenjörerna i Finland som ny medlem, vilket betyder att Studieförbundet nu samlar 65 finlandssvenska förbund och centralorganisationer. Studieförbundets uppgift är att stöda medlemsförbunden i deras strävanden och att fungera som förbundens förbund.

DIFF är ett fackförbund för svenskspråkiga ingenjörer eller ingenjörsstuderande i Finland.

- Vi ser fram emot samverkan med andra förbund och centralorganisationer, säger Kenneth Jönsson, verksamhetsledare på DIFF - Ingenjörerna i Finland.

På vårmötet godkändes Årsberättelsen och bokslutet för år 2018.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Spelmän till havs och på torra land

PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.

Anmälan till Styrelsedagarna 2019 är nu öppen

Den 5–6 oktober är det dags för Styrelsedagarna på G18 i Helsingfors. Helgen kommer att bjuda på fortbildning, information, inspiration och nya kontakter i ditt förtroendeuppdrag. Ta med din styrelse och kom för att delta i en lärorik helg!

Modig utveckling ger Marthaförbundet titeln Årets förbund

Finlands svenska Marthaförbund har utsetts till Årets förbund. Marthaförbundet har under år 2018 tagit modiga steg för att utveckla organisationen så att struktur, verksamhet och beslutsfattande motsvarar krav och behov i framtidens samhälle.

”Det är viktigt att arkivera”

Arkivering kan kännas jobbigt och tidskrävande men det behöver inte vara en svår grej. Svenska studieförbundet har beslutat att överlåta sitt arkivmaterial till Svenska centralarkivet och överlåtelseavtalet är nu undertecknat.