DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

16.04.2019 kl. 15:03
Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.

På bilden: Kenneth Jönsson, verksamhetsledare på DIFF- Ingenjörerna i Finland. Foto: Rebecka Svedberg.

Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan. På vårmötet den 16 april antogs DIFF – Ingenjörerna i Finland som ny medlem, vilket betyder att Studieförbundet nu samlar 65 finlandssvenska förbund och centralorganisationer. Studieförbundets uppgift är att stöda medlemsförbunden i deras strävanden och att fungera som förbundens förbund.

DIFF är ett fackförbund för svenskspråkiga ingenjörer eller ingenjörsstuderande i Finland.

- Vi ser fram emot samverkan med andra förbund och centralorganisationer, säger Kenneth Jönsson, verksamhetsledare på DIFF - Ingenjörerna i Finland.

På vårmötet godkändes Årsberättelsen och bokslutet för år 2018.

Medlemsförmån på Svenska Studieförbundet

NYHET. Utnyttja den fina möjlighet SFV har gett åt Svenska Studieförbundets medlemmar; nämligen att få boka festsalen kostnadsfritt. Bokningar kan nu smidigt utföras via nätet.

Elsa Rinne praktikant på Studieförbundet

NYHET. Den här hösten är Elsa Rinne praktikant på Svenska studieförbundet. Elsa kommer under hösten att arbeta bland annat med kommunikation, evenemang, administration och ordna upp Studieförbundets fotoarkiv.

Kursplanering – från idé till verklighet

ARTIKEL. Kurser och utbildningar är en väsentlig del av många förbunds verksamhet. Trots att kursinnehållet varierar stort är det mycket gällande kursadministrationen som är väldigt lika och fungerade rutiner krävs för aktuella och intressanta kurser.

Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera.

Julia Hemgård koordinator på Studieförbundet

NYHET. Julia Hemgård har inlett sitt arbete som koordinator på Svenska studieförbundet. Hon kommer bland annat att vara med och utveckla verksamheten till stöd för förbunden och arbeta med Studieförbundets kommunikation.

Styrelsen föreslår namnbyte

NYHET. Styrelsen för Svenska studieförbundet föreslår att organisationen byter namn. Namnet Svenska studieförbundet motsvarar inte längre dagens verksamhet. Nu hör styrelsen gärna åsikter om namnförslaget.

Logotävling för Svenska studieförbundets nya namn

NYHET. Svenska studieförbundet planerar nu att byta namn till ett namn som bättre motsvarar dagens verksamhet. Nu söker vi en logo och en grafisk profil för det nya namnet.

Studieförbundet är de finlandssvenska förbunden

INGÅNGEN. Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan och beskrivs ofta som de finlandssvenska förbundens eget förbund. Nyttan och effekten av verksamheten syns i Svenskfinland bland annat genom stärkt yrkesidentitet, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

Svenska studieförbundet söker en koordinator på deltid

NYHET. Vill du vara med och stöda de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna? Svenska studieförbundet söker en koordinator som kan vara med och utveckla och genomföra verksamheten.