Nätverk och kompetenshöjning på Styrelsedagarna 2019

05.08.2019 kl. 10:20
NYHET. Den 5–6 oktober är det dags för Styrelsedagarna på G18 i Helsingfors. Helgen kommer att bjuda på fortbildning, information, inspiration och nya kontakter i ditt förtroendeuppdrag. Ta med din styrelse och kom för att delta i en lärorik helg!

Text: Rebecka Svedberg, Bild från Styrelsedagarna 2016. Foto: Astrid Lindroos

Styrelsedagarna 2019 är en helg där förtroendevalda på förbunds- och centralorganisationsnivå har möjlighet att träffa andra som också leder ett förbund. Under Styrelsedagarna får styrelserna möjligheten att nätverka, ventilera gemensamma utmaningar och konkret fortbildning i ert ansvarsfulla uppdrag.

Svenska studieförbundets ordförande Jonna Sahala ser framemot Styrelsedagarna och möjligheten för förbund att träffas.

- Styrelsedagarna kombinerar nätverkande, kompetenshöjning och gemensam reflektion på ett roligt sätt. I ett samhälle där god förvaltning med alla sina formaliteter, förväntningar på innovationer och strategiskt effektfulla åtgärder i allt högre grad definierar ett förbunds status är det fint att styrelserna kan samlas kring centrala frågor i Svenska studieförbundets regi. Jag hoppas att många tar tillfället i akt och deltar, säger Jonna.

Styrelsedagarna ordnas tillsammans med Svenska folkskolans vänner. Anna-Karin Öhman på SFV berättar att Styrelsedagarna ligger i linje med SFV:s övergripande mål – att stärka och främja utbildning, kultur och fri bildning på svenska i Finland.

- Föreningarna och organisationerna är viktiga bildningsaktörer och tillsammans kan vi erbjuda relevant och tidsenlig bildning som stärker individerna och berikar samhället. SFV vill stärka de finlandssvenska organisationerna som professionella aktörer genom utbildnings-, rådgivnings-, och projektverksamhet. Vi ser att Styrelsedagarna är ett forum där de finlandssvenska förbundens styrelsemedlemmar har möjlighet att utvecklas och stärkas i sin roll, få relevant kunskap och ta del av andras erfarenheter, säger Anna-Karin.

Temat för Styrelsedagarna 2019 är förändrat engagemang. I samband med Styrelsedagarna är det även möjligt att ordna ett styrelsemöte på lördag förmiddag eller söndag eftermiddag, då styrelsen ändå samlas. Vi ordnar ett mötesutrymme till er och bjuder på möteskaffe och ni kan boka ett utrymme för styrelsemöt e via denna länk.

För Svenska studieförbundets medlemsorganisationer bjuder vi på mat och program.

Anmälan är nu öppen och stänger den 30 augusti. Du kan anmäla dig här.

Styrelsedagarna arrangeras med understöd från Svenska kulturfonden och i samarbete med Svenska folkskolans vänner.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 11 februari 2020. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Bli en dörröppnare på 60 minuter över en kopp kaffe

Är du intresserad av att få träffa någon från din egen bransch med utländsk bakgrund? Med hjälp av "Dörren" kan personer, som är etablerade i Finland och utlandsfödda, mötas och utbyta kunskaper och erfarenheter med varandra.

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.

Alltid aktuellt med arbetsvälmående

ARTIKEL. Välmående på arbetsplatsen är ständigt ett aktuellt tema och bör på ett eller annat sätt kontinuerligt synas i arbetsbilden. Men vilka är faktorerna som påverkar välmåendet på arbetsplatsen inom förbundsvärlden?

Helhetsbild av civilsamhället på Styrelsedagarna 2019

”Om vi vill göra mera konkret tillsammans måste vi känna till och lära känna varandra och varandras verksamheter och strukturer bättre”. Styrelsedagarna 2019 lockade drygt 60 ordföranden och styrelsemedlemmar från finlandssvenska förbund till ett veckoslut med stora frågor och nya kontakter.

Den spännande jakten på nya medlemmar

PÅ BORDET. Varför måste en förening alltid ha ett växande medlemsantal? Den frågan ställer många föreningsaktiva när Patrick Ragnäs besöker deras förening i egenskap av ombudsman på Svenska pensionärsförbundet.

Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera.

Styrelsearbete - mer än bara mötesprotokoll

ARTIKEL. Vad innebär det egentligen att sitta med i Studieförbundets styrelse, annat än möten och mötesprotokoll? Styrelsemedlemmarna Harriet Sundholm och Kari Huhtala delar med sig av sina erfarenheter och varför de valt att sitta med i styrelsen.

Medlemsförmån på Svenska Studieförbundet

NYHET. Utnyttja den fina möjlighet SFV har gett åt Svenska studieförbundets medlemmar: att få använda festsalen i SFV-huset G18 kostnadsfritt. Bokningar kan nu smidigt utföras via nätet.