Spelmän till havs och på torra land

03.05.2019 kl. 09:16
PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.

Den nationella Folkmusikens och folkdansens dag arrangeras i år onsdagen den 8 maj, nu för tredje året i rad. Initiativtagare till dagen – som enligt tradition skall hållas onsdagen före morsdag – är Kansanmusiikin ja kansantanssin edistämiskeskus KEK  - Centralen för främjande av folkmusik och folkdans CEFF. Centralen, som fungerar som verksamhetsområdets nationella takorganisation, ansvarar för informationen kring dagen. Syftet med Folkmusikens och folkdansens dag är att ge mera synlighet till den folkliga kulturen.

Från Spelmansförbundets sida välkomnar vi även i år Folkmusikens och folkdansens dag och hoppas att så många som möjligt reserverar en stund av dagen för folkmusik – antingen genom att berika omgivningen med vacker spelmansmusik eller genom att lyfta fram folkmusik i någon diskussion. Något färdigt arrangerat finns det ännu inte resurser till från förbundets sida, men kanske framöver.

På bordet finns däremot mycket annat som kräver och har krävt resurser. Vi har just avklarat Kvarken Folk, en folkmusikkryssning som nu arrangerats för andra året i rad. Kryssningen mellan Vasa och Umeå en lördag i april samlade även i år långt över 100 spelmän från båda sidor om Kvarken, så folkmusiken ljöd på alla däck. Ett veckoslut i mars åkte vi från fastlandet till Åland på Förbundsdag och Vinterstämma, och ett veckoslut i januari deltog en stor del av våra medlemmar i Folklandia – en folkmusik- och folkdanskryssning med 24 år på nacken och som numera går mellan Helsingfors och Tallinn.

Resten av år 2019 skall vi försöka hållas på torra land.

Framför oss har vi först Lilla spelmansstämman – finlandssvenskarnas egen dag under Kaustinen Folk Music Festival i juli månad. I augusti i år hålls Spelmansförbundets huvudevenemang Spelmansstämman – även kallad Finlandssvensk spelmansstämma i finskspråkiga sammanhang. Spelmansstämman har ett ambulerande system och hålls i år i Tjöck i Sydösterbotten, med Tjöck spelmanslag som lokal arrangör. Speciellt med årets stämma är att förbundet håller en jubileumskonsert under stämmans huvudfest. Anledningen är att Finlands svenska spelmansförbund i år firar 50-årsjubileum.

Förutom jubileumskonserten så vill förbundet lyfta fram sin ärevördiga ålder även på annat sätt. Medlemstidningen Fiolen min utkommer med ett jubileumsnummer i månadsskiftet maj/juni. Nr 2/2019 kommer att vara späckad med spelmansminnen från de senaste 50 åren och ha långt fler sidor än normala 28.

Förutom ovannämnda verksamhet så arrangerar Spelmansförbundet folkmusikkurser, folkmusikläger och folkmusikworkshopar. En kurs med lång tradition är Skärikursen, en folkmusikkurs i skärgårdsmiljö ett veckoslut i september. En självskriven plats för kursen är numera lotsstationen på Sälgrund utanför Kaskö, så platsen är redan bokad för inkommande höst.

Mycket annat finns också på bordet – och i skåpen. Spelmansförbundet, som har sitt kansli i Korsholm med en deltidsanställd, säljer nämligen låthäften, gratulations- och kondoleansadresser samt annat smått och behövligt.

Skribenten heter Pia-Stina Sarin och jobbar som organisationssekreterare på Finlands svenska spelmansförbund r.f. Arbetstiden är på 45 procent, så resterande 55 procent ägnas ett annat arbete under samma tak.

Läs också

På bordet: Frivilligt engagemang - nyckeln till att ordna evenemang

På bordet: Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 11 februari 2020. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Bli en dörröppnare på 60 minuter över en kopp kaffe

Är du intresserad av att få träffa någon från din egen bransch med utländsk bakgrund? Med hjälp av "Dörren" kan personer, som är etablerade i Finland och utlandsfödda, mötas och utbyta kunskaper och erfarenheter med varandra.

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.

Alltid aktuellt med arbetsvälmående

ARTIKEL. Välmående på arbetsplatsen är ständigt ett aktuellt tema och bör på ett eller annat sätt kontinuerligt synas i arbetsbilden. Men vilka är faktorerna som påverkar välmåendet på arbetsplatsen inom förbundsvärlden?

Helhetsbild av civilsamhället på Styrelsedagarna 2019

”Om vi vill göra mera konkret tillsammans måste vi känna till och lära känna varandra och varandras verksamheter och strukturer bättre”. Styrelsedagarna 2019 lockade drygt 60 ordföranden och styrelsemedlemmar från finlandssvenska förbund till ett veckoslut med stora frågor och nya kontakter.

Den spännande jakten på nya medlemmar

PÅ BORDET. Varför måste en förening alltid ha ett växande medlemsantal? Den frågan ställer många föreningsaktiva när Patrick Ragnäs besöker deras förening i egenskap av ombudsman på Svenska pensionärsförbundet.

Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera.

Styrelsearbete - mer än bara mötesprotokoll

ARTIKEL. Vad innebär det egentligen att sitta med i Studieförbundets styrelse, annat än möten och mötesprotokoll? Styrelsemedlemmarna Harriet Sundholm och Kari Huhtala delar med sig av sina erfarenheter och varför de valt att sitta med i styrelsen.

Medlemsförmån på Svenska Studieförbundet

NYHET. Utnyttja den fina möjlighet SFV har gett åt Svenska studieförbundets medlemmar: att få använda festsalen i SFV-huset G18 kostnadsfritt. Bokningar kan nu smidigt utföras via nätet.