”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

03.05.2019 kl. 10:52
INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Text: Mari Pennanen
Foto: Rebecka Svedberg, på bilden: Emma-Lena Lybäck, Sophia Fransman och Karola Asplund på KRAN.

Många av Svenska studieförbundets 65 medlemsorganisationer är små om man ser till antalet anställda. Det betyder att många anställda jobbar ensamma eller med få kollegor, och sällan så att man har arbetskamrater som jobbar med liknande uppgifter som en själv. Många berättar att de är den enda inom organisationen som är insatt i, utbildad inom eller har erfarenhet av sitt eget område. Samtidigt finns det personer som jobbar med väldigt liknande uppgifter i många andra organisationer, vilket är en av utgångspunkterna för den omfattande nätverksverksamhet som erbjuds inom Svenska studieförbundet.

Frågor kring bokföring, användning av sociala medier, kursanmälningssystem, arbetstidsuppföljning eller arbetsvälmående har väldigt lite att göra med det specifika syfte just en viss organisation sysslar med. Tillsammans blir vi starkare, och i andra förbund finns det kompetenta människor med sakkunskap i de flesta av de frågor man stöter på i förbundsvärlden. Alla insatser för att sänka trösklarna mellan förbunden är viktiga.

När vi sammanfattat verksamhetsåret 2018 har vi även tittat närmare på statistik för de nätverk vi håller i trådarna för. 39 av våra medlemsorganisationer deltog under år 2018 i nätverksverksamheten. Förutom våra medlemsorganisationer deltog även representanter för 29 andra organisationer, dvs. totalt 68 organisationer i Svenskfinland.

Nora Strömman, Gita Lindholm och Maija Nilsson på Svenska hörselförbundet.

Under år 2018 ordnades 19 nätverksträffar inom sju olika nätverk, med ett totalt deltagarantal på 213 personer. Av dessa var 165 unika (vissa deltog alltså i flera träffar). I tillägg till de fysiska träffarna erbjuder vi deltagarna möjlighet att via slutna facebook-grupper ställa frågor, tipsa och diskutera.

Då vi tittat vilka organisationer som deltagit och i vilka träffar är det tre av våra medlemmar som visat sig delta extra mycket och i många olika nätverk. Som ett litet tack för aktivt deltagande delade vi ut choklad till dessa tre organisationer i samband med vårmötet: Svenska hörselförbundet, KRAN och Nylands hantverk.

Ann-Katrin Finell, Nylands hantverk och Mari Pennanen.

Av våra egentliga medlemmar deltog 72 procent i nätverksverksamheten, vilket nog är en siffra som berättar en hel del om att många upplever nätverken som ett stöd i arbetet. Vi har nyligen utvärderat förbundsekonomnätverket genom en enkät till deltagarna och svaren visar att deltagarna är nöjda med nätverket och upplever det som ett stöd i arbetet. Deltagarna har genom nätverket fått exempel på hur andra gör i liknande uppgifter samt tips, råd och mallar de kan använda. Många svarar också att de fått inspiration i arbetet. Som en deltagare skriver: ”Nätverksträffarna tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration och idéer.”

Du som jobbar på svenska inom en centralorganisation inom tredje sektorn - välkommen med i nätverken!

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 11 februari 2020. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Bli en dörröppnare på 60 minuter över en kopp kaffe

Är du intresserad av att få träffa någon från din egen bransch med utländsk bakgrund? Med hjälp av "Dörren" kan personer, som är etablerade i Finland och utlandsfödda, mötas och utbyta kunskaper och erfarenheter med varandra.

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.

Alltid aktuellt med arbetsvälmående

ARTIKEL. Välmående på arbetsplatsen är ständigt ett aktuellt tema och bör på ett eller annat sätt kontinuerligt synas i arbetsbilden. Men vilka är faktorerna som påverkar välmåendet på arbetsplatsen inom förbundsvärlden?

Helhetsbild av civilsamhället på Styrelsedagarna 2019

”Om vi vill göra mera konkret tillsammans måste vi känna till och lära känna varandra och varandras verksamheter och strukturer bättre”. Styrelsedagarna 2019 lockade drygt 60 ordföranden och styrelsemedlemmar från finlandssvenska förbund till ett veckoslut med stora frågor och nya kontakter.

Den spännande jakten på nya medlemmar

PÅ BORDET. Varför måste en förening alltid ha ett växande medlemsantal? Den frågan ställer många föreningsaktiva när Patrick Ragnäs besöker deras förening i egenskap av ombudsman på Svenska pensionärsförbundet.

Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera.

Styrelsearbete - mer än bara mötesprotokoll

ARTIKEL. Vad innebär det egentligen att sitta med i Studieförbundets styrelse, annat än möten och mötesprotokoll? Styrelsemedlemmarna Harriet Sundholm och Kari Huhtala delar med sig av sina erfarenheter och varför de valt att sitta med i styrelsen.

Medlemsförmån på Svenska Studieförbundet

NYHET. Utnyttja den fina möjlighet SFV har gett åt Svenska studieförbundets medlemmar: att få använda festsalen i SFV-huset G18 kostnadsfritt. Bokningar kan nu smidigt utföras via nätet.