Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

03.05.2019 kl. 15:00
Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.

Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan. Vi samlar de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna. Våra 65 medlemmar har tillsammans över 400 000 personmedlemmar och dessutom 1200 föreningar, kommuner, församlingar med mera. Utvecklingen av vår verksamhet de senaste åren visar på samma saker som Susanna Landor pekar på i HBL (24.4), att det finns djupa veck i mångas pannor över den ena larmrapporten efter den andra. Inom förbunden ser vi ändå fortsatt starkt engagemang i gemensamma frågor och en tro på ett starkt Svenskfinland även i framtiden.

De finlandssvenska förbunden karakteriseras av genomtänkt verksamhet som utgår från ett ideellt syfte, där det svenska ofta är centralt. Då man kombinerar verksamheten och effekten av dessa 65 organisationer så inser man snabbt att det är här styrkan finns i det vi kallar Svenskfinland. Civilsamhället vill vara och är en stark och modig vägvisare.

Det pågår just nu diskussioner på bred front. Vi ser redan nu att visionen bör innehålla svar på frågor kring hur strukturerna bör utvecklas, så att strukturerna stöder verksamheten och fångar det engagemang för det svenska som fortsättningsvis finns och kan stärkas.

Inom förbunden finns engagemang och kompetens. Vi är redo att tillsammans med våra medlemmar och andra centrala aktörer anta utmaningen som Landor framförde. En vision för Svenskfinland 2030 ska smidas med målet att bättre och modigare ta i de frågor vi står inför – tillsammans kan vi se till att det även i framtiden är tryggt och bra att leva på svenska i Finland.

Jonna Sahala ordförande, Svenska studieförbundet Mari Pennanen verksamhetsledare, Svenska studieförbundet

Länk till insändaren i Hufvudstadsbladet

Medlemsförmån på Svenska Studieförbundet

NYHET. Utnyttja den fina möjlighet SFV har gett åt Svenska Studieförbundets medlemmar; nämligen att få boka festsalen kostnadsfritt. Bokningar kan nu smidigt utföras via nätet.

Elsa Rinne praktikant på Studieförbundet

NYHET. Den här hösten är Elsa Rinne praktikant på Svenska studieförbundet. Elsa kommer under hösten att arbeta bland annat med kommunikation, evenemang, administration och ordna upp Studieförbundets fotoarkiv.

Kursplanering – från idé till verklighet

ARTIKEL. Kurser och utbildningar är en väsentlig del av många förbunds verksamhet. Trots att kursinnehållet varierar stort är det mycket gällande kursadministrationen som är väldigt lika och fungerade rutiner krävs för aktuella och intressanta kurser.

Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera.

Julia Hemgård koordinator på Studieförbundet

NYHET. Julia Hemgård har inlett sitt arbete som koordinator på Svenska studieförbundet. Hon kommer bland annat att vara med och utveckla verksamheten till stöd för förbunden och arbeta med Studieförbundets kommunikation.

Styrelsen föreslår namnbyte

NYHET. Styrelsen för Svenska studieförbundet föreslår att organisationen byter namn. Namnet Svenska studieförbundet motsvarar inte längre dagens verksamhet. Nu hör styrelsen gärna åsikter om namnförslaget.

Logotävling för Svenska studieförbundets nya namn

NYHET. Svenska studieförbundet planerar nu att byta namn till ett namn som bättre motsvarar dagens verksamhet. Nu söker vi en logo och en grafisk profil för det nya namnet.

Studieförbundet är de finlandssvenska förbunden

INGÅNGEN. Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan och beskrivs ofta som de finlandssvenska förbundens eget förbund. Nyttan och effekten av verksamheten syns i Svenskfinland bland annat genom stärkt yrkesidentitet, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

Svenska studieförbundet söker en koordinator på deltid

NYHET. Vill du vara med och stöda de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna? Svenska studieförbundet söker en koordinator som kan vara med och utveckla och genomföra verksamheten.