DIFF stöder ingenjörerna

06.05.2019 kl. 09:51
DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Text och foto: Mari Pennanen

På bilden: Hanna Wassholm, Antonia Grahne-Zach, Kenneth Jönsson och Viktor Kock på DIFF – Ingenjörerna i Finland.

- För tre år sedan ändrades namnet från Driftsingenjörsförbundet, som inte längre kändes tidsenligt, till DIFF – Ingenjörerna i Finland. Förkortningen DIFF är ändå välkänd, men på sikt kanske den också försvinner, säger Kenneth Jönsson.

Kenneth Jönsson har varit verksamhetsledare sedan januari 2018 och är nöjd med att personalstyrkan de senaste åren vuxit från två till fyra.

- Vi ser tydligt att dagens medlemmar inte har samma lojalitet som tidigare. Många vill gärna dra nytta av det fackförbunden åstadkommit och fortfarande arbetar för, såsom semester, föräldraledigheter och andra rättigheter, men tycker att någon annan kan gärna kan betala för det, säger Kenneth.

- Just nu skriver fler medlemmar ut sig än in. Det är en genomgående trend att fackförbunden i Finland tappar medlemmar. Vi är oroliga för att utvecklingen av medlemsantalet inte är positiv, även om vårt medlemsantal är ganska stabilt då flera nuförtiden skriver in sig redan under studietiden. Vi behöver hitta nya sätt att utveckla verksamheten, säger Kenneth.

Förbundet har anställt en medlemsansvarig, som träffar ingenjörerna på olika arbetsplatser runtom i Svenskfinland och diskuterar aktuella arbetsmarknadsärenden, rekryterar förtroendemän, och berättar om nyttan med DIFF.

- Arbetslöshetskassan är det mest konkreta för många, men vi måste visa att det också finns andra fördelar med att vara medlem i DIFF, säger Kenneth.

En annan större ändring är att då DIFF grundades dimitterades alla ingenjörer från Tekniska läroverket i Helsingfors (numera Arcada), men numera utexamineras fler ingenjörer från Novia i Vasa än från Arcada i Helsingfors.

- Idag är DIFF förbundet för alla dem som utbildas till ingenjör vid högskola på svenska i Finland, berättar Kenneth.

För att beakta regionala skillnader och för att ordna evenemang i hela Svenskfinland har man bildat avdelningar i Österbotten, i Åbo och på Åland, i tillägg till den verksamhet som finns i Nyland. Förbundet har kring 3000 medlemmar och verksamheten handlar om intressebevakning samt olika evenemang.

- Som ny medlem i Svenska studieförbundet ser vi fram emot att samverka med andra förbund och centralorganisationer, säger Kenneth Jönsson.

Läs också

Publicistförbundet värnar om yttrandefrihet

Gemenskap och bidrag via Sjuksköterskeföreningen

Praktisk hjälp till föreningar norr om stan

Medlemsförmån på Svenska Studieförbundet

NYHET. Utnyttja den fina möjlighet SFV har gett åt Svenska Studieförbundets medlemmar; nämligen att få boka festsalen kostnadsfritt. Bokningar kan nu smidigt utföras via nätet.

Elsa Rinne praktikant på Studieförbundet

NYHET. Den här hösten är Elsa Rinne praktikant på Svenska studieförbundet. Elsa kommer under hösten att arbeta bland annat med kommunikation, evenemang, administration och ordna upp Studieförbundets fotoarkiv.

Kursplanering – från idé till verklighet

ARTIKEL. Kurser och utbildningar är en väsentlig del av många förbunds verksamhet. Trots att kursinnehållet varierar stort är det mycket gällande kursadministrationen som är väldigt lika och fungerade rutiner krävs för aktuella och intressanta kurser.

Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera.

Julia Hemgård koordinator på Studieförbundet

NYHET. Julia Hemgård har inlett sitt arbete som koordinator på Svenska studieförbundet. Hon kommer bland annat att vara med och utveckla verksamheten till stöd för förbunden och arbeta med Studieförbundets kommunikation.

Styrelsen föreslår namnbyte

NYHET. Styrelsen för Svenska studieförbundet föreslår att organisationen byter namn. Namnet Svenska studieförbundet motsvarar inte längre dagens verksamhet. Nu hör styrelsen gärna åsikter om namnförslaget.

Logotävling för Svenska studieförbundets nya namn

NYHET. Svenska studieförbundet planerar nu att byta namn till ett namn som bättre motsvarar dagens verksamhet. Nu söker vi en logo och en grafisk profil för det nya namnet.

Studieförbundet är de finlandssvenska förbunden

INGÅNGEN. Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan och beskrivs ofta som de finlandssvenska förbundens eget förbund. Nyttan och effekten av verksamheten syns i Svenskfinland bland annat genom stärkt yrkesidentitet, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

Svenska studieförbundet söker en koordinator på deltid

NYHET. Vill du vara med och stöda de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna? Svenska studieförbundet söker en koordinator som kan vara med och utveckla och genomföra verksamheten.