Biblioteksföreningen vill ha anställd verksamhetsledare

07.08.2019 kl. 07:39
PÅ BORDET. Vad är på gång inom Finlands svenska biblioteksförening? Ordförande Karolina Zilliacus skriver att föreningen inom kort ska anställa sin första verksamhetsledare och hon efterlyser matnyttiga tips.

Text: Karolina Zilliacus

Finlands svenska biblioteksförening, FSBF, har sin historia i de två föreningarna Österbottens svenska biblioteksförening, grundad 1938 och biblioteksföreningen för södra Finland, grundad 1945. År 1982 sammanslogs de till Finlands svenska biblioteksförening, som i år alltså fyller 81 år.

I föreningens stadgar står att vårt syfte är att bevaka och främja biblioteksverksamhet och gemenskap bland biblioteksanställda på svenska i Finland genom att anordna möten och kurser samt på annat sätt verka för biblioteksväsendets utveckling och förkovran. För ett par år sedan kände styrelsen att det var dags att fördjupa sig i syftet med föreningen och fundera vad det egentligen innebär. Vi tog hjälp av SFV och ägnade några träffar åt att borra oss in i vad vi gör, skall göra och kanske främst förväntas göra. Vi lät göra en enkät bland våra medlemmar, som idag är ca 350 personer. Strategiarbetet förändrade inte vårt syfte men gav en bra skjuts framåt.

Utmaningarna i styrelsearbetet är de samma som för de flesta föreningar, hos oss har det främst varit tidsbrist. Vi har inte någon fast anställd så det är styrelsen som sköter det löpande arbetet, förutom en konferenssekreterare som anställs för en månad för att sköta uppgifter i samband med den årliga konferensen, Finlands svenska biblioteksdagar.

Styrelsen har en tid diskuterat möjligheten att anställa en verksamhetsledare på deltid, som samtidigt kunde fungera som konferenssekreterare. Nu ser det ut att bli av och vi skall snart starta rekryteringsprocessen. Vi tar gärna emot matnyttiga tips från andra föreningar med erfarenhet av att anställa verksamhetsledare eller om någon som läser det här är intresserad av jobbet är det bara att höra av sig!

Till våra uppgifter hör också att bevaka de svenska aspekterna av biblioteksservice i Finland och vi har också kontakter till utbildningen. Idag finns endast en svenskspråkig biblioteksutbildning i Finland: studier i informationsvetenskap vid Åbo Akademi. Vid ÅA kan ämnet läsas högst till kandidatnivå på svenska. På finska finns det vid sidan av kandidat- och magisterprogram på högskolenivå också möjlighet att utbilda sig vid både yrkeshögskola och institut. Dessa utbildningar saknas på svenska i Finland.

För två år sedan fick vi en ny bibliotekslag som poängterar bibliotekens mångsidiga uppdrag. Bibliotekens uppdrag idag är mycket mer än att arbeta med böckerna. Det krävs kunnande i pedagogik, IT och teknik, handledning, publikarbete med mera. Då bibliotekslagen förnyades slopades de strikta behörighetskraven för biblioteksanställda. I den nya lagtexten finns istället ett betydligt lägre minimikrav på behörigheten.

På initiativ av föreningen påbörjades det en utredning som utförs och finansieras av Svenska Kulturfonden. Utredningen tar fasta på frågorna om utbildningen på svenska i Finland idag, hur den svenskspråkiga biblioteksutbildningen i Finland motsvarar arbetsuppgifterna vid allmänna bibliotek och också kommunernas möjligheter att rekrytera svenskspråkig personal. Utredningen med åtgärdsförslag skall presenteras vid ett seminarium vid årsskiftet och vi ser fram emot det seminariet.

Karolina Zilliacus är ordförande för Finlands svenska biblioteksförening sedan år 2014 och kommer att ge över posten till en ny ordförande nästa vår. Till vardags är hon bibliotekschef i Pargas stad och har den stora förmånen att få jobba i världens vackraste skärgård.  Sin biblioteksbana inledde hon som praktikant i Dalsbruks bibliotek och har inte ångrat en dag att hon fortsatt i samma bana.

Läs också

På bordet: Spelmän till havs och på torra land

På bordet: Frivilligt engagemang - nyckeln till att ordna evenemang

Kommunikation är nyckeln till samarbeten

PÅ BORDET. Kommunikation är nyckeln till alla samarbeten. Svenska hörselförbundet funderar på framtidens kommunikation då antalet personer med hörselnedsättning ökar samtidigt som mer kommunikation sker över nätet, skriver Nora Strömman.

”Nätverken är Studieförbundets starkaste redskap”

PROFILEN. Svenska studieförbundets avgående vice ordförande Frans Cederlöf har varit med i styrelsen nästan en femtedel av sitt liv. Han har lärt sig samarbete, intressebevakning och vikten av gemensamma lösningar.

Händelserikt höstmöte på kommande

NYHET. Svenska studieförbundets medlemsorganisationer samlas till höstmöte den 27 november. Det kanske är sista gången detta sker – om mötet så väljer är det Förbundsarenans medlemmar som samlas till nästa vårmöte.

Är du en tillitsgenerator?

INGÅNGEN. Vaknade du i morse och tänkte hurra – idag är du en som bygger tillit i samhället? Inte jag heller, men frågan som ställdes av forskare Ola Segnestam Larsson på Styrelsedagarna 2019 borde alla i förbundsvärlden tänka på ibland.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 11 februari 2020. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Bli en dörröppnare på 60 minuter över en kopp kaffe

Är du intresserad av att få träffa någon från din egen bransch med utländsk bakgrund? Med hjälp av "Dörren" kan personer, som är etablerade i Finland och utlandsfödda, mötas och utbyta kunskaper och erfarenheter med varandra.

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.

Alltid aktuellt med arbetsvälmående

ARTIKEL. Välmående på arbetsplatsen är ständigt ett aktuellt tema och bör på ett eller annat sätt kontinuerligt synas i arbetsbilden. Men vilka är faktorerna som påverkar välmåendet på arbetsplatsen inom förbundsvärlden?

Helhetsbild av civilsamhället på Styrelsedagarna 2019

”Om vi vill göra mera konkret tillsammans måste vi känna till och lära känna varandra och varandras verksamheter och strukturer bättre”. Styrelsedagarna 2019 lockade drygt 60 ordföranden och styrelsemedlemmar från finlandssvenska förbund till ett veckoslut med stora frågor och nya kontakter.