Svenska studieförbundet söker en praktikant

07.08.2019 kl. 11:28
NYHET. Svenska studieförbundet söker en praktikant för hösten 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.

Om arbetsplatsen

Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan. Svenska studieförbundets uppgift är att stöda medlemsförbunden i deras strävanden och att fungera som förbundens förbund. Vi har 64 medlemmar och det är finlandssvenska förbund och centralorganisationer. För att stöda de finlandssvenska förbunden erbjuder vi nätverksträffar, är en plattform för samarbete, skapar mötesplatser, ordnar evenemang, bevakar gemensamma intressen och informerar om och lyfter fram aktuella frågor och teman. Studieförbundets kansli finns på G18 i Helsingfors. Mer om Studieförbundet kan du läsa på vår hemsida www.studieforbundet.fi.

Om praktikplatsen

Som praktikant på Studieförbundet får du en inblick i hela Studieförbundets verksamhet och det finlandssvenska förbundsfältet. Du kommer att få vara med i allt ifrån att ordna evenemang, jobba med marknadsföring och kommunikation kring Studieförbundets verksamhet, jobba med strategisk utveckling och delta i Studieförbundets verksamhet. Vi lägger även stor vikt vid att anpassa praktikperioden efter dina önskemål och vill att du under praktikperioden driver minst ett eget självständigt projekt med handledning av Studieförbundets verksamhetsledare. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med Studieförbundets verksamhetsledare som är din handledare under praktiktiden.

Du som söker

Vi lägger stort fokus vid vem du är som person och praktikprogrammet kommer att anpassas efter dig, beroende på dina styrkor och din utvecklingspotential. För oss är det viktigt att vi ser att vi som organisation kan bidra till din utveckling och ditt lärande. Vi tror att detta är punkter som kan stämma in på dig:

•    Du har erfarenhet av, studerar eller är intresserad av kommunikation, projektledning, processutveckling, statsvetenskap eller liknande

•    Du är intresserad av Svenska studieförbundets verksamhet och vill lära dig mer om arbete i ideella organisationer

•    Du ser dig själv som en kreativ person med många idéer

•    Du vill få möjlighet att prova många olika arbetsuppgifter under din praktiktid

•    Du är självständig, beredd att ta stort eget ansvar och vill utmana dig själv

Vi söker dig som kan göra praktik under tre månader (heltid eller deltid under en längre tid som motsvarar tre månader heltid) under hösten med start enligt överenskommelse. Din praktik ska vara en del av din utbildning.

Ansökan

Skicka din CV och ett brev (max 1 A4) där du berättar om dig själv och om varför du vill göra din praktik hos Svenska studieförbundet. Sista ansökningsdag är den 21 augusti. Skicka din ansökan till mari.pennanen@studieforbundet.fi. Om du har frågor får du också gärna höra av dig till verksamhetsledare Mari Pennanen på tfn 040-7030279 eller per e-post.

Obs - Vi söker också en koordinator på deltid, läs mer här.

Kommunikation är nyckeln till samarbeten

PÅ BORDET. Kommunikation är nyckeln till alla samarbeten. Svenska hörselförbundet funderar på framtidens kommunikation då antalet personer med hörselnedsättning ökar samtidigt som mer kommunikation sker över nätet, skriver Nora Strömman.

”Nätverken är Studieförbundets starkaste redskap”

PROFILEN. Svenska studieförbundets avgående vice ordförande Frans Cederlöf har varit med i styrelsen nästan en femtedel av sitt liv. Han har lärt sig samarbete, intressebevakning och vikten av gemensamma lösningar.

Händelserikt höstmöte på kommande

NYHET. Svenska studieförbundets medlemsorganisationer samlas till höstmöte den 27 november. Det kanske är sista gången detta sker – om mötet så väljer är det Förbundsarenans medlemmar som samlas till nästa vårmöte.

Är du en tillitsgenerator?

INGÅNGEN. Vaknade du i morse och tänkte hurra – idag är du en som bygger tillit i samhället? Inte jag heller, men frågan som ställdes av forskare Ola Segnestam Larsson på Styrelsedagarna 2019 borde alla i förbundsvärlden tänka på ibland.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 11 februari 2020. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Bli en dörröppnare på 60 minuter över en kopp kaffe

Är du intresserad av att få träffa någon från din egen bransch med utländsk bakgrund? Med hjälp av "Dörren" kan personer, som är etablerade i Finland och utlandsfödda, mötas och utbyta kunskaper och erfarenheter med varandra.

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.

Alltid aktuellt med arbetsvälmående

ARTIKEL. Välmående på arbetsplatsen är ständigt ett aktuellt tema och bör på ett eller annat sätt kontinuerligt synas i arbetsbilden. Men vilka är faktorerna som påverkar välmåendet på arbetsplatsen inom förbundsvärlden?

Helhetsbild av civilsamhället på Styrelsedagarna 2019

”Om vi vill göra mera konkret tillsammans måste vi känna till och lära känna varandra och varandras verksamheter och strukturer bättre”. Styrelsedagarna 2019 lockade drygt 60 ordföranden och styrelsemedlemmar från finlandssvenska förbund till ett veckoslut med stora frågor och nya kontakter.