Svenska studieförbundet söker en koordinator på deltid

07.08.2019 kl. 11:43
NYHET. Vill du vara med och stöda de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna? Svenska studieförbundet söker en koordinator som kan vara med och utveckla och genomföra verksamheten.

Svenska studieförbundet växer med fler medlemsorganisationer, fler deltagare och spännande projekt. Därför söker vi nu en koordinator som kan vara med och utveckla och genomföra verksamheten.

Om arbetsplatsen

Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan. Svenska studieförbundets uppgift är att stöda medlemsförbunden i deras strävanden och att fungera som förbundens förbund. Vi har 64 medlemmar och det är finlandssvenska förbund och centralorganisationer. För att stöda de finlandssvenska förbunden erbjuder vi nätverksträffar, är en plattform för samarbete, skapar mötesplatser, ordnar evenemang, bevakar gemensamma intressen och informerar om och lyfter fram aktuella frågor och teman. Studieförbundets kansli finns på G18 i Helsingfors. Mer om Studieförbundet kan du läsa på vår hemsida www.studieforbundet.fi.

Om arbetet

Som koordinator på Svenska studieförbundet kommer du att få en inblick i Studieförbundets verksamhet och vara med i utvecklings- och planeringsarbetet. I arbetsuppgifterna ingår även att arbeta med Svenska studieförbundets kommunikation, uppdatera listor och dokument, delta i möten och föra protokoll samt arrangera och medverka i olika evenemang.

Tjänsten är en tidsbunden anställning på deltid: fram till och med den 31.12.2019 (med möjlighet till förlängning), och 20-50 procent av heltid. Tillträde så fort som möjligt, enligt överenskommelse. En prövotid på 1 månad tillämpas. I arbetet kan en del resor och kvällsjobb ingå.

Du som söker

Som koordinator varierar dina arbetsuppgifter med allt från att dokumentera genomförd verksamhet och självständigt sammanställa underlag till att möta Svenska studieförbundets medlemsorganisationer. Vi tror därför att du har lämplig examen eller pågående studier samt att du är noggrann, strukturerad och har ett stort intresse av tredje sektorn och av att samarbeta. Du är självständig, beredd att ta stort eget ansvar och vill utmana dig själv. Egen erfarenhet av uppdrag eller arbete i ideell sektor, kännedom om tredje sektorn i Finland och arbetserfarenhet av liknande uppgifter är meriterande.

Som koordinator i Svenska studieförbundets varierande verksamhet får du en möjlighet att bredda dina kontakter och kunskaper om den ideella sektorn. Du har möjlighet att utveckla ditt kunnande och vara med och bygga upp din arbetsbild.

Ansökan

Är du intresserad? Skicka din ansökan med CV, personligt brev, löneanspråk och referenser till mari.pennanen@studieforbundet.fi senast den 21 augusti. Har du några frågor eller vill veta mer om tjänsten så är du välkommen att kontakta verksamhetsledare Mari Pennanen per epost eller telefon, 040-7030279.

Obs - Vi söker också en praktikant för hösten 2019, läs mer här.

Kommunikation är nyckeln till samarbeten

PÅ BORDET. Kommunikation är nyckeln till alla samarbeten. Svenska hörselförbundet funderar på framtidens kommunikation då antalet personer med hörselnedsättning ökar samtidigt som mer kommunikation sker över nätet, skriver Nora Strömman.

”Nätverken är Studieförbundets starkaste redskap”

PROFILEN. Svenska studieförbundets avgående vice ordförande Frans Cederlöf har varit med i styrelsen nästan en femtedel av sitt liv. Han har lärt sig samarbete, intressebevakning och vikten av gemensamma lösningar.

Händelserikt höstmöte på kommande

NYHET. Svenska studieförbundets medlemsorganisationer samlas till höstmöte den 27 november. Det kanske är sista gången detta sker – om mötet så väljer är det Förbundsarenans medlemmar som samlas till nästa vårmöte.

Är du en tillitsgenerator?

INGÅNGEN. Vaknade du i morse och tänkte hurra – idag är du en som bygger tillit i samhället? Inte jag heller, men frågan som ställdes av forskare Ola Segnestam Larsson på Styrelsedagarna 2019 borde alla i förbundsvärlden tänka på ibland.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 11 februari 2020. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Bli en dörröppnare på 60 minuter över en kopp kaffe

Är du intresserad av att få träffa någon från din egen bransch med utländsk bakgrund? Med hjälp av "Dörren" kan personer, som är etablerade i Finland och utlandsfödda, mötas och utbyta kunskaper och erfarenheter med varandra.

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.

Alltid aktuellt med arbetsvälmående

ARTIKEL. Välmående på arbetsplatsen är ständigt ett aktuellt tema och bör på ett eller annat sätt kontinuerligt synas i arbetsbilden. Men vilka är faktorerna som påverkar välmåendet på arbetsplatsen inom förbundsvärlden?

Helhetsbild av civilsamhället på Styrelsedagarna 2019

”Om vi vill göra mera konkret tillsammans måste vi känna till och lära känna varandra och varandras verksamheter och strukturer bättre”. Styrelsedagarna 2019 lockade drygt 60 ordföranden och styrelsemedlemmar från finlandssvenska förbund till ett veckoslut med stora frågor och nya kontakter.