Studieförbundet är de finlandssvenska förbunden

07.08.2019 kl. 13:18
INGÅNGEN. Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan och beskrivs ofta som de finlandssvenska förbundens eget förbund. Nyttan och effekten av verksamheten syns i Svenskfinland bland annat genom stärkt yrkesidentitet, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

Text: Mari Pennanen

Svenska studieförbundet grundades i sin första form redan år 1919, då SFV tillsatte en byrå med ambitionen att höja bildningsnivån bland befolkningen. Svenska föreläsningsbyrån ordnade allmänna föreläsningar och understödde olika slags studiecirklar.

Ett sekel senare ser både organisationerna och omvärlden annorlunda ut. Efter en historia tätt sammankopplad med SFV under många år står organisationen, som 1961 fick namnet Svenska studieförbundet, sedan några år tillbaka självständigt på egna ben. Stadgarna och syftesparagrafen förnyades år 2017 och styrelsen arbetar nu med att implementera den strategi som togs fram under fjolåret.

Idag är Svenska studieförbundet den gemensamma plattformen för de finlandssvenska förbunden att agera tillsammans. Organisationen har 64 medlemmar, som är finlandssvenska förbund och centralorganisationer. Tillsammans representerar dessa förbund över 400 000 personmedlemmar och 1200 andra medlemmar (föreningar, församlingar, kommuner osv).

Uppgiften för Svenska studieförbundet är att stöda medlemsförbunden i deras strävanden och att fungera som förbundens förbund. Genom vår verksamhet har vi sett effekter som till exempel lägre trösklar till kontakter mellan förbund, ökat samarbete och gemensamma lösningar. Fler personer inom förbunden har kontakt med personer från andra förbund, vilket bland annat bidrar till en stärkt yrkesidentitet hos anställda inom förbunden och bidrar till de professionella förbunden. Samarbete och kontakter bidrar även till välbefinnande i arbetet och arbetsglädjen, då man från andra förbund kan få både inspiration och idéer. Svenska studieförbundet stärker Svenskfinland.

En annan viktig aspekt är att enskilda förbund av naturliga orsaker har hög tröskel att med sina små resurser ta tag i frågor som ligger utanför deras egentliga kärnverksamhet. Frågor av mer allmän natur som berör fler kan genom Studieförbundet behandlas gemensamt. Studieförbundet erbjuder en möjlighet och ramar för att göra saker, som kanske annars skulle prioriteras bort, tillsammans.

Verksamheten hänger helt på medlemsförbunden. Verksamheten formas enligt vad medlemsförbunden väljer att lyfta fram och föreslå samt deras behöv och önskemål. Styrelsen, som består av representanter för medlemsförbunden, arbetar aktivt, och förutom styrelsen är det många andra som på olika sätt bidrar till verksamheten.

Förändring upplevs ofta som skrämmande och negativt, men förändring är också nödvändig. Vad organisationen gör om hundra år är omöjligt att veta idag, men troligen heter organisationen redan inom kort något annat. Styrelsen arbetar nämligen med att ta fram ett nytt namn som bättre reflekterar vad organisationen idag är.

Mari Pennanen är verksamhetsledare på Svenska studieförbundet.

Läs också

Ingången: Nätverkträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration

Ingången: Slipade förbund blir starkare tillsammans

Kommunikation är nyckeln till samarbeten

PÅ BORDET. Kommunikation är nyckeln till alla samarbeten. Svenska hörselförbundet funderar på framtidens kommunikation då antalet personer med hörselnedsättning ökar samtidigt som mer kommunikation sker över nätet, skriver Nora Strömman.

”Nätverken är Studieförbundets starkaste redskap”

PROFILEN. Svenska studieförbundets avgående vice ordförande Frans Cederlöf har varit med i styrelsen nästan en femtedel av sitt liv. Han har lärt sig samarbete, intressebevakning och vikten av gemensamma lösningar.

Händelserikt höstmöte på kommande

NYHET. Svenska studieförbundets medlemsorganisationer samlas till höstmöte den 27 november. Det kanske är sista gången detta sker – om mötet så väljer är det Förbundsarenans medlemmar som samlas till nästa vårmöte.

Är du en tillitsgenerator?

INGÅNGEN. Vaknade du i morse och tänkte hurra – idag är du en som bygger tillit i samhället? Inte jag heller, men frågan som ställdes av forskare Ola Segnestam Larsson på Styrelsedagarna 2019 borde alla i förbundsvärlden tänka på ibland.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 11 februari 2020. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Bli en dörröppnare på 60 minuter över en kopp kaffe

Är du intresserad av att få träffa någon från din egen bransch med utländsk bakgrund? Med hjälp av "Dörren" kan personer, som är etablerade i Finland och utlandsfödda, mötas och utbyta kunskaper och erfarenheter med varandra.

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.

Alltid aktuellt med arbetsvälmående

ARTIKEL. Välmående på arbetsplatsen är ständigt ett aktuellt tema och bör på ett eller annat sätt kontinuerligt synas i arbetsbilden. Men vilka är faktorerna som påverkar välmåendet på arbetsplatsen inom förbundsvärlden?

Helhetsbild av civilsamhället på Styrelsedagarna 2019

”Om vi vill göra mera konkret tillsammans måste vi känna till och lära känna varandra och varandras verksamheter och strukturer bättre”. Styrelsedagarna 2019 lockade drygt 60 ordföranden och styrelsemedlemmar från finlandssvenska förbund till ett veckoslut med stora frågor och nya kontakter.