Den spännande jakten på nya medlemmar

04.10.2019 kl. 08:19
PÅ BORDET. Varför måste en förening alltid ha ett växande medlemsantal? Den frågan ställer många föreningsaktiva när Patrick Ragnäs besöker deras förening i egenskap av ombudsman på Svenska pensionärsförbundet.

Text: Patrick Ragnäs

De österbottniska pensionärsföreningarna som hör till Svenska pensionärsförbundet har från och med hösten 2018 och fram till detta års slut en medlemsrekryteringskampanj. Lite på lek har vi satt som mål att få 10 000 medlemmar i Österbotten. I början på år 2018 hade de 26 föreningarna sammanlagt 8 859 medlemmar. Medlemsantalet har under alla år sakta men säkert ökat. Speciellt under de år när de så kallade stora årsklasserna gick i pension var det kanske lite lättare för föreningarna att få en ökning i medlemsantalet. Så direkt någon stor panik för att medlemsantalet skulle dyka har vi inte inom pensionärsförbundet, än...

Senast vi hade en effektiverad rekryteringskampanj var år 2014. Då började vi genom att gå igenom statistik på kommunnivå och jämförde antalet pensionärer med antalet anslutna till pensionärsföreningarna. På det sättet kunde vi få en uppfattning om hur stor potential var och en förening hade gällande tillväxt. Det vi då konstaterade var att det är i städerna som engagemanget är som svagast. Samma gäller oberoende om det är en liten stad eller en större stad. Orsakerna till detta kan vi förstås spekulera om i det oändliga. Men utbudet av stimulans i vardagen är säkert mycket större där människorna bor tätt ihop än tvärtom. Dessutom är människorna på landsbygden vana med att ta hand om sig själva och att se till att saker och ting händer.

När jag började spåna på tanken om en medlemsrekrytering denna gång tänkte jag att vi borde gå ännu mera på djupet och se var potentialen finns. Den här gången skaffade jag fram statistik på pensionärer med svenska som modersmål per postnummerområde. Som bekant så kan det finnas flera pensionärsföreningar inom samma kommun, och då behövs statistik just från en förenings specifika verksamhetsområde. En förening kan ha nästan alla i en by som medlemmar, men inte ens hälften av potentialen i en annan by. Med detta system vet då var och en förening var det lönar sig att sätta in stöten.

Alla föreningar har fått besök av mig under kampanjtiden och vi har tillsammans gjort upp en specifik medlemsrekryteringsplan för var och en förening. Ingen förening är den andra lik, och inte heller deras målgrupp. Därför är det viktigt att man funderar på vad som just den föreningens rätta tillvägagångssätt och målsättning. Vissa föreningar hade genast stora ambitioner, andra var mycket blygsamma. Viktigt är dock att få alla med på tåget, och det har vi lyckats med. Tidsmässigt är föreningarna ännu i väldigt olika faser. Vissa har genomfört sin kampanj, vissa håller ännu på och vissa har startat sin kampanj först nu på hösten 2019.

Rent statistiskt så kan vi redan nu konstatera att kampanjen har varit lyckad. Vid senaste årsskifte hade föreningarna i Österbotten sammanlagt 8 941 medlemmar. I augusti var medlemsantalet upp i 9 516. En nettoökning med 575 medlemmar i Österbotten, som kan jämföras med en total nettoökning på 585 i hela förbundet. Antalet nya medlemmar totalt har jag inte ännu räknat fram, för vi måste komma ihåg att i nettoökningen finns också de utskrivna. Kommer vi att nå 10 000 strecket under denna kampanj? Nej, det tror jag inte. Men en tydlig målsättning måste finnas, den hade vi också i varje förenings medlemsrekryteringsplan.

Svaret på de föreningsaktivas fråga då. Måste alltid en förening växa? Svaret jag brukar ge är nej. Det får inte vara ett självändamål att en förening alltid skall växa. Men livsviktigt för en förening är ändå att hela tiden få nya medlemmar. Alla vet hur det går för en förening som inte får nya medlemmar, och detta är speciellt angeläget i en pensionärsförening.

Patrick Ragnäs är ombudsman på Svenska pensionärsförbundet med stationering i Österbotten. Patrick tycker om utmaningar och att organisera och strukturera. Mottot är att ”allt lyckas med rätt inställning”.

Läs också

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Frivilligt engagemang- nyckeln till att ordna evenemang

Bred betydelse- brett engagemang

Svenska studieförbundet byter namn till Förbundsarenan. I samband med namnbytet har våra förbundsmedlemmar visat stort engagemang och uppskattning. Tack - vi är starkare tillsammans!

''Att bygga upp förbundens förbund känns meningsfullt"

PROFILEN. Avgående ordförande Jonna Sahala är både stolt och tacksam då hon blickar tillbaka på det arbete som gjorts inom Svenska studieförbundet under de senaste åren. Hon är speciellt nöjd med den ökade gemenskapen mellan de finlandssvenska förbunden.

Webbkurs: Förtroendevalda i civilsamhället

NYHET. Svenska folkskolans vänner och Svenska studieförbundet erbjuder förbundens styrelser och anställda en unik webbkurs om civilsamhället och dess betydelse.

Invånarnära utveckling aktuellt inom Finlands Byar

NYHET. Suomen Kylät - Finlands Byars mål är att fungera som ett nätverk för lokala utvecklare, både på landsbygden och i stadsdelar. På höstmötet valdes Gunilla Wasström från Pomoväst och Mathias Högbacka från Aktion Österbotten in i styrelsen.

Ida Dimic har gjort Förbundsarenans logo

NYHET. Tidigare i höst arrangerade Svenska studieförbundet en logotävling för att ta fram en ny visuell identitet för det nya namnet Förbundsarenan. Bidragen var många och proffsiga. Nu är vi stolta att presentera vinnaren: Ida Dimic.

Vad står Förbundsarenans logo för?

NYHET. Då Svenska studieförbundet byter namn till Förbundsarenan presenterar vi den nya logon, som visar på ett nytt kapitel i förbundets verksamhet. Tillsammans bildar de fyra olika figurerna i logon en helhet som beskriver Förbundsarenans verksamhet.

Nytt namn och ny ordförande

NYHET. Verksamheten inom Svenska studieförbundet har de senaste åren blomstrat och nu byter organisationen namn till Förbundsarenan. Organisationen leds år 2020 av ordförande Bernt Nordman.

Kommunikation är nyckeln till samarbeten

PÅ BORDET. Kommunikation är nyckeln till alla samarbeten. Svenska hörselförbundet funderar på framtidens kommunikation då antalet personer med hörselnedsättning ökar samtidigt som mer kommunikation sker över nätet, skriver Nora Strömman.

”Nätverken är Studieförbundets starkaste redskap”

PROFILEN. Svenska studieförbundets avgående vice ordförande Frans Cederlöf har varit med i styrelsen nästan en femtedel av sitt liv. Han har lärt sig samarbete, intressebevakning och vikten av gemensamma lösningar.