Helhetsbild av civilsamhället på Styrelsedagarna 2019

07.10.2019 kl. 15:00
”Om vi vill göra mera konkret tillsammans måste vi känna till och lära känna varandra och varandras verksamheter och strukturer bättre”. Styrelsedagarna 2019 lockade drygt 60 ordföranden och styrelsemedlemmar från finlandssvenska förbund till ett veckoslut med stora frågor och nya kontakter.

Text: Mari Pennanen, Foto: Joanna Lindén-Montes

Styrelsedagarna ordnades i år för andra gången. Första gången var hösten 2016. Drygt 60 deltagare, ordföranden och styrelsemedlemmar från de finlandssvenska förbunden, samlades i SFV-huset G18 och ägnade veckoslutet åt att skapa kontakter förbunden emellan och att fundera på sitt eget förbund ur olika perspektiv.

Teman som kom upp under Styrelsedagarna var bland annat att leda med ideologi, då Ola Segnestam Larsson, forskare vid Ersta Sköndal Bräcke högskola under sin föreläsning presenterade olika sätt att se på civilsamhället för att dra nytta av den särart vår sektor har. Annan aktuell forskning som presenterades handlade om finansiering, då Tomas Järvinen, som doktorerat på temat kulturhusens finansiering. Han lyfte fram att ju fler olika finansieringskällor ett kulturhus har, desto mer utvecklas verksamheten, och med sin erfarenhet från tredje sektorn kunde han dra paralleller till förbundens finansieringsmodeller.

Styrelsens roll som arbetsgivare tangerades då Nonni Mäkikärki presenterade resultat av kartläggningen av arbetsvälmående inom förbundsvärlden (läs mer i Förbundsbarometern).

Söndagen inleddes med en paneldebatt kring framtidsfrågor med rubriken ”Om jag skulle grunda ett förbund idag...” Paneldeltagarna lyfte fram olika faktorer som påverkar förbundens idag och funderade tillsammans på vilka förändringar förbunden funderar på och bör ta ställning till. Bland annat språkfrågor och mångfald togs upp. Det sista digra innehållspaketet stod Johan Bärlund för, då han lyfta upp styrelsens ansvar och ställning ur ett juridiskt perspektiv.

Under veckoslutet fick deltagarna i grupp fundera över hur förbunden möter dagens samhälleliga utmaningar, kraften i samspelet mellan förtroendevalda, anställda och medlemmar samt om det är pengarna eller syftet som styr verksamheten.

Deltagarna fick tillsammans möjlighet att reflektera över dagarnas innehåll och sammanfatta vad det tar med sig. ”En känsla av gemenskap bildas mellan oss som är aktiva i helt olika föreningar och förbund. Vi gör ett viktigt jobb! Tack för det!” sammanfattade en grupp.

Tack till Svenska folkskolans vänner för fint samarbete kring Styrelsedagarna och till Svenska Kulturfonden för det bidrag som möjliggjorde helgen.

Bred betydelse- brett engagemang

Svenska studieförbundet byter namn till Förbundsarenan. I samband med namnbytet har våra förbundsmedlemmar visat stort engagemang och uppskattning. Tack - vi är starkare tillsammans!

''Att bygga upp förbundens förbund känns meningsfullt"

PROFILEN. Avgående ordförande Jonna Sahala är både stolt och tacksam då hon blickar tillbaka på det arbete som gjorts inom Svenska studieförbundet under de senaste åren. Hon är speciellt nöjd med den ökade gemenskapen mellan de finlandssvenska förbunden.

Webbkurs: Förtroendevalda i civilsamhället

NYHET. Svenska folkskolans vänner och Svenska studieförbundet erbjuder förbundens styrelser och anställda en unik webbkurs om civilsamhället och dess betydelse.

Invånarnära utveckling aktuellt inom Finlands Byar

NYHET. Suomen Kylät - Finlands Byars mål är att fungera som ett nätverk för lokala utvecklare, både på landsbygden och i stadsdelar. På höstmötet valdes Gunilla Wasström från Pomoväst och Mathias Högbacka från Aktion Österbotten in i styrelsen.

Ida Dimic har gjort Förbundsarenans logo

NYHET. Tidigare i höst arrangerade Svenska studieförbundet en logotävling för att ta fram en ny visuell identitet för det nya namnet Förbundsarenan. Bidragen var många och proffsiga. Nu är vi stolta att presentera vinnaren: Ida Dimic.

Vad står Förbundsarenans logo för?

NYHET. Då Svenska studieförbundet byter namn till Förbundsarenan presenterar vi den nya logon, som visar på ett nytt kapitel i förbundets verksamhet. Tillsammans bildar de fyra olika figurerna i logon en helhet som beskriver Förbundsarenans verksamhet.

Nytt namn och ny ordförande

NYHET. Verksamheten inom Svenska studieförbundet har de senaste åren blomstrat och nu byter organisationen namn till Förbundsarenan. Organisationen leds år 2020 av ordförande Bernt Nordman.

Kommunikation är nyckeln till samarbeten

PÅ BORDET. Kommunikation är nyckeln till alla samarbeten. Svenska hörselförbundet funderar på framtidens kommunikation då antalet personer med hörselnedsättning ökar samtidigt som mer kommunikation sker över nätet, skriver Nora Strömman.

”Nätverken är Studieförbundets starkaste redskap”

PROFILEN. Svenska studieförbundets avgående vice ordförande Frans Cederlöf har varit med i styrelsen nästan en femtedel av sitt liv. Han har lärt sig samarbete, intressebevakning och vikten av gemensamma lösningar.