Händelserikt höstmöte på kommande

01.11.2019 kl. 11:06
NYHET. Svenska studieförbundets medlemsorganisationer samlas till höstmöte den 27 november. Det kanske är sista gången detta sker – om mötet så väljer är det Förbundsarenans medlemmar som samlas till nästa vårmöte.

På höstmötet behandlas stadgeenliga ärenden. Dessutom behandlas ett förslag om att byta namn på organisationen och därmed en stadgeändring. Inkomna ansökningar om medlemskap behandlas också.

Medlemsorganisationerna har rätt att till mötet utse två befullmäktigade representanter som har en röst var. Samverkande medlemmar har yttranderätt men inte rösträtt på föreningens möten. Möteshandlingarna sänds per e-post till medlemsorganisationerna en dryg vecka före mötet. I möteshandlingarna ingår valberedningsutskottets förslag till val av ordförande och styrelseledamöter samt personliga ersättare.

Höstmötet är onsdagen den 27 november kl. 14.30 i festsalen, SFV-huset G18, Georgsgatan 18 i Helsingfors. Kaffeservering från kl. 14.

Före höstmötet ordnas ett tillfälle, där du kan bli en dörröppnare. Är du intresserad av att få träffa någon från din egen bransch med utländsk bakgrund? Med hjälp av "Dörren" kan personer, som är etablerade i Finland och utlandsfödda, mötas och utbyta kunskaper och erfarenheter med varandra. En deltagarregistrering är öppen 4-6 november och anvisningar för hur du kan registrera dig och vara med skickas ut skilt. Reservera gärna kl. 13-14 den 27 november för detta.

Välkomna på höstmötet, och passa på att bli en dörröppnare!

Kommunikation är nyckeln till samarbeten

PÅ BORDET. Kommunikation är nyckeln till alla samarbeten. Svenska hörselförbundet funderar på framtidens kommunikation då antalet personer med hörselnedsättning ökar samtidigt som mer kommunikation sker över nätet, skriver Nora Strömman.

”Nätverken är Studieförbundets starkaste redskap”

PROFILEN. Svenska studieförbundets avgående vice ordförande Frans Cederlöf har varit med i styrelsen nästan en femtedel av sitt liv. Han har lärt sig samarbete, intressebevakning och vikten av gemensamma lösningar.

Är du en tillitsgenerator?

INGÅNGEN. Vaknade du i morse och tänkte hurra – idag är du en som bygger tillit i samhället? Inte jag heller, men frågan som ställdes av forskare Ola Segnestam Larsson på Styrelsedagarna 2019 borde alla i förbundsvärlden tänka på ibland.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 11 februari 2020. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Bli en dörröppnare på 60 minuter över en kopp kaffe

Är du intresserad av att få träffa någon från din egen bransch med utländsk bakgrund? Med hjälp av "Dörren" kan personer, som är etablerade i Finland och utlandsfödda, mötas och utbyta kunskaper och erfarenheter med varandra.

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.

Alltid aktuellt med arbetsvälmående

ARTIKEL. Välmående på arbetsplatsen är ständigt ett aktuellt tema och bör på ett eller annat sätt kontinuerligt synas i arbetsbilden. Men vilka är faktorerna som påverkar välmåendet på arbetsplatsen inom förbundsvärlden?

Helhetsbild av civilsamhället på Styrelsedagarna 2019

”Om vi vill göra mera konkret tillsammans måste vi känna till och lära känna varandra och varandras verksamheter och strukturer bättre”. Styrelsedagarna 2019 lockade drygt 60 ordföranden och styrelsemedlemmar från finlandssvenska förbund till ett veckoslut med stora frågor och nya kontakter.