Jobbar du med information och kommunikation i ett förbund eller en organisation? Då är det här seminariet för dig. Under en fullspäckad dag får du veta hur du planerar vad du ska kommunicera, hur du når ut och hur du får alla i din organisation med dig. Dessutom får du träffa kolleger från andra förbund och organisationer och får konkreta tips av andra som berättar hur de gjort. Anmäl dig genast så missar du inte årets intressantaste seminarium!

I mars samlas informatörer, kommunikationsansvariga, verksamhetsledare och övriga intresserade från tredje sektorn för att fundera på förbundens kommunikation. Mycket bra görs och budskapen når ut – eller gör de? Under dagen fokuserar vi på uppföljning och analys av den digitala kommunikationen. Hur kan man arbeta med uppföljning? Hur gör andra? Vi har bjudit in kommunikationsproffs som delar med sig att tips och erfarenheter när det gäller att arbeta så att uppföljning blir en naturlig del av arbetet. På samma gång får du träffa många andra som arbetar med liknande frågor, och efter dagen vet du var du börjar när det gäller mål, metoder och verktyg.

Välkommen med!

Tid: tisdag 13.3.2018 kl. 10-16.30

Plats: Kyrkans hus, Södra kajen 8, Helsingfors

Kostar: 50 euro (Anmälan är bindande. Om deltagare annullerar senare än sju dagar före evenemanget uppbärs halva avgiften.)

Anmälningar: https://www.lyyti.in/kommunikationsseminarium2018  Sista anmälningsdag är den 27 februari.

Seminariet ordnas av Svenska studieförbundet i samarbete med Kyrkans central för det svenska arbetet, Svenska litteratursällskapet och Bildningsalliansen. Seminariet ordnas i samarbete med Svenska folkskolans vänners studiecentral.

Program

Programmet som pdf

KAFFESERVERING FRÅN 9.45

10.15 SEMINARIET INLEDS

Digital uppföljning – varför?
Vad är digital uppföljning och varför ska vi inom förbundsvärlden syssla med det? Sami Kallinen, som driver konsultföretaget 8-bit-sheep och som har stor erfarenhet av att leda organisationer i arbeta med digital förändring, presenterar en verktygslåda för uppföljning
och analys. Han berättar hur man mäter digital kommunikation och hur man arbetar med uppföljning och analys. Han går också in på den centrala frågan kring hur man får med hela organisationen i sättet att arbeta.

Framåt genom uppföljning och analys
Webbhuset hjälper många förbund och organisationer med webblösningar. Med utgångspunkt i hur de finlandssvenska förbunden arbetar idag blickar Ant Simons och Robin Österholm framåt och ger redskap för ännu mer framgångsrik och målmedveten kommunikation, där nyckeln är noggrann uppföljning.

12.15 LUNCH

13.00 PROGRAMMET FORTSÄTTER

Digital uppföljning ur ett informatörsperspektiv
Petra Louhimies har nyligen börjat som informatör i Raseborg. Hon är specialiserad på sociala medier och med erfarenheter bland annat från medievärlden är hon väl insatt i uppföljning och analys.

Och hur gör jag då?
Liina Korhonen är webbanalytiker på Frantic. Hon fokuserar på data och visar konkret hur man jobbar enligt devisen från data till insikter och från insikter till åtgärder.

Case: Sevendays når unga
Anna Riska, försäljningschef för digitala tjänster på HSS Media, berättar om den framgångsrika sajten Sevendays. Hur jobbar de för att nå unga?

Avslutande diskussion

Servering och möjlighet att nätverka

16.00 SEMINARIET AVSLUTAS