EU:s dataskyddsreform

PÅ TAPETEN: EU:s dataskyddsreform som träder i kraft i maj 2018 har väckt många frågor, också bland de finlandssvenska förbunden.

Förväntningar

INGÅNGEN: De flesta har någon slags förväntningar på det mesta. Vi har någon slags bild av vad vi vill ha, och det som inte motsvarar våra förväntningar gör oss besvikna. Utmaningen är ofta att förväntningarna är outtalade eller orealistiska, och en lösning stavas kommunikation, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

Nystart

PÅ BORDET: Denna tid på året kan man nästan känna doften av skolstart i luften. För en grupp personer med erfarenhet av missbruk och/eller psykisk ohälsa eller som är närstående hägrar också en form av skolstart i höst: KRAN:s erfarenhetsexpertutbildning kör snart igång, skriver Emma-Lena Lybäck på KRAN.

Att inse sin uppgift

INGÅNGEN: En erfarenhet jag lärde mig mycket av var att vara mentor åt en person i slutskedet av sina studier. Målet var att hjälpa hen i övergången mellan studier i arbetsliv, men i efterhand undrar jag om inte jag var den som fick ut mer av mentorskapet än min adept, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

Finlandssvenska livsmiljöer 2050

PÅ BORDET: De finlandssvenska förbunden har en viktig roll i bevarandet av finlandssvenska livsmiljöer med landsbygd och skärgård i fokus. Det skriver Ann-Sofi Backgren på SFV och rekommenderar alla att delta i Landsbygdsparlamentet i Leppävirta i september.

Varför nätverka?

I SOFFAN: Svenska studieförbundet erbjuder personer som arbetar inom förbund och centralorganisationer möjlighet att delta i nätverk. Vi frågar några personer som deltagit verksamheten varför de är med och vad de fått ut av nätverken.

Förbundens medlemsregister

PÅ TAPETEN: Svenska studieförbundet kartlade i maj medlemsförbundens medlemsregister eftersom många förbund funderar på nya lösningar för medlemsregisterhanteringen. Frågan har även aktualiserats på grund av den nya EU-dataskyddsförordningen som träder i kraft i maj 2018.

Den ljusnande framtid är vår

INGÅNGEN: Sommaren står för dörren och samtidigt som det för många förbund betyder en tid att pusta ut, så är försommaren och augusti ofta intensiva planeringsperioder. Verksamhetsplanen för år 2018 börjar ta form, om den inte redan är ganska långt klar. Men hur vet vi vad år 2018 borde innehålla?

På praktik i förbundsvärlden

PÅ TAPETEN: Efter tre intensiva månader på Svenska studieförbundet reflekterar Pernilla Lindroos över vad hon tar med sig i ryggsäcken från praktikperioden.