Kan din organisation bli medlem?

NYHET. Vi får då och då frågor om vilka förbund, föreningar och organisationer som kan bli medlemmar i Svenska studieförbundet: finlandssvenska centralorganisationer.

Knark, knark, knark

PÅ BORDET: För tillfället går knarkdiskussionen på högvarv efter polisens tillslag i en österbottnisk högstadieskola. Joonas Turtonen, verksamhetsledare på Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik, lyfter upp vad som är aktuellt hos dem just nu.

Svenska studieförbundet - i medborgarsamhällets mitt eller marginal?

PÅ TAPETEN: I en essä fångar Björn Wallén in Svenska studieförbundets roll i medborgarsamhället. Genom en titt i tidsspegeln landar Wallén i Studieförbundets roll i dag och kommer med välgrundade insikter.

Tidskrifternas juridiska frågor

PÅ TAPETEN: Vad har förbundens tidskriftsredaktörer för rättigheter och skyldigheter? Vem bestämmer vad när det gäller förbundets medlemstidning? Gäller journalistreglerna också tidskrifterna? Tytti Oras, jurist vid Journalistförbundet, reder ut frågetecknen.

Yrkesstolthet ett trumfkort

INGÅNGEN: Förlorad yrkesstolthet sägs vara en ny folksjukdom i Finland. Många är tvungna att göra sitt jobb sämre än de skulle vilja, på grund av för små resurser. Men är yrkesstolthet kanske ett av trumfkorten när det gäller tredje sektorn?

Där pendeln svänger står vi stadigt kvar

PÅ BORDET: I år fyller Svenska Kvinnoförbundet 110 år. Det betyder att vi har haft en kvinnorörelse som fört en kamp om jämställdhet på svenska längre än vad landet Finland varit självständigt. Sandra Ahtola skriver om vad som är på bordet hos Svenska Kvinnoförbundet just nu.

Personlig profilering i sociala medier

PÅ TAPETEN: Hur kan en organisations profil och rykte stärkas av nyckelpersoners aktivitet i digitala kanaler? Konsult Tom Westerén gav råd på vägen åt ett gäng verksamhetsledare.

EU:s dataskyddsreform

PÅ TAPETEN: EU:s dataskyddsreform som träder i kraft i maj 2018 har väckt många frågor, också bland de finlandssvenska förbunden.

Förväntningar

INGÅNGEN: De flesta har någon slags förväntningar på det mesta. Vi har någon slags bild av vad vi vill ha, och det som inte motsvarar våra förväntningar gör oss besvikna. Utmaningen är ofta att förväntningarna är outtalade eller orealistiska, och en lösning stavas kommunikation, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.