Erfarenheter av att sitta i Studieförbundets styrelse

01.11.2018 kl. 15:24
I SOFFAN. Nomineringen av kandidater till Studieförbundets styrelse pågår. Men vad innebär det att vara med i Studieförbundets styrelse? Frans Cerderlöf (Skolungdomsförbundet) och Jeanette Harf (FSI) delar med sig av sina erfarenheter av styrelsearbetet.

Text: Zaida Sjölund

Foto: Pia Pettersson (bilden av Frans), Zaida Sjölund (bilden av Jeanette)

Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS, invaldes som suppleant vid Studieförbundets höstmöte år 2015 och är nu som ordinarie och vice ordförande. Frans har ivrigt sökt sig till olika styrelseposter och njutit storligen av att sitta med i Studieförbundets styrelse.

- Möjligheten att sitta med i Studieförbundets styrelse har gett mig en djupare insyn i förbundsfältet, vilket är något jag inte på samma sätt skulle ha fått från mitt eget förbund. Jag har också haft möjlighet att skapa djupare kontaktnät med de andra medlemmarna, säger Frans.

Han upplever styrelsearbetet som en utvidgning av de egna arbetsuppgifterna.

- En fördel är att det inte ordnas långa veckoslutsmöten och att arbetstakten har varit effektiv. Sitter man med i arbetsutskottet kan man räkna med någon timme extra i månaden, plus lite mera epostläsande, säger Frans.

Jeanette Harf, ansvarig för kommunikation, marknadföring och evenemang på Finlands Svenska Idrott, har från och med i år suttit med i Svenska studieförbundets styrelse och har under året skapat sig en positiv bild av styrelsearbetet.

- Jag tycker att styrelsearbetet är ett roligt tillägg i det egna arbetet. Det är även bra att det i styrelsen sitter personer med olika poster. Alla har olika former av kunnande och kompletterar således varandra, säger Jeanette

Hon belyser även en viktig poäng, nämligen en styrelses ansvar.

- Alla styrelser har ett stort ansvar för organisationen. Det är viktigt att komma ihåg detta ansvar och även komma ihåg hur många som faktiskt berörs av verksamheten. Man kan inte alltid bara gå enligt sina egna intressen, säger Jeanette.

Medlemsförbunden kan nominera sina kandidater senast den 13.11. Höstmötet där styrelsen väljs är den 27 november och valberedningsutskottet svarar gärna på frågor.

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. ”Vad är skillnaden på ett förbund och förening?”. Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Spelmän till havs och på torra land

PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.

Slipade förbund blir starkare tillsammans

INGÅNGEN. Visst känner du ju ”alla” som jobbar inom de andra förbunden? Du vet redan vem du ska ringa till för kollegialt stöd i olika frågor? På förbundsfrukostarna i Vasa och i Åbo blev Svenska studieförbundets verksamhetsledare Mari Pennanen igen påmind om att nej, vi känner inte alla varandra.

Kom ihåg att ha roligt tillsammans

Arbetsvälmående har varit ett aktuellt tema inom Svenska studieförbundet under det senaste året i och med Förbundsbarometern. På förbundsfrukosten i Vasa gjorde vi en gallup bland förbundsanställda där vi bad dem om tips för arbetsvälmående.

Kortsiktigt gå förbi förbunden

INGÅNGEN. Ibland verkar det anses att ”mannen på gatan” är en bättre representant för en grupp än någon som representerar en etablerad organisation. Kortsiktigt att nonchalera förbundens samlade erfarenhet, tycker Studieförbundets verksamhetsledare Mari Pennanen.

Publicistförbundet värnar om yttrandefrihet

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemsorganisationer upplever ett uppsving i verksamheten eftersom syftet är minst lika aktuellt nu som tidigare. Finlands Svenska Publicistförbund värnar om yttrandefriheten och pressfriheten.