Erfarenheter av att sitta i Studieförbundets styrelse

01.11.2018 kl. 15:24
I SOFFAN. Nomineringen av kandidater till Studieförbundets styrelse pågår. Men vad innebär det att vara med i Studieförbundets styrelse? Frans Cerderlöf (Skolungdomsförbundet) och Jeanette Harf (FSI) delar med sig av sina erfarenheter av styrelsearbetet.

Text: Zaida Sjölund

Foto: Pia Pettersson (bilden av Frans), Zaida Sjölund (bilden av Jeanette)

Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS, invaldes som suppleant vid Studieförbundets höstmöte år 2015 och är nu som ordinarie och vice ordförande. Frans har ivrigt sökt sig till olika styrelseposter och njutit storligen av att sitta med i Studieförbundets styrelse.

- Möjligheten att sitta med i Studieförbundets styrelse har gett mig en djupare insyn i förbundsfältet, vilket är något jag inte på samma sätt skulle ha fått från mitt eget förbund. Jag har också haft möjlighet att skapa djupare kontaktnät med de andra medlemmarna, säger Frans.

Han upplever styrelsearbetet som en utvidgning av de egna arbetsuppgifterna.

- En fördel är att det inte ordnas långa veckoslutsmöten och att arbetstakten har varit effektiv. Sitter man med i arbetsutskottet kan man räkna med någon timme extra i månaden, plus lite mera epostläsande, säger Frans.

Jeanette Harf, ansvarig för kommunikation, marknadföring och evenemang på Finlands Svenska Idrott, har från och med i år suttit med i Svenska studieförbundets styrelse och har under året skapat sig en positiv bild av styrelsearbetet.

- Jag tycker att styrelsearbetet är ett roligt tillägg i det egna arbetet. Det är även bra att det i styrelsen sitter personer med olika poster. Alla har olika former av kunnande och kompletterar således varandra, säger Jeanette

Hon belyser även en viktig poäng, nämligen en styrelses ansvar.

- Alla styrelser har ett stort ansvar för organisationen. Det är viktigt att komma ihåg detta ansvar och även komma ihåg hur många som faktiskt berörs av verksamheten. Man kan inte alltid bara gå enligt sina egna intressen, säger Jeanette.

Medlemsförbunden kan nominera sina kandidater senast den 13.11. Höstmötet där styrelsen väljs är den 27 november och valberedningsutskottet svarar gärna på frågor.

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.

Praktisk hjälp till föreningar Norr om Stan

Norr om Stan erbjuder tjugo föreningar i norra Helsingfors och Vanda konkret stöd och hjälp med bland annat löneutbetalningar. Föreningen koordinerar och sprider också information som enskilda föreningar skulle ha svårt att nå ut med.

Finlands svenska 4H – en lärande organisation med blicken framåt

PÅ BORDET. 4H-verksamheten fostrar till företagsamhet och aktivt medborgarskap. Finlands svenska 4H fyller i år 90 år och utbildnings- och utvecklingsansvariga Harriet Sundholm skriver om vad som är på bordet hos dem.

Lustigkurrar och arbetsvälmående under praktiken

PÅ BORDET. Trots mycket tid framför datorn har arbetsdagarna under praktiken varit varierande. Svenska studieförbundet har under hösten 2018 haft hjälp av studerande Zaida Sjölund, som gjort sin praktik på kansliet.

Organisationerna har en framtid

PÅ BORDET. Trots att orosmoln svävar i luften vill jag fortsätta att tro på organisationernas framtid. Det är Ulrika Krooks känsla efter Studieförbundets och SOSTE:s seminarium Organisationernas roll i framtiden på G18 22.11.

Glad ända ner i magen efter givande höstmöte

INGÅNGEN. En lång föredragningslista, ordförandes mötesklubba och noggranna procedurer på ett formellt och stadgeenligt höstmöte. Stunden då Svenska studieförbundets höstmöte avslutades var verksamhetsledare Mari Pennanen lättad, men framförallt glad.

Att välkomna alla med - riktigt på riktigt

PÅ BORDET. ”Alla är välkomna med, men ingen har frågat om den får komma”. Sabina Fortelius på Finlands Svenska Scouter har jobbat med att sänka tröskeln för fler att komma med i scouterna. Här berättar hon om erfarenheterna.

Stefan Andersson – en stor resurs för förbund och föreningar

PROFILEN. Många i förbundsvärlden har fått hjälp i olika föreningsrelaterade och ekonomiska frågor av Stefan Andersson. Men stor kunskap och ett inneboende lugn även när det handlat om stormiga föreningsfrågor har han hjälpt många vidare. Nu går han i pension från SFV.