Glad ända ner i magen efter givande höstmöte

03.12.2018 kl. 10:08
INGÅNGEN. En lång föredragningslista, ordförandes mötesklubba och noggranna procedurer på ett formellt och stadgeenligt höstmöte. Stunden då Svenska studieförbundets höstmöte avslutades var verksamhetsledare Mari Pennanen lättad, men framförallt glad.

Text: Mari Pennanen

För verksamhetsledare och många andra betyder det en hel del jobb att förbereda ett medlemsmöte. I föreningslagen och i stadgarna finns det noggrant formulerat hur procedurerna kring föreningsmöten ska gå till. Enligt Studieförbundets stadgar ska det vara vår- och höstmöte, där stadgeenliga ärenden tas upp.

Efter att jag fått protokollet renskrivet och undertecknat av först mötesordförande och sedan de två protokolljusterarna finns det en bunt papper att arkivera, protokoll och bilagor. En bit av Studieförbundets historia är skriven, igen en gång. Men det jag främst tar med mig från mötet är ändå människorna på plats, det som sades och vad det betyder.

Det var nämligen några saker på detta höstmöte som gav mig bekräftelse på att även andra tänker som jag om den unika organisation som Svenska studieförbundet är. På plats var tre organisationer som ansökt om medlemskap, de vill också vara med (starkare tillsammans). På plats var även alla de nio personer som ställde upp i val av ordförande, styrelsemedlem samt personliga suppleanter. Då de presenterade sig var det flera som lyfte fram nätverksverksamheten som ett konkret stöd i arbetet för förbundsanställda (slipade förbund) och flera lyfte också fram varför de vill jobba för Studieförbundet i en tid då samhället förändras i snabb takt (förändrat engagemang).

Det här kopplar direkt till det som kommit fram i den omfattande strategiprocessen under året. Vi är många och vi blir fler, som ser nytta av Svenska studieförbundet. Och det gör mig varm och glad ända ner i magen.

Lite oroande tycker jag bristen på diskussion kring verksamhetsplanen var. Men jag ser fram emot att den nya styrelsen tuggar sönder det som står på de fyra tätskrivna sidorna och styr upp konkret, nyttig verksamhet med och för de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna. En plattform för samverkan.

Mari Pennanen är verksamhetsledare på Svenska studieförbundet.

Läs också

Ingången: Syns vi inte så finns vi inte

Ingången: Var står Studieförbundet nu?

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. ”Vad är skillnaden på ett förbund och förening?”. Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Spelmän till havs och på torra land

PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.

Slipade förbund blir starkare tillsammans

INGÅNGEN. Visst känner du ju ”alla” som jobbar inom de andra förbunden? Du vet redan vem du ska ringa till för kollegialt stöd i olika frågor? På förbundsfrukostarna i Vasa och i Åbo blev Svenska studieförbundets verksamhetsledare Mari Pennanen igen påmind om att nej, vi känner inte alla varandra.

Kom ihåg att ha roligt tillsammans

Arbetsvälmående har varit ett aktuellt tema inom Svenska studieförbundet under det senaste året i och med Förbundsbarometern. På förbundsfrukosten i Vasa gjorde vi en gallup bland förbundsanställda där vi bad dem om tips för arbetsvälmående.

Kortsiktigt gå förbi förbunden

INGÅNGEN. Ibland verkar det anses att ”mannen på gatan” är en bättre representant för en grupp än någon som representerar en etablerad organisation. Kortsiktigt att nonchalera förbundens samlade erfarenhet, tycker Studieförbundets verksamhetsledare Mari Pennanen.

Publicistförbundet värnar om yttrandefrihet

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemsorganisationer upplever ett uppsving i verksamheten eftersom syftet är minst lika aktuellt nu som tidigare. Finlands Svenska Publicistförbund värnar om yttrandefriheten och pressfriheten.