Glad ända ner i magen efter givande höstmöte

03.12.2018 kl. 10:08
INGÅNGEN. En lång föredragningslista, ordförandes mötesklubba och noggranna procedurer på ett formellt och stadgeenligt höstmöte. Stunden då Svenska studieförbundets höstmöte avslutades var verksamhetsledare Mari Pennanen lättad, men framförallt glad.

Text: Mari Pennanen

För verksamhetsledare och många andra betyder det en hel del jobb att förbereda ett medlemsmöte. I föreningslagen och i stadgarna finns det noggrant formulerat hur procedurerna kring föreningsmöten ska gå till. Enligt Studieförbundets stadgar ska det vara vår- och höstmöte, där stadgeenliga ärenden tas upp.

Efter att jag fått protokollet renskrivet och undertecknat av först mötesordförande och sedan de två protokolljusterarna finns det en bunt papper att arkivera, protokoll och bilagor. En bit av Studieförbundets historia är skriven, igen en gång. Men det jag främst tar med mig från mötet är ändå människorna på plats, det som sades och vad det betyder.

Det var nämligen några saker på detta höstmöte som gav mig bekräftelse på att även andra tänker som jag om den unika organisation som Svenska studieförbundet är. På plats var tre organisationer som ansökt om medlemskap, de vill också vara med (starkare tillsammans). På plats var även alla de nio personer som ställde upp i val av ordförande, styrelsemedlem samt personliga suppleanter. Då de presenterade sig var det flera som lyfte fram nätverksverksamheten som ett konkret stöd i arbetet för förbundsanställda (slipade förbund) och flera lyfte också fram varför de vill jobba för Studieförbundet i en tid då samhället förändras i snabb takt (förändrat engagemang).

Det här kopplar direkt till det som kommit fram i den omfattande strategiprocessen under året. Vi är många och vi blir fler, som ser nytta av Svenska studieförbundet. Och det gör mig varm och glad ända ner i magen.

Lite oroande tycker jag bristen på diskussion kring verksamhetsplanen var. Men jag ser fram emot att den nya styrelsen tuggar sönder det som står på de fyra tätskrivna sidorna och styr upp konkret, nyttig verksamhet med och för de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna. En plattform för samverkan.

Mari Pennanen är verksamhetsledare på Svenska studieförbundet.

Läs också

Ingången: Syns vi inte så finns vi inte

Ingången: Var står Studieförbundet nu?

Organisationerna har en framtid

PÅ BORDET. Trots att orosmoln svävar i luften vill jag fortsätta att tro på organisationernas framtid. Det är Ulrika Krooks känsla efter Studieförbundets och SOSTE:s seminarium Organisationernas roll i framtiden på G18 22.11.

Att välkomna alla med - riktigt på riktigt

PÅ BORDET. ”Alla är välkomna med, men ingen har frågat om den får komma”. Sabina Fortelius på Finlands Svenska Scouter har jobbat med att sänka tröskeln för fler att komma med i scouterna. Här berättar hon om erfarenheterna.

Stefan Andersson – en stor resurs för förbund och föreningar

PROFILEN. Många i förbundsvärlden har fått hjälp i olika föreningsrelaterade och ekonomiska frågor av Stefan Andersson. Men stor kunskap och ett inneboende lugn även när det handlat om stormiga föreningsfrågor har han hjälpt många vidare. Nu går han i pension från SFV.

Erfarenheter av att sitta i Studieförbundets styrelse

I SOFFAN. Nomineringen av kandidater till Studieförbundets styrelse pågår. Men vad innebär det att vara med i Studieförbundets styrelse? Frans Cerderlöf (Skolungdomsförbundet) och Jeanette Harf (FSI) delar med sig av sina erfarenheter av styrelsearbetet.

Syns vi inte så finns vi inte

INGÅNGEN. En ödesfråga för varje förbund är synligheten. Tävlingen om synlighet är orättvis då vi står på samma startstreck som till exempel företag med större resurser att satsa på synlighet. Ett sätt att synas är på Wikipedia, där det ännu finns luckor då det gäller finlandssvenska förbund.

Vem vill vara förtroendevald?

PÅ BORDET. Vilka förväntningar har vi på förtroendevalda och vilket stöd får de i sitt uppdrag? Det funderar man på inom Församlingsförbundet då församlingsvalet står för dörren, skriver verksamhetsledare Kalle Sällström.

GDPR – och sen då?

I maj trädde EU:s nya dataskyddsförordring i kraft och under våren jobbade många förbund med att få allting i skick till den stora domedagen. Vad har hänt sedan dess? Två av Svenskfinlands främsta GDPR-experter reflekterar kring frågan.

Hur gör ett förbund utan resurser?

PÅ BORDET. Stora frågor gällande resurser för verksamheten är på bordet hos Finlands Svenska Socialförbund, skriver ordförande Anna Lena Karlsson-Finne.