Publicistförbundet värnar om yttrandefrihet

04.03.2019 kl. 11:19
En av Svenska studieförbundets nyaste medlemsorganisationer upplever ett uppsving i verksamheten eftersom syftet är minst lika aktuellt nu som tidigare. Finlands Svenska Publicistförbund värnar om yttrandefriheten och pressfriheten.

Text och foto: Mari Pennanen

Finlands svenska publicistförbund är en förening för finlandssvenska journalister och andra publicister.

- Vi har kring 560 medlemmar och det är främst journalister, men även redaktörer och manusförfattare är företrädda i vår medlemskår, berättar Mikael Sjövall som är ordförande.

Föreningen grundades år 1907, och har liksom många andra en spännande historia.

- Embryot till det som idag är Publicistförbundet fanns i Finska tidningsmannaföreningen, som grundades år 1889 och som hade svenska som mötesspråk. År 1907 kom den nya föreningen till på grund av språkkonflikten. Samtidigt var det politiska oroligheter i Ryssland och föreningen förkastades tre gånger av ryska myndigheter då den skulle registreras. När Publicistförbundet sedan grundades var det SFP:s partiordförande som var ordförande, berättar Mikael.

Idag ordnar föreningen fortbildning för sina medlemmar, bland annat Hangöseminariet. Publicistförbundet delar tillsammans med Svenska folkskolans vänner ut Topeliuspriset, som i år gick till Annvi Gardberg och som delades ut på Mediespråk-seminariet.

- Vi är en intresseorganisation för våra medlemmar. Till exempel frågan om presstöd är viktig för oss och vi lobbar för att i Finland i likhet med i Sverige få presstöd. Vårt mål är att värna om yttrandefriheten och en levande debatt på svenska i Finland. Vi vill främja medlemskårens yrkeskunskap och ett kollegialt förhållande mellan förbundets medlemmar, säger Mikael.

Föreningen äger Estholmen i Esbo skärgård. Medlemmar och andra får använda holmen och de byggnader som finns där och på Estholmen ordnas bland annat seminarier och fester.

- Också inom förbunden finns det publicister som är välkomna som våra medlemmar. Och vi samarbetar gärna kring teman som berör yttrande- och pressfrihet, säger Mikael, som varit ordförande i knappt ett år och som har stora planer för förbundets verksamhet.

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Spelmän till havs och på torra land

PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.

Slipade förbund blir starkare tillsammans

INGÅNGEN. Visst känner du ju ”alla” som jobbar inom de andra förbunden? Du vet redan vem du ska ringa till för kollegialt stöd i olika frågor? På förbundsfrukostarna i Vasa och i Åbo blev Svenska studieförbundets verksamhetsledare Mari Pennanen igen påmind om att nej, vi känner inte alla varandra.

Kom ihåg att ha roligt tillsammans

Arbetsvälmående har varit ett aktuellt tema inom Svenska studieförbundet under det senaste året i och med Förbundsbarometern. På förbundsfrukosten i Vasa gjorde vi en gallup bland förbundsanställda där vi bad dem om tips för arbetsvälmående.

Kortsiktigt gå förbi förbunden

INGÅNGEN. Ibland verkar det anses att ”mannen på gatan” är en bättre representant för en grupp än någon som representerar en etablerad organisation. Kortsiktigt att nonchalera förbundens samlade erfarenhet, tycker Studieförbundets verksamhetsledare Mari Pennanen.